ALGEMEEN > Stoken > stoken/bakken in een ton??

Ik lees iets over ovens in de grond en vraag me af of het in een ton ook kan...Is het mogelijk om ook zonder biscuit-bakken in een ton te bakken?? dus buiten met hout/kolen of gas. Kan ik daar ergens info over vinden hoe dat je dat kunt doen??
gevraagd

8 antwoorden

  • Beste Marie. Dat heet pitfire. Hier een link: www.margreetspotterie.nl/.../pitfire Of zoek onder "forums"naar pitfire. Succes!
    beantwoord
  • Marie, als je daarmee een raku-ton gestookt op gas kan je daar perfect een ruwbak in doen. De stookcurve voor ruwbak wel volgen. Ik doe dit al jaren als tussendoortje. Hier heb je, in tegenstelling tot raku-stook wel een thermokoppel nodig om tijd/temperatuur te volgen.
    beantwoord
  • Alvast hartelijke dank voor deze antwoorden....Zou ik dat dan kunnen doen in een ton zoals je ziet op foto's in bijlage? En/of zou ik dat ook kunnen doen in een plaats op de grond en opbouw met stenen rondom en de ongebakken stukken in zaagsel.. bij mij gaat het niet om potten maar om figuren , nu nog 20-40 cm grootte, ik wil echter ook groter werken.. Ik bouw massief op, snijd door in diverse delen , hol uit en boetseer weer aan elkaar, en laat dan drogen, de wanden zijn niet zo dik..
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Nee, dat kan niet. Zie afbeeldingen Raku ton/stoken.
    beantwoord