ALGEMEEN > Techniek > Kleuren lopen uit

Wie kan mij helpen met het volgende. Heb iets gemaakt van creaton 474.
Gekleurde slib: pigment/ kaolien/transp. glazuur ( netty Janssens) daarna wit glazuur er overheen en gestookt op 1260.
De kleuren zijn gaan vloeien. Wat kan daarvan de oorzaak zijn? Het witte glazuur heeft zonder de slib nooit problemen gegeven maar nu lijkt het overal roze gevlekt.
Ik probeer er foto's bij te zetten. Alvast hartelijk dank.
Inez
Bijlagen:
gevraagd

10 antwoorden

  • Het witte glazuur is dus blijkbaar niet stabiel. Wat je kunt doen om de uitgelopen kleuren weg te werken. is het object plaatselijk glazuren met een dekkend glans wit glazuur voor aardewerktemperatuur, liefst een stabiel glazuur.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Nog een reden kan zijn dat in het slib, of teveel transp. glazuur is aan toegevoegd of te weinig kaolien. Met gebruik van transp. glazuur in een slib ben ik zo geen voorstander. Beter is gebruik maken van een alkalische fritte. Steeds eerst een test maken voor je dit op een werkstuk zet.
    beantwoord
  • Ik lees het hier steeds, maar "komt nu ik het nodig heb pas binnen" Wat betekent "een stabiel glazuur"? Wil dat zeggen dat het onder alle omstandigheden blijft wat het is?
    De cornish stones die ik heb gebruikt was gedeeltelijk groen verkleurd. Betekent dat iets?
    Wat zou ik kunnen doen om dit glazuur stabiel te krijgen, vindt het erg mooi.
    En alvast weer bedankt voor jullie kennis.
    Inez

    beantwoord
  • Nog even, ik heb net weer een oven geopend op 1260 maar zonder de kleurstoffen en ziet er mooi wit uit zonder de roze verkleuringen, dus heeft het met de kleurstoffen op het vorige werkstuk te maken.
    Ik ben blij dit te weten want dit is prachtige glazuur.
    Hartelijk dank.
    beantwoord
  • Zoals ik je geschreven hen Inez. Temperatuur van het ingekleurde slib verhogen op de wijze hierboven aangegeven. Uiteraard éérst het ingekleurde slib aanbrengen en daarover het glazuur.
    beantwoord
  • Hai Inez, Een stabiel glazuur is een glazuur dat bij een bepaalde eindtemperatuur en een bepaalde snelheid van stoken niet uitzakt. Om dat met een proefje te testen breng je het glazuur dun aan (bv één laag)met daarnaast het glazuur relatief dik aangebracht (bv 3 of 4 lagen). Trek er met ijzer met wat cobalt een rechte horizontale streep over en stook het proefplaatje rechtop. Het glazuur is stabiel te noemen als het goed uitsmelt maar dat de lijn rechtdoor blijft lopen.
    beantwoord
  • Uitzakken van glazuur wordt voornamelijk bepaald door zijn samenstelling. Hier spreekt men van hoge- of lage viscositeit van het mengsel. De viscositeit verhogen doet men voornamelijk met het aandeel Al²O³, ZrO², SiO² en SnO² te verhogen. Vandaar het toevoegen van Kaolien.
    beantwoord
  • Hoe ontstaat dan de roze verkleuring op het witte glazuur? Zijn de kleurstoffen dan gaan zweven? Zo ja, kan zoiets consequenties hebben voor de oven?

    Ik denk dat er met het glazuur niet veel mis is gezien de volgende oven met enkel de witte glazuur. Alleen op de plaatsen waar slib op is aangebracht loopt het uit.
    Ik heb de slib aangebracht, daarna de slib overdekt met de witte glazuur (samenstelling zie vorige vraag over cornish stones)en na goed drogen het geheel geglazuurd.
    Ik ga nu dus proeven maken met meer kaolien en frittes toegevoegd aan de slib en dan transparante glazuur daarover. Is dit de juiste werkwijze??
    Hartelijk dank voor jullie uitvoerige antwoord.
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • Inez,
    - Misschien heb je een pigment in het slib gebruikt wat niet bestand is tegen deze temperatuur.
    - Het ' gaan zweven ' van dit pigment wordt versterkt doordat het slib gaat smelten. Een slib wat smelt is een glazuur.
    - Het slib moet aangepast worden omdat het blijkbaar reeds eerder gaat smelten dan het wit steengoedglazuur.
    - Nogmaals : smeltpunt van het slib verhogen doe je door er bv. kaolien aan toe te voegen OF ... er MINDER transp. glazuur aan toe te voegen OF ... dit glazuur vervangen door een fritte in kleinere hoeveelheid tot het slib slib blijft en niet gaat sinteren.
    beantwoord
  • Dit is heel duidelijk Lucien!
    Bedankt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.