ALGEMEEN > Stoken > Stookkosten maar ook kosten aan klei, glazuur etc.

Hoi,

Ik vroeg me af wat jullie gemiddeld kwijt zijn aan het bakken.

Ik weet dat iedereen andere hoeveelheden stookt, de frequentie etc., de oven, de soort klei en glazuur (I get it ;)) maar ik ben benieuwd of iemand wel eens bij heeft gehouden op maandbasis wat kwijt te zijn aan dit alles samen.

Super nieuwsgierig en heel veel dank!!

Groet,
Eefke

5 antwoorden

  • Je kunt op stookkosten zoeken bij de trefwoorden. Daar staan een aantal discussies hierover.
    beantwoord
  • Ik hou idd bij per stook. Mijn oven is 13,2 KW en 200 liter. Biscuit stook ik op 1000 graden, in 11 uur, kost ong 9 a 10 euro. Aardewerk glazuurbrand ongeveer t zelfde. Steengoed glazuurbrand (1220 graden) ongeveer 12 euro.
    beantwoord
  • Beste Ilona, bedankt voor je reactie. Ik had al gezocht op vorige discussies maar daar gaat het toch vooral over de STOOKKOSTEN. Ik ben benieuwd naar een totaal plaatje. Dus klei, de glazuur etc. :) Groet, Eefke
    beantwoord
  • Het is ook verschillend met wat je maakt, en/of je glazuur gebruikt. Ik gebruik ongeveer 150/200 kilo klei per jaar, glazuur en grondstoffen heb ik geen precies bedrag, denk ongeveer 100 euro per kwartaal, afhankelijk van wat ik maak. Ik gebruik soms oxides, soms glazuur, soms een eigen mix....
    beantwoord
  • In KLEI (het blad) wordt op dit moment een serie gepubliceerd over professionalisering. In het juli-augustusnummer (KLEI 2016-4) wordt o.a. aandacht besteed aan hoe een kostprijs te berekenen per product en nog veel meer...
    Wordt abonnee en u krijgt 2-maandelijks de rijkdom aan keramiek bij u thuis. Via de webwinkel (http://www.klei.nl/webwinkel) kun u zich aanmelden als abonnee of het losse nummer bestellen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.