ALGEMEEN > Techniek > Intern frame en afbakken mogelijk?

Dag Kleiers. Ik ben nieuw in de klei-wereld, boetseer sinds een half jaartje en vind het vreselijk leuk dus wil graag veel van jullie ervaringen leren.
Dit is mijn grootste beeldje tot nu toe, het heet Vertrouwen en meet zo'n 37 cm. Ik heb het tegen een pen aan geboetseerd. Was nog een hele kunst om die eruit te krijgen (was weinig van over om aan te vatten). Ik snap dat ik die pen nodig heb om te voorkomen dat de klei wil inzakken. Maar ik vind het beperkend voor mijn compositie. Het dwingt je gecentreerd te werken in een rechte verticale as. Ik wilde dat ik met een intern frame zou kunnen werken en dan toch kunnen afbakken. Wie heeft daar ervaring mee of ideeën over? Ook als ik nu nog wat grotere beeldjes wil maken, hoe zou ik dat kunnen aanpakken? Ik heb weleens een soort galgje gezien, wie heeft daar ervaring mee?
Bijlagen:
gevraagd

8 antwoorden

  • Ton, je zou een frame van piepschuim kunnen maken en de klei erom heen boetseren. Als deze lederhard geworden is, maak je bovenaan een gaatje en giet er wat thinner in. Het piepschuim zal smelten en zo voorkom je barsten bij het drogen. De rest brandt weg in de oven.
    beantwoord
  • Da's wel een hele mooie tip, lucien! Ga ik onthouden!
    beantwoord
  • Ton, ik heb op het midden van een plank een metalen pen geschroefd. Iets langer dan je beeld gaat worden. Over die pen doe je een radiator toevoer buis. Daaromheen ga je boetseren. Als het werk klaar is trek je de buis uit je werk.
    Succes
    beantwoord
  • Vind de tip van Lucien wel handig, had nog niet gehoord
    beantwoord
  • Ik zou dan nog een extra tip aan die van Dory meegeven. Pak de radiatorbuis met folie in. Zo kun je de buis makkelijker uit het werkstuk halen.
    beantwoord
  • Een metalen pen of buis wordt gebruikt door beeldhouwers om een volle massa op te bouwen. Voor het maken van een keramisch beeld is het nuttig de wanden zo dun mogelijk te houden en dat kan met een ruwe schets in piepschuim te maken zodat je achteraf het beeld niet meer hoeft uit te hollen.
    Nog een ( foute ) erfenis is het maken van een mal op het moederbeeld is het versterken van de gips met jute. Dit wordt gedaan voor een mal voor eenmalig gebruik. I.p.v. jute gebruikt men beter netten uit kunststof zoals men gebruikt voor citrusvruchten te verpakken of dergelijks, om reden dat dit geen vocht opneemt en gaat zwellen, wat het gips stuk maakt na meermaals gebruik.
    beantwoord
  • Geweldig forum, je blijft leren!!
    beantwoord
  • Dank voor de tovertruc met het verdwijnend piepschuim.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.