ALGEMEEN > Stoken > stoken/bakken in een ton??

Ik lees iets over ovens in de grond en vraag me af of het in een ton ook kan...Is het mogelijk om ook zonder biscuit-bakken in een ton te bakken?? dus buiten met hout/kolen of gas. Kan ik daar ergens info over vinden hoe dat je dat kunt doen??
gevraagd

8 antwoorden

  • Beste Marie. Dat heet pitfire. Hier een link: www.margreetspotterie.nl/.../pitfire Of zoek onder "forums"naar pitfire. Succes!
    beantwoord
  • Marie, als je daarmee een raku-ton gestookt op gas kan je daar perfect een ruwbak in doen. De stookcurve voor ruwbak wel volgen. Ik doe dit al jaren als tussendoortje. Hier heb je, in tegenstelling tot raku-stook wel een thermokoppel nodig om tijd/temperatuur te volgen.
    beantwoord
  • Alvast hartelijke dank voor deze antwoorden....Zou ik dat dan kunnen doen in een ton zoals je ziet op foto's in bijlage? En/of zou ik dat ook kunnen doen in een plaats op de grond en opbouw met stenen rondom en de ongebakken stukken in zaagsel.. bij mij gaat het niet om potten maar om figuren , nu nog 20-40 cm grootte, ik wil echter ook groter werken.. Ik bouw massief op, snijd door in diverse delen , hol uit en boetseer weer aan elkaar, en laat dan drogen, de wanden zijn niet zo dik..
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Nee, dat kan niet. Zie afbeeldingen Raku ton/stoken.
    beantwoord
  • Lucien , als ik je goed begrijp kan het in een gewoon olievat wel met een gas brander , doordat je dan kunt doseren door de gasbrander wat te temperen? De ton die ik in bijlage laat zien heeft in het midden een gat en onderaan de kant rondom een luchtspleet tussen bodem en wand en rond het gat in het midden van de bodem zit een staande metalen opstaand kruis van 20 cm schat ik... de deksel heeft een schoorsteen uitgang in het midden. Ik heb dat ding niet zelf, wel gezien ergens. Heb geen idee of dat geschikt zou zijn, daarom vraag ik het hier. Als ik de filmpjes die ik intussen heb gezien van stoken in de grond dekken ze dat ook volledig af met een plaat zodat er maar heel weinig lucht ontsnapt. Op Margreetspotterie vind ik de gerookte effecten prachtig
    beantwoord
  • Kijk eens op de site van Rakuvaria, daar zie je waaruit zo'n oven bestaat. Het is niet enkel een ton maar er zit ook een wand in ( van isolatiedeken).
    beantwoord
  • Marie, je kan niet in dit vat zonder enige isolatie klei rookstoken met ongebakken klei. Rookstook doe je met gebakken klei. Documenteer je eerst beter. Ik an je wel nuttige tips geven, maar langs deze weg geen cursus geven. Vakliteratuur kan je hierover vinden bij leveranciers grondstoffen.
    beantwoord
  • Ja, idd Lucien dat heb ik idd wel gezien die isolatiedeken... dat begrijp ik ook. Vroeger had ik zo'n kleine 6 of 8 kantige oven, bovenlader, waar ik mijn porseleinklei poppen in bakte. Lucien dankjewel ook voor de tip waar ik vakliteratuur kan vinden.. Het boekje van Margot Spiegel sprekend vuur , kan ik niet meer bestellen, bij de bib vond ik ook geen info over stook dus ga ik zoeken bij de leveranciers..
    Sonja ook bedankt de naam Rakuvaria had ik ook al eens gezien , en was ik weeral kwijt, ik ga op zoek...
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.