ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > ijzersulfaat

Op een gepolijst werk, dat bisquit gebakken is op 960 graden heb ik 5 lagen ijzersulfaat aangebracht en 2 kopersulfaat.
Het werk in een rookton gestookt en schoongewassen.
Bij het oppoetsen met was, veegde ik hier en daar de gepolijste laag van het werk.
Bij een ander werk, waar minder ijzersulfaat gebruikt is, gebeurd dit niet.
Kan het zijn dat het ijzersulfaat in een hogere concentratie de gepolijste kleihuid aantast? Bij een eerdere proef, waarbij ik enkel 3 lagen ijzersulfaat heb gebruikt, had ik dit niet.
De klei die te voorschijn kwam na afbrokkeling van de bovenlaag was erg donker gekleurd.

Groet,
Hanneke
gevraagd

12 antwoorden

• ijzersulfaat heeft een etsende werking Hanneke.
    Wij gebruikten het om koper op te lossen van printplaten die in b.v electronica zit.
    Een druppel op je kleren en na verloop van tijd heb je op die plek een gat en je zal gemerkt hebben dat het ook niet makkelijk van je huid is af te krijgen.
    Ik denk dat de combinatie met koper je wekstuk heeft laten mislukken.

Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,

Gelukkig werk ik altijd met handschoenen aan, dus heb ik niet kunnen opmerken dat het slecht van je handen afgaat.
    Bij een vorige proef heb ik 2 lagen ijzer, 1 laag koper, 1 laag ijzer aangebracht.
    Gaf geen problemen.

Ik denk dat de hoeveelheid die ik nu heb aangebracht ook een rol speelt in het totaal.
    In ieder geval bedankt voor je reactie.

Mogelijk zijn er meerdere forumlezers die hier ervaring mee hebben.

Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Frans,

Ik bedenk mij dat ik al een werk klaar heb staan op de manier als beschreven. Ik heb nl. de proef een week na de rookstook pas opgepoetst en toen kwam het probleem pas naar voren.
    Kan ik de sulfaten er onder de kraan nog uitspoelen?
    Of blijven er altijd delen achter?
    En als ik de sulfaten heb uitgespoeld, kan ik dan weer 3 lagen ijzersulfaat opbrengen? Of moet dat minder zijn.

Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke,

Er zal al een gedeelte ijzer in je werkstuk zijn getrokken en ik weet niet of je dat er allemaal nog uit kan wassen.
    Probeer het even op een stukje dat niet in het zicht zit.
    Krijg je er niet alles af dan wat dunner doen denk ik

Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,

Zoals jij zei, op een klein stukje geprobeerd. Ik haalde er duidelijk ijzersulfaat af, dus een iets groter stukje onder handen genomen. Ik zag dat de pot iets lichter werd, maar ik kon niet alles weghalen. Toen ik er met een tissue overheen wreef, en later met mijn vinger, bleef de bovenste gepolijste laag aan mijn vingers plakken. Dus hetzelfde als de reeds gestookte werken.
    Het lijkt mij dus beter deze pot niet in de rookstook te doen, maar ik vraag mij af of ik hem nog kan glazuren en kan rakustoken. De huid is erg glad gepolijst (niet overal dus), kan ik deze licht opschuren, zodat het glazuur beter kan hechten. En wat voor glazuur kan ik het best gebruiken, het ijzersulfaat is er voor een deel ingetrokken. Kan ik dan het best een transparant gebruiken of één waar ijzeroxide aan toegevoegd is?
    Het is een ingewikkelde, arbeidsintensieve pot geworden.

Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hanneke,

Sulfaten zorgen nog wel eens voor glazuurfouten zoals wegtrekken van de glazuur en de z.g speldenprikken.
    Ik zou het werkstuk schoonspoelen opnieuw biscuit bakken om de gassen van het sulfaat kwijt te raken en daarna met een (gekleurd) transparant glazuren.

suc6 Frans
    beantwoord
  • Frans,

Ik heb inmiddels de hele pot onder de kraan "schoon" gespoeld. Hij blijft gewoon oranje kleurig.

Toch nog even een vraag. Is de huid niet te glad door het polijsten? Moet ik deze na (of voor) de bisquitstook iets opruwen, zodat de glazuur beter hecht?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ha Hanneke, waarom gebruik je niet voor de naked raku? succes Jeltje
    beantwoord
  • Jeltje,

Waarom niet voor de naked raku, omdat zo hier en daar de gepolijste huid er af is en dat niet meer te polijsten valt, dus daar zal vermoedelijk de slib/het glazuur moeilijker los laten. Verder ben ik bang dat net als de pot die uit de rookstook gekomen is, de huid na oppoetsen loslaat.
    Het is een vreemd probleem.
    Ik denk de pot toch maar iets op te ruwen en van glazuur voorzien bak in de raku oven.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ha Hanneke,

Sorry er over heen gelezen. Jammer voor je dat het gaat over een goed werkstuk, al die tijd die je er in heb gestopt. succes met glazuren en stoken, gr Jeltje
    beantwoord
  • Je kan het beste die gepolijste laag eraf halen omdat daarvan toch al stukjes los zijn gelaten en er kans is dat er nog meer los komt Hanneke

Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,

Het werkstuk heb ik helemaal schoongewassen en daarna opgeschuurd. Ik heb zitten dubben om het opnieuw bisquit te bakken, maar heb dit uiteindelijk niet gedaan. Ik heb het overgoten met een glazuur met cobalt en koper en gestookt in de rakuoven. De ongeglazuurde delen waren bruin en het stuk zelf was ook van een ondefinieerbare kleur.
    Het stuk nogmaals met dezelfde glazuur overgoten en wederom gestookt in de rakuoven. De niet geglazuurde delen zijn nu zwart en het stuk zelf is roodachtig/groen met zeer veel koper.
    Zeer bijzonder.
    Dus eind goed, al goed.
    Ga verder in het experiment met sulfaten en laat dit via het forum weten.
    Bedankt voor alle reacties.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.