ALGEMEEN > Diversen > Schoensmeer

mijn beeldjes zijn biscuit gebakken en heel mooi gelukt maar ik vind ze zo wit geworden zijn, en daardoor verliezen ze expressie.
Heeft iemand ervaring met het insmeren van beeldjes met schoensmeer? Of kan ik er iets anders op doen?

14 antwoorden

  • schoensmeer zou kunnen werken, zie het antwoord op de rookstook.
    Ik heb zelf ooit een beeld bewerkt met acrylverf. Dat kan heel goed, maar nu, een aantal jaren later, is alle acrylverf eraf gesleten. Ik zou nu weer een nieuwe laag op kunnen brengen, of het zo laten.
    Je zou er misschien ook donkere was op kunnen doen, b.v. meubelwas. Het is misschien een leuk experiment om wat proefplaatjes te maken en die dan in te smeren met resp. was, schoensmeer, acrylverf etc.
    beantwoord
  • ik bedoelde trouwens het antwoord op de naked raku vraag hieronder...
    beantwoord
  • Je kunt het subtiel insmeren met een oxide. Hoeft niet dik te zijn, geeft mooie resultaten. Wel daarna nogmaals bakken.
    beantwoord
  • Ter aanvulling op Mieke. Bak het daarna wel hoog genoeg (denk aan +/- 1150 graden) anders hecht het zich niet. Tenzij je er een blanke glazuur over heen doet, deze zorgt dan voor de hechting.
    beantwoord
  • Je kan er ook een beetje fritte onder mengen, dan hoef je niet hoger te stoken en is een glazuur overbodig.
    beantwoord
  • Hallo Corrie,
    Je vraagt naar een ervaring met schoensmeer, zelf heb ik eens een beeldje ingesmeerd met boenwas en vind het resultaat erg expressief. Je zou dan de bruine variant kunnen gebruiken.
    Maar bovenstaande adviezen zijn vanzelf ook mogelijk.
    succes en groet,
    truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Welke fritte kun je dan t beste gebruiken en hoeveel procent denk je aan, Lucien?
    beantwoord
  • Maakt niet zoveel uit welke fritte, gezien de kleine hoeveelheid en enkel dient om de oxides te fixeren. Tussen 10 en 20 % toevoegen.
    beantwoord
  • Oké, dank je, Lucien.
    beantwoord
  • Blanke was is heel geschikt hiervoor.
    Je kunt het op kleur brengen met een beetje olieverf.
    Na droging opwrijven om een zijdeachtige glans te krijgen.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie hulp weer! Fritte ken ik niet dus ga ik me eerst "verdiepen" in de antwoorden.. En dan kiezen.. Ik zal het resultaat laten zien!
    beantwoord
  • Fritte: zie leveranciers grondstoffen.
    beantwoord
  • Ik heb besloten om er bijenwas op te doen...
    En eigenlijk wel tevreden met het resultaat
    1 foto zonder - en 1 foto met lichte bijenwas
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Netjes!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.