ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > een theepot glazuren

op welke wijze glazuur je een theepot d.w.z. transparante glazuur over een decoratie. na een totale mislukking vandaag: een gebroken theepot (ik vermoed veel te dik glazuur na onhandige glazuurmethode) kan ik wel wat tips gebruiken.normaal gesproken dompel ik mijn beschilderde biscuit. bedankt alvast.
gevraagd

7 antwoorden

• Hoi Frederiek,

Ik kan me het moeilijk voorstellen dat iets breekt door glazuur tenzij het inderdaad heel dik is geglazuurd en het is van de theepot afgedropen op de ovenplaat terecht gekomen of misschien zoals je aangaf na een moeilijke glazuurmethode dat de theepot een tik heeft gehad en dat dit pas na het stoken zichtbaar werd.

Als je voldoende glazuur hebt ongeveer 5 kg aangemaakt dan is dompelen toch een goede manier van glazuren als je geen spuit mogenlijk hebt.
    Anders zou ik de binnenkant volgieten en weer leeggooien en de buitenkant spuiten en dan natuurlijk ervoor zorgen dan de gaatjes waar de thee door moet niet dicht geglazuurd zijn...Wat is er gebroken aan de theepot ??

Groetjes Suus
    www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • Ik heb een Botz-transparant kwastglazuur gebruikt op een bord. Nu zijn alle streken zichtbaar geworden.
    Weet iemand hoe dat komt en kan ik het nog wegkrijgen, bv. door nog een keer te glazuren en op een andere temperatuur te bakken?
    beantwoord
  • Dag Suzanne,

Ik kon het me ook heel moeilijk voorstellen totdat het een keer gebeurde.
    Inderdaad te dik glazuren kan echt breuk van de klei veroorzaken.
    Een goed glazuur staat onder lichte drukspanning, als je het te dik aanbrengt dan is die druk groot genoog om de klei te laten scheuren.
    groeten

Hans
    beantwoord
  • hallo susanne,
    wat is er niet gebroken aan de theepot is meer de vraag. hij hing nog met een paar scherven aan elkaar, het was echt heel triest. het was niet op de plaat gedropen. met het gieten en er weer uitgieten had ik een deeltje van de binnenkant gemist. stom genoeg heb ik er toen nog wat glazuur in gegoten, ik denk dat het daar is fout gegaan. de buitenkant heb ik na droging van de binnenkant weer gedompeld. zou je niet de hele theepot in zijn geheel kunnen dompelen, zoals je dat bij bijvoorbeeld een klein schaaltje ook doet. in een boek over pottenbakken las ik dat de ene kant dan schraler wordt dan de andere in verband met verzading van het aardewerk, maar is dat bij een klein voorwerp dan niet zo. daar gaat het bijna altijd goed tenminste. ben benieuwd. groet, frederiek
    beantwoord
  • Ola Frederiek,

Ik zou het zowiezo proberen in z'n geheel te dompelen zo doen vele mensen het en ik heb het zelf ook wel eens gedaan en dit ging helemaal goed.Je zou het glazuur ietsjes dikker kunnen (maar ook weer niet te dik natuurlijk) aanmaken zodat het minder vochtig is en goed op de scherf blijft zitten.
    Het nadeel is dat je veel volume glazuur nodig hebt om een hele theepot erin te dompelen maar het is een goede manier.

Ik spuit veel van mijn werk omdat ik het hierdoor goed kan verdelen en een mooi glad uiterlijk krijgt.

GR. Suus
    beantwoord
  • Even een vraagje over het spuiten. Gebruiken jullie dan ook kwastglazuur of poederglazuur aangemaakt met water? Ik heb soms het idee dat kwasglazuur te dik is om te spuiten of heb ik het mis.
    Heeft er niemand na het dompelen craquelee doordat het toch vrij dik op je scherf komt te zitten??
    Daarom breng ik het altijd met de kwast aan, maar wil eigenlijk anders.
    Graag jullie bevindingen.
    beantwoord
  • Edith.
    Een kwastglazuur is inderdaad te dik om te spuiten.
    Een glazuur die gespoten wordt is dunner, wordt met meer water aangemaakt.
    Ik dompel zelf nooit maar zelfs met spuiten komt het wel voor, dat je een craquele krijgt. Dat hoeft niet altijd aan de dikte van het opgebrachte glazuur te liggen, dat kan ook andere oorzaken hebben.. Zelfs als het glazuur goed is opgebracht kun je een mooi resultaat krijgen, maar soms wél met craquele....
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.