ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > tegels glazuren (scheuren in glazuur)
Help! scheuren in de glazuur.
Ik heb op een reeks tegels de glazuur op maximum temperatuur gestookt met lelijke scheurtjes als gevolg Nu breng ik op die scheuren opnieuw glazuur aan en stook op een lagere temperatuur maar na een tijdje komen de barsten terug. Is er een oplossing voor dit probleem of is het zoals met de klei, eens een scheur altijd een scheur.
Bedankt voor de hulp.
Michael
Ik heb op een reeks tegels de glazuur op maximum temperatuur gestookt met lelijke scheurtjes als gevolg Nu breng ik op die scheuren opnieuw glazuur aan en stook op een lagere temperatuur maar na een tijdje komen de barsten terug. Is er een oplossing voor dit probleem of is het zoals met de klei, eens een scheur altijd een scheur.
Bedankt voor de hulp.
Michael
6 antwoorden
-
Hoi Michael,
Je kan beter je vraag onder een nieuw kopje zetten. Jou vraag staat nu onder mijn vraag, en ik denk dat die daardoor niet veel meer gelezen zal worden.
succes ermee! -
Hoi Albertine,
Ik zou als er een dunne laag glazuur glazuur op zit, hier nog een dunne laag overheen zetten met toegevoegde hulpstoffen. En dan lager bakken, op 1020 of zo. Als de laag te dik wordt krijg je bij transparant glazuur een witte waas. Als je daar bang voor bent zou ik dat dus niet doen, maar gewoon nog een keer in de oven zetten.
Veel mensen gebruiken steengoedklei met aardewerkglazuur en bakken dat op 1060 en ook al "past" dit niet, het gaat toch meestal goed.
-
Dank je Selma,
De glazuur is een fabrikaat van Colpaert in Gent (960-1060) en van prima qualiteit want hij blijft altijd transparant (wat niet gezegd kan worden van de Veka transparant waarvan ik eerst dacht dat ik per vergissing dekkend had gebruikt, zoals ook iemand in dit forum gemeld heeft). Het probleem met de scheuren is dat ik of te dik aangebracht heb of te hoog gestookt. OP 1020 blijft het probleem bestaan. Ik ga nu eens op 960 proberen misschien lukt het.Maar dan is het probleem zeker te dik. De hulpstoffen, zijn dat 0.2% betone en optopix zoals hierboven gemeld? Waar kun je dit krijgen?
Prettige dag verder
Michael -
Tja, ook op 960 blijft de glazuur barsten. Duidelijk een te dikke laag. Naar het schijnt is silica een goed toevoegsel. Weet er iemand in welke verhouding die aan de glazuurpoeder moet toegevoegd worden?
-
Als je op 1060 stookt en je pendelt ook nog op die temperatuur, dan is het effect gelijk aan een hogere temperatuur. Als je dan een glazuur gebruikt dat geschikt is voor een temperatuur van 960-1060 graden, dan is die dus te hoog gestookt.
-
tja bedankt, maar wat heeft dit met de vraag te maken?
Groetjes
Michael
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.