ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > breuk nadat werk uit oven is

werk 3 x gstookt: 1 x biskwie, 2 x glazuur.
transfers aangebracht
een paar uur later een enorme knal: barst boven en onderlangs van 10-tallen centimeters.
Werk moet toch opnieuw, wat zou ik kunnen veranderen
(ik had al twee modellen gemaakt, tegelijk gebakken, eentje bij biskwiestook al gesneuveld op zelfde manier)
heel graag advies, dank marga
Bijlagen:
gevraagd

10 antwoorden

  • Marga, de oorzaak zit hem in de wijze waarop je deze 'schotel ' gemaakt hebt. Kun je dit even in een notendop beschrijven ?
    beantwoord
  • hallo Lucien. wat aardig dat je reageert.
    De schaal is gemaakt van fijne chamotte 123. opgebouwd uit 3 onderdelen;
    de bolvorm het platte deel en de pootjes. i
    Ingekrast en met slip gemonteerd. Het platte vlak is even groot als het bolle deel en zijn ongeveer op 1,5 cm a 2 cm ngekrast en samengevoegd en daarna afgerond.
    Heb je hier iets aan?
    Ik heb nog drie foto's bijgedaan voor de duidelijkheid.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik zou eerder willen weten hoe je het plat deel gemaakt hebt en met wat voor klei ( graag de samenstelling en/of fabrieksnummer ). Wat bedoel je met fijne chamotte 123 ?
    beantwoord
  • Bij het herstoken van een product dat al op glazuur temperatuur is gestookt geweest is er een risico van scheuren als gevolg van spanning.Vooral platte objecten, zoals jouw werkstuk hebben daar dan last van. Zowel bij het opstoken als bij het afkoelen is dan belangrijk tussen 20 en 250 graden langzaam op te stoken, of de oven niet open te maken boven de 150 graden.

    Zorg er ook voor dat de rand van deze schaal niet te dicht bij de spiralen komt. Liefst een soort kkapsel eromheen plaatsen. Ik gebruik daar strips ovenplaat voor die ik rechtop voor de spiralen plaats.
    beantwoord
  • hallo Lucien, dank voor je reactie, daar heb ik al wel wat aan.
    Ze stonden samen in de oven naast elkaar, paste precies waardoor van ieder een punt wel zeer dicht bij de spiraal stond.
    Het twee x glazuurstook is omdat (en dat heb ik bijna altijd bij glans wit) het de eerste x niet mooi erop zit. bij alle andere glazuren heb ik daar geen last mee.

    Met fijne chamotte KN 123 bedoel ik de gebruikte klei, van Magma. Wit bakkend, 1000 tot 1280 graden. Gechammoteerd 0-0,5 mm 25%.
    Is het raadzaam grovere klei te gebruiken?

    De platte, zowel als de bolle vorm, zijn allebei gemaakt dmv een plak (voor de bolle vorm een mal gemaakt)

    groet marga
    beantwoord
  • Marga, aan de info klei heb ik bitter weinig als ik de samenstelling ervan niet weet. Ook geen vermelding op welke temperatuur je gestookt hebt. Ook niet hoe je die plakken klei gemaakt hebt. Het wordt dus wat gokken op ervaring.
    De klei bevat vermoedelijk teveel vrije kwarts en veel te weinig Al²O³. Hierdoor heeft deze klei te weinig rek en gevoelig voor extra spanning. Deze spanning kan deels te wijten zijn om reden dat je deze plakken hebt uitgerold. De bolle vorm heeft daar achteraf minder last van dan de vlakke plaat die oorzaak is van de breuk. Nooit een plak uitrollen maar snijden met een draad uit een blok wat je op maat gemaakt hebt en op het laatst ook nog de zijkanten terug naar binnen hebt geklopt. Als je gestookt hebt beneden 1100°C is er dan met deze steengoedklei te weinig ' binding '. Deze breuk kan zich zelfs na jaren voordoen. Zo heb ik een schotel ( 60cm diam.) gekocht begin '80 van Leandro Lega, toen een docent aan de academie Faënza. Pas na 20 jaar dezelfde barst. Het is niet de korrelgrootte van chamotte wat belangrijk is, maar wel de hoeveelheid.In dit geval had er beter geen chamotte in gezeten.
    Indien mijn gok niet klopt, laat iets weten.
    beantwoord
  • beste Lucien
    Ik heb geen info over de samenstelling van de klei.
    eerste stook 960 graden tweede en derde 1050 (ivm wit glans glazuur) plus 20 minuten pendel.
    de plakken zijn gerold tussen twee latten (dit doe ik al jaren en gaat altijd goed...)

    wat voor klei zou je adviseren voor dit object?
    beantwoord
  • de code van KN 123 van Magma is 030.120
    beantwoord
  • Marga, het is niet omdat je dit al jaren zo doet, dit de juiste methode is. Door uitrollen ontstaat er spanning op de buitenkanten. Doe de proef; rol een knikker klei tussen je vingers en knijp die plat en ziet wat er gebeurd. Deze klei is niet geschikt voor deze temperatuur en is vast ' te mager ', d.w.z. te weinig amfotere oxides. Vraag aan je leverancier een klei ( witbakkend ? ) een aardewerkklei met een hoog aluminium-oxide gehalte en snij je plakken met een draad. Pendelen is overbodig als je wat hoger stookt. Dit is een keuze.
    beantwoord
  • Beste Lucien. Begrijp wat je bedoeld (op school in Gouda geleerd)
    hoe maak je een blok klei op maat voordat je er een plak uit snijd....door het direct vanuit het brood in de maat te duwen/drukken? of op te bouwen uit stukjes die je in elkaar duwt...of maakt dat niet uit?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.