ALGEMEEN > Glas > Knikkers en glazuren

Ik heb gehoord dat je knikkers ook 'mee' kunt glazuren in bijvoorbeeld schalen, kommen.
Kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werk gaat?
gevraagd

7 antwoorden

  • Hoi Lies,

    Je moet even ontdekken wanneer de knikkers smelten wat dat wil wel eens verschillen.Een paar kleine proefschaaltjes makken en dan zou ik al bij de biscuit bak (980 gr.C) een knikkertje erbij doen zo kan je zien wanneer het smelt punt is meestal bij deze temperatuur blijft de knikker nog een beetje bol staan.Is dus wel gaan smelten maar nog niet helemaal.
    Je kunt je voorwerp gewoon glazuren en daar de knikker erin leggen of op de bodem een stukje vrij houden van glazuur en dan de knikker erin leggen.Zorgt voor verschillende resultaten.
    Er zijn zelfs knikkers die bij steengoed temperaturen nog kleur en effect hebben.
    Ik hoop dat je er wat mee kan.

    Groetjes, Suus
    www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • Dankje wel Suus,

    Ik ga het gelijk proberen. Ik ben blij met het idee dat er veel mogelijkheden zijn. Blijven de knikkers bij het stookproces op zijn plaats of kunnen ze ook 'knappen' waardoor er splinters rondvliegen. Met andere woorden, moet er een afdekschaal over heen geplaatst worden o.i.d.?
    Nog een vraagje: Weet jij ook van welk materiaal de kleuren binnen in de knikker zijn gemaakt?

    groetjes Lies
    beantwoord
  • Knikkers worden soms met oxides gekleurd en soms met kunstmatige kleurstoffen. Meestal zijn moderne knikkers met kunstmaitge pigmenten gekleurd omdat dit vaak goedkoper is. Knikkers knappen niet en de splinters vliegen niet door je oven. Dit omdat het opwarmen langzaam gebeurd. Misschien dat het wel het geval is met knikkers die je zo in 1200 graden gooit ofzo. Het smelten van de knikkers kan er wel voor zorgen dat ze gaan druipen of volledig uitvloeien. Ook kan er een spanning ontstaan tussen de glazuur en de gesmolten knikker waardoor de gestolde knikker gaat craqueleren. Bijgevoegd een foto van een schaal die ik heb gemaakt met knikkers in holtes en op de bodem.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Gave schaal Deddy!

    Groet,

    Karin
    beantwoord
  • Het was een experiment en ik ben er zelf niet zo tevreden over. Maar dank voor het compliment, dat geeft de mens moed om door te gaan... toch!
    beantwoord
  • hallo
    even reageren op het springen van knikkers
    ik heb een bol die je kan gebruiken om glas te fusen in de micrgolf. op 800c° Heb daar ook knikkers in uit geprobeert en de ene knikker ging gewoon zachter worden en de andere ging wel degelijk springen
    ik gebruik deze "vervormde glasparels om ringen en andere sieraden te maken
    beantwoord
  • he Linda, Kun je uitleggen hoe dat zit met die bol en het gebruik ervan in de microgolf? Hoe werkt dat?
    Groetjes, Annemiek
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.