ALGEMEEN > Keramiek zonder glazuur > gebruikskeramiek zonder glazuur

Hallo,
Heeft er iemand ervaring met het maken van gebruikskeramiek (steengoed of porselein) zonder glazuur (evt. met gekleurde klei of engobes? Ik vroeg mij af hoe je dit dan het beste kan doen (bv. in 1 keer op steengoedtemperatuur stoken) en of het dan nog wel prettig aanvoelt.
gevraagd

14 antwoorden

  • Wanneer je geen glazuur gebruikt, blijft de scherf poreus. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de römertopf, een rood aarderwerken ovenschaal met deksel die wordt gebruikt voor stoofschotels met vlees en groente. De bereidingswijze vereist een poreuze scherf. Borden en kopjes moeten bij voorkeur niet poreus zijn, dit in verband met de hygiëne. Een steengoed kan misschien worden afgewerkt met een sinterengobe. Dan wordt de scherf redelijk dicht en is minder poreus dan steengoed zonder glazuur. Aardewerk zonder glazuur is volgens mij minder geschikt.
    beantwoord
  • Hoi Flora,

    Mijn mening is dat gebruikskeramiek toch altijd wel geglazuurd moet worden en dit komt omdat engobes, sinterengobes de feeling missen en met de feeling bedoel ik dat gebruiks keramiek ook prettig aan moeten voelen en als twee artikelen elkaar raken niet het schoolborden effect moeten op wekken en met hele matte materies krijg je dat al snel.Als je steengoed kleien op hun max. temperaturen stookt en dat is over het algemeen 1260/1280/1300 gr.C dan is het over het algemeen genoeg dicht gesinterd om het ongeglazuurd te laten.wat ook een veel voorkomende optie is de binnenkanten glazuren en de buitenkant niet vooral met hooggestookt porselein erg mooi en als je porselein hoog stookt dat verglaasd het als het ware.Met hoge temperaturen bedoel ik 1280/1300 gr. C.
    Met aardewerk is het (naar mijn mening) geen optie.

    Als je ,je werk (porselein) glad af werkt kun je dus mooie resultaten krijgen en wat je ook kan doen is wat proefjes met minimale toevoegingen van steengoed of porselein glazuur staps gewijs toe te gaan voegen bij je engobe of sinterengobe zodat het nog iets meer dicht sinterd en afsluit als een glazuurlaagje maar nog de matheid heeft waar je naar opzoek bent.
    Ik zou er dus opletten bij gebruikskeramiek dat het niet echt matter aan gaat voelen dan matglas.

    Groetjes, Suus www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties, ik had er zeker wat aan. Ik weet dat aardewerk poreus blijft als je het niet glazuurt, maar ik dacht dat steengoed en porselein altijd dicht werden als je ze hoog genoeg stookt. Ik had al het idee dat de meeste keramisten vinden dat gebruikskeramiek geglazuurd moet zijn, hoewel ik ook wel eens bv. een ongeglazuurde theepot heb gezien bij iemand. Maar het meeste wat je in winkels ziet is natuurlijk ook geglazuurd. Ik vind het belangrijk om er bij mijn werk rekening mee te houden dat het praktisch is en prettig in gebruik, vandaar dat het voor mij echt prettig moet aanvoelen. Ik vind zowel geglazuurd werk als ongeglazuurd werk mooi, ik denk dat ik gewoon nog wat meer ga uitproberen en kijken hoe het dan wordt.
    beantwoord
  • Wat je ook eens moet uitproberen; Steengoedklei met redelijk veel ijzer, liefst nog met pyriet. Als de stukken droog zijn, met een spuitpistool of plantenspuit een oplossing van natriumbicarbonaat op aan brengen en goed laten drogen. De bicarkristallen gaan zich op de scherf zetten, dus voorzichtig met het manipuleren. Stoken op steengoedtemperatuur. Waar er veel bicar zit gaat de scherf donkerder zijn dan waar er weinig op zit. Dit is wat vergelijkbaar met zoutglazuren. Als de scherf na het stoken wat ruw aanvoelt is het best eerst biskwie te stoken, met zandpapier gladschuren en dan maar pas de bicar aanbrengen. Tja, dit zal het type klei bepalen. De juiste verhoudingen zul je met testen moeten bepalen.
    beantwoord
  • Mijn ervaring is dat je altijd minstens de binnenkant glazuurt, want ook al is de scherf op steengoed-temp (nagenoeg) waterdicht, hij wordt altijd vuil door gebruik en dat wordt niet gewaardeerd. Waterdicht wil niet altijd zeggen dat de scherf mooi blijft.
    beantwoord
  • Bert, ik wil je er wel op wijzen dat het opbrengen van natriumcarbonaat, hetzij binnen en/of buiten, gelijk is ( zelfs beter ) aan glazuren, gezien daardoor het oppervlak van de scherf gaat verglazen of sinteren, zoals je het wil noemen. Glazuur daarentegen moet dan wel al goed op de scherf zijn afgestemd, zoniet gaat die haarscheuren en restjes vasthouden. Ik zou er eens "zoutglazuren" op naslaan.
    beantwoord
  • Bicarbonaat is "soda"na2co3. Let er op dat in een elektrische oven het de spiralen "elementen" niet uiteindelik beschadigd worden. Het natrium uit de soda verweekt de (evt.) elektrische oven.
    Zoutglazuur moet in een apparte brandstof (gas olie hout etc..)-oven gestookt worden.
    Groet, Lambert
    beantwoord
  • Excuus.Heb een fout gemaakt net
    Bicarbonaat is NaHCO3
    Soda Na2CO3. Welke bedoelde jij Lucien? Ik ben geïnteresseerd in die techniek. Natrium blijft natuurlijk wel schadelijk voor een (electrische) oven lijkt mij.
    Sorry voor inbreken in discussie Flora, maar het onderwerp interesseert me..
    Groet, Lambert
    beantwoord
  • Lambert, waarom zou natrium schadelijk zijn voor een elektrische oven?
    Ik heb wél aangegeven dat het natriumbicarbonaat NIET in de oven geworpen wordt boven de 900°C, maar op de werkstukken wordt verneveld voordat het in de oven geplaatst wordt. Bij de opwarming gaat het carbon vluchtig worden vanaf 350°C en is niet schadelijker als het stoken van papierklei. Wat achter blijft is het natrium dat in verbinding zal gaan met de keramische drager en als smelter functioneren. U kan dit niet vergelijken met een zoutstook met natriumchloride of natriumcarbonaat. De hoeveelheden zijn hier ook minimaal en dienen enkel om een patine te leggen, vergelijkbaar met het effect van vliegassen bij een houtstook maar te weinig om reeds een zoutglazuur te vormen.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien.Ik ben kennelijk wat te benauwd geweest voor dat natrium.Het zijn inderdaad niet zolke grote hoeveelheden als in een zoutstook.
    Groet,Lambert
    beantwoord
  • Lambert, het is niet enkel de hoeveelheid, maar het verschil in 1- de verbinding: Keukenzout = natrium + Chloor. Natriumbicarbonaat = natrium + Carbon. Het ontbinden gebeurd ook op verschillende temperatuur. 2- Keukenzout wordt in de oven gebracht op een temperatuur waar de ontbinding reeds zou moeten gebeurd zijn en daardoor werkt als een explosie, met het gevolg dat het natrium alle kant op gaat en ook op de spiralen. Doe dit niet met een glas water! Maar als u het water op de scherf zou aanbrengen gaat die langzaam verdampen zonder explosie.
    beantwoord
  • Kijk Lucien nu begrijp ik het.Ik heb me nooit gerealiseerd, Dat bij de zachte manier van stoken er geen explosie-verdampingsgevaar is.Chemisch begrijp ik die verbindingen NaCL, NaHCO3,Na2CO3.
    de ontbinding ervan op verschillende temperaturen loopt dus gewoon verschillend begrijp ik nu...
    Ik heb ooit eens een hele oven verpest(de geglazuurde waar..) Doordat één koperroodproef zo gedampt had dat alle andere glazuren lichtrose waren geworden(1280C gasoven reductiebrand).Sindsdien kijk ik uit met "dampen" in ovens.(hiervoor had ik nooit problemen met koperrood(damp) alleen deze éne keer..)
    Groet,Lambert
    beantwoord
  • Lambert, misschien had dit te maken met de aanwezige oxydes in de gebruikte glazuren ( en in het proefje ). Op 1280°C zijn er al een hele rits die vluchtig worden en daardoor ook een deel van de kleurvormende oxydes meenemen. Bij dit gereduceerd koper is dit proces zichtbaar gemaakt. Voor de meest gebruikte oxydes het startmoment van vluchtig worden: Lithium 1200°C, Natrium 1150°C, Kalium 1200°C, Zink 1100°C, Barium 1200°C, Boor 1250°C, Tin 1200°C. Eén van deze oxydes kunnen de dader zijn. :-)
    beantwoord
  • Wat je zegt zou goed kunnen.Hoewel het 30jaar geleden is herinner ik me dat er zink in de glazuren zat.We dwalen af van het oorspronkelijke onderwerp maar zo kom je wel vaker dingen te weten..Bedankt voor je "onverwachte" moeite hierin !Dat "roodincident"heeft me altijd,hoelang geleden ook.. nog stiekem beziggehouden Groet,Lambert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.