ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > grondstoffen

ik heb het boek van john britt gekocht over glazuren. Mij is niet duidelijk wat de volgende grondstoffen zijn:
whiting, bone ash en F4 veldspaat. Wie weet hoe het zit ?
gevraagd

11 antwoorden

  • Hallo Juul,

    Kijk eens op de volgende website
    http://www.cons-keramiek.nl/woordenboek.pdf

    Daar staat een boel op.

    Succes!
    beantwoord
  • Juul, hier kan je alles terugvinden:

    http://digitalfire.com/4sight/material/a.html
    beantwoord
  • gevonden , bedankt!
    Tja, maar nu het volgende: Bone ash staat in de beschrijving als Ca5(OH)(PO4)3.
    als ik dit intoets bij de Veka, dan zie ik daar calciumboraatfritte. is dit hetzelfde?
    beantwoord
  • Juul,dit is absoluut niet hetzelfde. Dit lijkt eerder op Colemaniet. Bone ash bevat enkel Calcium en fosfor.
    beantwoord
  • BONE ASH wordt hier verhandeld onder de verwarrende naam BEENDERMEEL.
    Beendermeel is eigenlijk gemalen (runder)botten en wordt in de tuinbouw als kalkmeststof gebruikt.
    Voor keramische doeleinden moet je dus BEENDERAS hebben, hier (in de keramiekwinkel!) te koop als beendermeel (calciumfosfaat).
    Logisch hè?
    Nee dus, maar het is niet anders!
    beantwoord
  • BEENDERMEEL is de juiste benaming. BEENDERAS, wat na verbranding zou overschieten, de as dus, bevat geen fosfor meer en nog enkel Calcium. Fosfor is een sterk smeltelement en maakt het verschil tussen AS en MEEL. :-)
    beantwoord
  • Lucien,
    Met je laatste zin ben ik het helemaal eens.
    Zitten we wel met het punt wat beendermeel uit het tuincentrum dan anders is dan beendermeel uit de kleiwinkel.
    En bovendien de Knochenasche-analyse van gerenommeerde heer Wolf Matthes (Keramische Glazuren, blz. 456) waarin o.a. een aanzienlijk deel P205 voorkomt.
    beantwoord
  • Beendermeel uit tuincentra zijn voor ons gebruik onbetrouwbaar. Sommig " beendermeel "is zelfs bruin van kleur. :-)

    Helemaal correct zou het GECALCINEERD BEENDERMEEL moeten heten. Van echt -AS is nog geen sprake.
    beantwoord
  • als ik gecalcineerd beendermeel google, dan zie ik calciumfosfaat. dus zo zou ik het kunnen bestellen ??? dank jullie voor het meedenken!

    hallo frans en lucien... klopt het dat ik calciumfosfaat moet hebben ???
    beantwoord
  • Zoals ik boven aangaf is calciumfosfaat in de keramiek hetzelfde als beendermeel oftewel Ca3(PO4)2, hoewel de chemische formule nog wel eens anders geschreven wordt.
    beantwoord
  • dank je wel frans!!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.