ALGEMEEN > Stoken > Stooktemperatuur biscuit en glazuur gelijk?

Ik ga dinsdag mijn eerste eigen stook doen in de oven, spannend. Nu lees ik vooral dat de biscuitstook rond 950 graden wordt gedaan. Op mijn klei (Ve-Ka 2mm chamotte) staat baktemperatuur 1000 tot 1185 graden. Moet ik dan op minimaal 1000 graden stoken?

Na de biscuitstook wil ik het stuk behandelen met majolica. Hierop staat als baktemperatuur 1000 - 1250 graden. Kan ik dan zowel biscuit als tweede stook op 1000 graden doen? Dan zou ik proefplaatjes voor de majolica kunnen combineren met een nieuw werkstuk als biscuitstook. Ik heb wel gelezen dat hoger bakken van biscuit glazuren lastiger maakt, maar geldt dat ook voor deze temperaturen en majolica?

7 antwoorden

  • Ik heb zelf de ervaring met hoger stoken dan 900 graden.De scherf neemt dan minder makkelijk het vocht uit de glazuur op, waardoor je laag dunner word. Bij mij nam het hoog biscuit gebakken werkstuk bijna niets op en er kwam daardoor bijna geen glazuur op de buitenkant. Ik heb helaas geen ervaring met majolica.
    beantwoord
  • Dag Hanneke, ik stook mijn bisquitstook altijd op 980° maar niet iedereen stookt hetzelfde.
    Je kan volgens mijn idee stoken vanaf 950° tot ik denk wel ong. 1050° . Ik ben het meest tevreden voor steengoed tot 980° .
    Je klei bakt maar tot 1185° dat wil zeggen dat die dan op die temperatuur het hoogste maar mag gebakken worden.
    Wil je hoger bakken tot aan 1250° dan moet je klei kopen die 1250° aankan.
    Je moet je klei temperatuur en glazuur temperatuur aanpassen aan mekaar.
    Als je jou klei hoger stookt tot aan 1250° dan kan die als het ware gaan smelten.
    Op het forum staat een hele uitleg over majolica, onder : "engobe -bodystain -glazestain -kleurpigmenten en majolica.
    Er zijn er op het forum hier die er meer over kennen dan ik en die je daarover uitleg kunnen geven. Het is een interessant stukje en ik denk dat je daar veel zult aan hebben.
    Maar mij was het meer te doen over de temperatuur van bakken van de glazuurstook en de uiterste temp van jou klei.
    Groetjes Diana

    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties. Begrijp ik dan goed dat ik de biscuitstook gewoon op 950 graden kan doen, ook al zegt de klei 1000-1185 graden?

    De tweede stook moet dan wel apart, als dat wel minimaal 1000 graden moet zijn.
    beantwoord
  • Het is geen enkel probleem om de biscuitbak bij 1020 te doen. Het werk is dan nog poreus genoeg om te glazuren. Dan kun je een combinatiestook doen met de proefplaatjes.
    beantwoord
  • Bedankt Jaap. Dan ga ik het zo doen.
    beantwoord
  • Hanneke, eens met Jaap, ik doe sinds een jaar de biscuitstook op 1000 graden, nog steeds poreus genoeg. Ik gebruik creaton.
    beantwoord
  • Marcel, bedankt voor de reactie. Morgen gaat de oven voor het eerst aan. Spannend!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.