ALGEMEEN > Glazuur - problemen > aflopende glazuur

Wij hebben een mooi groen glazuur gemaakt van 4.5l transparant glanzend glazuur, 200gr koperoxide en 150gr titaanoxide (ik weet dat de recepten normaal gemaakt worden met droge stof). Wij hebben een probleem bij het dompelen, wij zijn een atelier verbonden aan een psychiatrisch centrum en werken met mensen die nooit met klei gewerkt hebben. Om het glazuren zoveel mogeleijk te laten lukken dompelen we het glazuur, eerst de ene helft van het werkstukje, daarna de andere helft. Door jaren lange ervaring weet ik dat we dan een mooi resultaat hebben. Bij transparant glazuur zie je de overlapping niet, bij een gekleurd glazuur krijg je een extra decoratie waar de glazuur overlapt. Ons probleem bij deze glazuur is dat waar we de overlapping hebben de glazuur gaat aflopen tijdens het bakken. Dit is waarschijnlijk omdat de glazuur daar te dik is maar wanneer we hem dunner maken is hij niet meer mooi van kleur op de plaatsen waar hij niet overlapt. Kan ik iets bij de glazuur doen waardoor hij niet meer afloopt en ook de mooie kleur niet veranderd. De glazuur is nu vrij glanzend, wanneer het product ervoor zorgt dat hij minder glansd is dat geen probleem. Wij hebben geen spuitcabine.
gevraagd

2 antwoorden

  • Een glanzend glazuur minder lopend maken kan door toevoeging van kaolien en kwarts in de verhouding 1:2.
    Een toevoeging van 10% kaolien met 20% kwarts verhoogd het smelttraject met ca 100 graden. Als je dan op dezelfde temperatuur blijft stoken als je gewend bent, zal het glazuur zo goed als zeker stabiel zijn.
    Dus om uit te vinden welke toevoeging je moet doen maak je een binaire mengserie tussen het oorspronkelijke (lopende) glazuur en dat glazuur met toevoeging van 10% kaolien met 20% kwarts.
    Bij mijn glazuren heb ik die allemaal stabiel gemaakt en stook altijd het zelfde.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    Succes ermee
    beantwoord
  • Dag Majée,
    Mag ik vragen of jullie het transparant glazuur zelf maken? Het recept van het transparant glazuur??
    Groetjes Diana
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.