ALGEMEEN > Stoken > Kromtrekken

Van verschillende klei probeer ik deze vorm te maken maar de een vervormd meer dan de ander zoals te zien is.
Heeft iemand een advies om dit toch recht uit de oven te laten komen want dit is alleen nog maar de bisquit stook,kan je je voorstellen hoe die er na 1160 uit zal zien!
Om ze strak tegen elkaar aan te zetten?De klei krimpt dus komen ze alsnog los...
OvenPlaatjes ertussen?Denk dat die te zwaar zijn en dan ook het effect geven...
Plat leggen?Dan kan de andere kant ook nog kromtrekken.....
Ovensteunen ertussen?.....
En ze moeten dan ook nog geglazuurd worden en kunnen er geen steunen tegenaan staan.
Wie heeft advies?
Bijlagen:
gevraagd

7 antwoorden

  • Bij het gebruik van verschillende kleisoorten speelt ook een verschil in plasticiteit. Een vettere kleisoort of een klei met minder chamotte heeft meer de neiging tot krom trekken.
    Het kromtrekken zelf heeft vaak te maken met het geheugen van klei. Als je een platte plaat krom buigt, wil de klei bij het drogen (of pas bij het bakken)terug buigen naar platter. Dit kun je tegengaan door de platte plaat te ver door te buigen en terug te buigen tot waar je de vorm wilt hebben.
    Een andere reden kan zijn dat je de twee oppervlakken van de klei verschillend hebt behandeld. Wanneer je bijvoorbeeld de ene kant meer glad strijkt dan de andere kan de gladdere zijde minder krimpen bij het drogen en daardoor enigszins bol gaan staan.
    Je hoort wel, er zijn verschillende oorzaken mogelijk.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel,het zijn gewoon platen klei die heel langzaam gedroogd zijn en er recht ingegaan zijn,heb nog 2 van die vormen staan die nu nog mooi recht zijn.
    Zou je aanraden om de platen dan wat om te buigen bij het maken?Zal je zien dat die net de andere kant opgaat!
    Maar jij bedoeld omdat het een ronde vorm is dat de uiteinden dan terug willen zeg maar?De bodem zit er gedeeltelijk in,de kant die nog daaraan vast zit heeft dat niet.
    Zal er eens over nadenken......
    beantwoord
  • Caroline, alles heeft te maken met hoe je deze plakken klei gemaakt hebt. Gesneden of gerold ?
    beantwoord
  • Jouw vraag is mij misschien niet helemaal duidelijk. In de foto zie ik een plaat klei die rond is gezet en aan de onderkant gemonteerd is op een bodem.
    Ik gaf aan dat als deze plaat klei oorspronkelijk plat was en daarna rond gebogen, dat de klei bij het drogen/bakken terug wil buigen. Dat zal die eerder doen aan de bovenkant omdat de gebogen plaat daar nergens aan vast zit. Het is behalve het geheugen van de klei erg belangrijk het geheel zeer langzaam te drogen.
    Zoals ook Lucien aangeeft is de wijze van maken van de plaat ook van invloed.
    beantwoord
  • Met een kleiwals,om en om en inderdaad om een bodemplaatje vastgemaakt.Wat Michel bedoeld snap ik wel maar is er geen manier om het toch dan te kunnen maken en bakken.......zal het nog eens proberen en het inderdaad iets terug te buigen zodat het misschien de ruimte krijgt om dan in de juiste stand te komen.Ik heb deze vorm in fijne en grove klei gemaakt om dat dat verschillende kleuren heeft waar ik een serie van wil maken en had wel op iets gebogen gerekend maar niet zo erg.
    Het erge is dat er nog wat te wachten staat om in de oven te komen en als je dan bijna weet dat het weer krom trekt....
    Soms.....
    beantwoord
  • Caroline, Probeer eens de plakken klei met een draad te snijden. Het plat drukken van de klei onder een wals bouwd spanning op. Bij een tegel kunnen dit barsten veroorzaken en met een gebogen object vervormingen. Voordat je gaat monteren, leg de plak klei op een buis en strijk deze aan met een loomer om de trek- en duwspanning eruit te halen.
    beantwoord
  • Bedankt,ga dat zeker uit proberen,heb nu ook uitgevonden dat de verschillende klei ook een verschillende krimp geeft wat eigenlijk te verwachten is maar ik dacht dat het minder zou zijn,dus ga het denk ik nog een keer doen met 1 soort klei....dan ben ik blij met jouw suggestie.
    Hoe langer je met klei werkt hoe meer vragen je krijgt...zucht.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.