ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > volgorde bij werken met engobe

Hoe meer ik lees over engobes, hoe moeilijker ik kan kiezen wat te doen in mijn geval!Ik heb een vrij grote kat gemaakt van rood bakkende klei met 25 % fijne chamotte. Die kat is nu KURKDROOG, staat al een paar weken. Ik wil met grijsblauwe engobe een strepen patroon aanbrengen. Strepen moeten MAT blijven, niet glimmen. Ik wil uiteindelijk stoken op 1100 graden (dan is de kleur rood het mooiste) In welke volgorde ga ik te werk? 1. De kat biscuit stoken op 1000 graden en daarna sinter engobe aanbrengen.Geen glazuur laag er over 2. Of de kat vochtig maken en direct de engobe aanbrengen.
Mijn angst is natuurlijk dat de engobe los laat.
Ik heb wel 10 recepten voor engobes in mijn aantekenschrift staan. Dus wat te kiezen!! Graag advies van iemand met ervaring.
Bijlagen:

5 antwoorden

  • Een kurkdroog werkstuknat spuiten, niet aan beginnen. Je maakt een deel vochtig, de rest blijft droog. Krijg je problemen mee.
    Natte engobe erover, grote kans dat de engobe met het drogen er af springt i.v.m. de krimp van de engobe.
    Ik zou kiezen voor biscuitstoken en een sinterengobe. Dat gaat prima en blijft ook mooi mat.
    beantwoord
  • Ik zou kiezen om op de droge klei engobe aan te brengen. Eerst wat vochtig spuiten en dan met een platte vrij harde kwast een engobe aanbrengen voor lage temperatuur die net niet gaat sinteren. Dun aanbrengen. Door deze werkwijze ga je de engobe lichtjes vermengen met de ondergrond en daar moet je rekening mee houden en zorgt voor het streepeffect. Werk met een witte en een staalblauwe engobe over en door elkaar. Breng volgend weekend eens een bezoek bij de opendeurdagen van Odile Kinart en dit zal je de nodige inspiratie geven.
    beantwoord
  • Grappig, twee tegengestelde antwoorden!! Ik wacht nog even op andere antwoorden, maar ga inmiddels een proefje doen. Het maken van de kat was best veel werk, dus een mislukt werkstuk is jammer
    beantwoord
  • Best Lucien en Desiree. Een proefje met een leerhard stukje rode klei en eentje met een biscuit gebakken stukje klei leverde op dat de sinterengobe bij beiden goed hield! Dus allebei gelijk. Heb de leerharde kat toen maar van engobe streepjes voorzien, gestookt op 1040 graden. Resultaat prima. Allebei bedankt!
    beantwoord
  • Tjalda, beiden kan, maar op lederharde klei is sinterengobe niet strikt nodig. Zo kan je een stook uitsparen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.