ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > craquelé in glazuur

Ik werk in een keramiekatelier met verstandelijk gehandicapten en gieten o.a. zelf serviesgoed. De gietklei maken wij WB 30 PM en gebruiken transparant glanzend glazuur (G 300, 1060 graden) van Keramikos. Helaas hebben we veel te veel last van craquelé en zijn nu op zoek naar een goed passende transparante aardewerk glazuur.
Eigenlijk zouden we graag wat hoger gaan stoken, en zijn dus ook op zoek naar een 1100-1200 graden glazuur (voor steengoed gietklei), kant en klaar of zelf samen te stellen. Heeft iemand een ( niet té ingewikkeld) recept voor ons? We werken veel met onderglazuren en felle kleuren en engobes. dus de glazuur moet goed transparant zijn en het liefst zijdeglansachtig. We zijn al hard bezig met andere proeven en o.a. claybright omdat die op hogere temperatuur kant, maar elke tip is welkom.
gevraagd

3 antwoorden

• Hallo Irene,

G 300 die ken ik als de loodvrije versie van de bekende G 300B (loodsafe) ook geschikt voor gebruiks goed.En deze craqueleerd veel minder.Mocht je toch hoger willen stoken deze kun je (zelf uitgeprobeerd) tot 1120 gr C stoken alleen het glazuur wordt net nog even iets glanzender.Aangezien je aangeeft misschien over te stappen op steengoed gietklei wat overigens ideaal te combineren is met clay bright is er een glazuur bij Cock Keramiek de 9696 en die kan van 1020gr C. tot 1280 gr.C en deze geeft al heel mooi resultaat op aardewerk kleien en bevalt bij mensen ook goed op de temperaturen 1140/1160 gr.C.
    Mocht je de echte steengoed temperaturen gaan uitproberen dan is GL-2610 van VeKa een goeie (1180 gr.tot 1230 gr.).

Om de glazuren iets minder glanzend te krijgen en je werkt met kant en klare glazuren dan kun je een mat en een glanzend uit de zelfde lijn pakken en deze 50/50 of 75glans/25mat mengen en als je daar proefjes van maakt komt dat wel goed.

Overigens nog een weetje :
    9 van de 10 aardwerk glazuren die op steengoed werkstukken worden verwerkt en tussen de 1040 gr.C en 1120 worden gladgebrand gaan craqueleren dit komt omdat de krimp niet overeenkomt.

Groetjes, Susanne
    www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • Via een vriendin kreeg ik een steengoedfritte van Delfos, artikelnummer 1731.
    Weet iemand welke soort fritte dit is. Verder is er niets bekend.
    beantwoord
  • Hoi Suzanne, bedankt nog voor je antwoord, inmiddels alweer even geleden. Ik ben nu bezig met proefjes met de 9696, de eerste resultaten zijn goed. Ik wil het gebruiken op gietklei van WB 30 PM en op 1140 stoken. Ik wil ook wel naar de 1200 toe met steengoedgietklei (150 van keramikos) Heeft iemand misschien ervaring met gietklei van creaton 208? Deze zou misschien witter blijven op hoge temperaturen?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.