ALGEMEEN > Klei - algemeen > draaiklei

Ik ben met een nogal primitieve draaitafel aan het experimenteren. Het draaien van kopjes lukt mij al aardig.
Ik heb steeds vier kleursoorten klei in voorraad met een chamotte 0 - 1 mm.
Nu vraag ik mij af of de specifieke draaiklei voordelen heeft i.v.m de plastisiteit of enkel ivm met de gladheid.
Door de primitieve draaitafel start ik steeds van een voorgevormde basisvorm welk ik dan uitdraai tot de gewenste vorm, en misschien is de draaiklei hier niet voor geschikt?
Iemand een idee?
gevraagd

6 antwoorden

  • Hoi Willy,

    Ik weet eerlijk gezegd niet echt een antwoord op je vraag, maar waarom koop je niet een pak draaiklei (of biets een stuk van iemand) en ga het gewoon proberen. Misschien gaat er een wereld voor je open......... Misschien ook niet.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • Hoi Willy,

    Er bestaat speciale draaiklei waar de lucht is uitgehaald (gevacuumeerd) maar dat moet je toch altijd nog doorslaan of walken zoals de pottenbakker zegt.
    Als het draaien met de klei die je nu hebt goed gaat zou ik geen speciale draaiklei gaan kopen en ook heb je draaiklei met chamotte.

    Alleen als je een glad resultaat wil zoals met serviesgoed zou ik een klei zonder chamotte nemen.
    Wij gebruiken de K146 van Fuchs(vingerling) dat is een handdraaiklei voor steengoedtemperatuur.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Willy,

    Wat versta jij onder een primitieve draaitafel?
    Dat deze niet electrisch is, of is deze uit de tijd van Fred Flinstone?
    (Schopschijf, of electorisch geeft in principe toch het zelfde eindresultaat?)
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Beste Willy,

    Draaien met 1 mm chammotte kan maar is niet ideaal.
    Er zijn veel soorten klei op de markt die geschikt zijn om te draaien en afhankelijk van welke eisen je stelt aan het gebakken produkt, draai-, krimp- en bakkeigenschappen kies je een klei die het best bij je past. De prijs kan die keuze natuurlijk ook beinvloeden.
    In onze pottenbakkerij werken we met WB 04256, een witbakkende steengoedmassa van WBB Vingerling.
    Deze bevat 25% poederchammotte, zo fijn dat je die niet voelt tijdens het draaien, maar voor groot werk is het fijn dat die chammotte er in zit.
    Ik heb gedraaid met Engelse steengoed, Franse gres, Limburgse klei, Fuchs draaiklei, Wagner porselein.
    In het EKWC gewerkt met groffe chammotte en plastic vezels in de klei.
    Als het moet kun je met elke klei draaien.
    Voor een beginner raad ik aan om met een fijne plastische klei te gaan draaien die een goede stand heeft.
    Roodbakkende aardewerkklei zonder chammotte voldoet aan die eisen. Dat is een heerlijk vettig materiaal wat zo onder je vingers doorglijdt.
    Gewoon een kwestie van uitproberen en dan zoeken naar wat je het beste ligt.
    Zorg er trouwens voor dat de klei de juiste hardheid heeft, in 9 op 10 keren is de klei zoals die door de fabrikant wordt afgeleverd te hard.
    Goed walken zodat de klei mooi homogeen en zonder luchtbellen is maakt het draaien ook een stuk makkelijker.
    veel plezier
    Hans
    beantwoord
  • Hierbij een foto van mijn primitieve draaitafel. (als het lukt tenminste)
    Ik moet wel starten van een voorgevormd model, maar kan het dan perfect uitdraaien.
    Is voor mij, hoe primitief ook, een echte luxe.
    Heb vandaag wel ondervonden dat er bij het afdraaien (voetjes bij kopjes, enz..) beter geen chamotte in zit.
    Alvast bedankt voor jullie reakties. Ga mij een pak draaiklei kopen om uit te testen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Willy,
    Bedankt voor de foto. Ik begrijp nu je term "primitief" .
    Succes met het draaien.
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.