ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuren
Weet iemand of men: even uitleggen.
Ik heb een porceleinebord beschilderd met porceleinverf te bakken op 800° Het motief gans afgewerkt maar het blinkt niet erg.Moet ik daar nog een glanslaag over zetten en terug bakken ,zo ja ,welke en hoe te werk gaan.
Hartelijk dank
Ik heb een porceleinebord beschilderd met porceleinverf te bakken op 800° Het motief gans afgewerkt maar het blinkt niet erg.Moet ik daar nog een glanslaag over zetten en terug bakken ,zo ja ,welke en hoe te werk gaan.
Hartelijk dank
13 antwoorden
-
Hier nog een voorbeeld van een beschilderd porceleine bord,ook dit glanst niet naar mijn zin.Daarom die vraag,moet er nog een glazuur overgezet worden op lage temeratuur;
Dank u -
Hoi Rosa,
Mooie schilderingen.
Gekochte porceleinen borden worden beschouwd bij uitstek als geschikt zijnde voor beschildering met porcelein opglazuur.Meestal zijn ze op 1400C geglazuurd.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als je hier nog eens een glazuur van 1020C overheen zou gaan zetten.
Ik ken het merk van je porceleinverf niet maar in eerste instantie zou ik proberen je kleuren wat hoger in te branden b.v op 850C.
groeten Rob -
Ik denk dat na het vastbakken van de porceleinverf er een transparant glazuur overheen moet en die op de normale porcelein temperatuur gebakken dient te worden.1250 tot 1350 graden
Je kan het ook op steengoedtemperatuur proberen met een steengoed transparant glazuur.1150 tot 1260 graden
Je hebt op porceleinen borden met porceleinverf geschilderd dus moet je ook met dat zelfde soort glazuur afbakken
Frans
-
In mijn situatie glazuur ik liever niet over porceleinverf.De schildering verdwijnt volkomen op enkele vlekken na.Als je extra wilt glazuren zou ik dit doen voordat je gaat porseleinschilderen.
Je onderste bord spreekt me het meest aan.Schilder je gelaagd en bak je de laagjes 1 voor 1 in?
Rob
-
Als uw kleuren verdwijnen is het door te hoge temperatuur te bakken zeker met rood,die vereisen een lager temp.
-
Bedankt allemaal voor uw snelle reactie.
Ik werk met de porceleinpoeder van SCHJERNING en bak op 800° behalve rode kleuren die bak ik lager anders is het rood weg. Ik bak in minsten 3 keer laag per laag sommige moeten nog een keer. -
Nog wat mijn tegeltjes.Het schouwke was toen nog niet helemaal af
-
Frans, mits ik op 800° bak zou voor dat merk Schjerning 850° niet te hoog zijn en welke cone heeft glazuur voor op 800° of moet ik een glazuur nemen die hoger moet gebakken worden voor een beter resultaat.
Bedankt en heel erg bedankt want weet u nog welke grote beginneling ik was,nu gaat het al vlotter. Dat zijn tegeltjes van 5x5 -
Hoi Rosa
Als ik het goed begrepen heb gebruik je dus een opglazuur die op 800 graden wordt gebakken.
Het beste lijkt mij dan om iets hoger te stoken of wat langer te pendelen op die 800 graden,zodat die opglazuur wat meer tijd krijgt om uit te smelten.
Een volgende laag glazuur is dan overbodig en zou je mooie schilderingen vernietigen.
In mijn vorige antwoord ging ik er van uit dat je met een biscuitbord aan het werk was.
suc6 Frans
-
Ik heb een paar jaar geleden een workshop porceleinschilderen gevolgd. De tekening werd op een porceleinen of aardewerk schaal/kom gezet en alles werd geschilderd met, zoals mij verteld was, een porceleinverf. Het werd daarna afgebakken in de oven op 850 graden.
Op de foto,s zie je het resultaat. De schaal is porcelein, de kom is aardwerk.
Groet,
Hanneke -
Hello Hanneke,prachtig hoor,ga dat ook proberen op 850° te bakken. En blinken uw tekeningen dan ook want kan het niet goed zien op de foto.
-
Hoi Rosa,
Het was me niet eerder opgevallen, maar de tekening glimt minder dan het bord zelf.
Groet,
Hanneke -
Ja Hanneke,dat is zo bij mij ook en zou dus graag ze laten blinken als de schotel zelf,het zou nog mooier zijn.
Dat was de reden van mijn vraag.
Groetjes Rosa
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.