ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur voor dakpannen

We zijn unieke oude dakpannen aan het bijmaken in boomseklei en zoeken een laagbakkend glazuur ong. 1000° dat niet craqueleerd en voldoende hecht.
Liefst een glazuur samengesteld uit grondstoffen ook van 200jaar geleden.
gevraagd

7 antwoorden

  • Tranparant glanzend SK 08a/940°C

    Degussa Fritte 90062 : 58%
    Natrium veldspaat: 30%
    Wollastoniet : 12 %

    Dun glazuren
    beantwoord
  • Zonder craquelé zal je helaas nooit lukken ivm met de absorptie van de scherf.
    beantwoord
  • Een mengsel van loodmenie en klei werd vroeger gebruikt om dakpannen te glazuren.
    meer
    Loodmenie is nu een verboden product das zal je loodbisilicaat moeten gebruiken.

    In een vat werd klei opgelost tot er een drab ontstond.
    Als je je hand door de drab doet en je nagels zijn net niet zichtbaar meer is de juiste dikte bereikt.
    meng dan 20% van het kleigewicht aan loodbisilicaat toe.

    deze glazuur is in te kleuren anders zal een bruine glazuur ontstaan zoals je nog wel op schoorstenen van oude huizen ziet staan.

    De bruine kleur komt door het aanwezige ijzer in de klei.

    mengsel klei loodsilicaat moet misschien aangepast worden aan de temperatuur.

    Deze glazuur die wij toen gebruikten 50 jaar geleden craqueleerde niet.

    Frans

    beantwoord
  • Frans, de vraag was zo dicht mogelijk komen bij de oude werkwijze, en dat was Loodmenie en loodwit. Deze grondstoffen gebruiken we best niet meer en daarom gaf ik een recept waar flink wat lood in zit. De vraag was ook om recept wat weinig of geen craquelé geeft. Het loodglazuur wat men toe gebruikte werd dun aangebracht en versmolt met de scherf zodat er een flinke bufferlaag ontstond en weinig of geen craquelè kon ontstaan. Nu werkt men met loodmono-sesqui-of bislicaat als veiliger alternatief. Gezien het laag smeltpunt heb ik gekozen voor deze fritte, deels om zijn samenstelling, deels de besparing op stookkost.Het is per slot geen gebruikskeramiek. De stooktemperatuur zal beneden de 1000°C blijven zoals gevraagd.
    beantwoord
  • Je hebt helemaal gelijk Lucien.Ik gaf alleen een voorbeeld hoe het 50 jaar geleden werd gedaan.
    De oude werkwijze was zoals door mij omschreven dus een antwoord op de vraag.
    beantwoord
  • Geweldig en hartelijk dank.
    beantwoord
  • Leuke uiteenzetting Frans. Klopt met de uiteenzetting in een receptenboekje wat ik heb uit de 19 e eeuw. Zelfs de benaming van de grondstoffen was toen nog anders of zelfs niet meer verkrijgbaar.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.