ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Kant-en-klaar glazuur omzetten naar zelfbereid glazuur
Dag allemaal,
Ik gebruik al een tijd een kant-en-klaar tinglazuur voor op steengoed temperatuur. Nu stopt de leverancier met dit glazuur en zit ik dus binnenkort met een probleem. Via via heb ik een staaltje onder de x-ray laten leggen en ik weet nu de verschillende oxides die in de glazuur zitten. Maareuh.... ik heb het proberen om te zetten naar de Segerformule, en daar vervolgens een recept uit berekend, maar het resultaat lijkt in de verste verte niet op wat ik zoek.
Kan iemand mij helpen met de omzetting? Of heeft iemand een goed recept voor op 1260°C, wit glanzend en heel dekkend.
De bestanddelen volgens het labo zijn:
Zn 2
Ca 11
Si 24
FeO 1
Ka 4
Al 4
Ti 16
(organisch zuurstof en koolstof is de rest = 38)
Alvast bedankt.
Nien
Ik gebruik al een tijd een kant-en-klaar tinglazuur voor op steengoed temperatuur. Nu stopt de leverancier met dit glazuur en zit ik dus binnenkort met een probleem. Via via heb ik een staaltje onder de x-ray laten leggen en ik weet nu de verschillende oxides die in de glazuur zitten. Maareuh.... ik heb het proberen om te zetten naar de Segerformule, en daar vervolgens een recept uit berekend, maar het resultaat lijkt in de verste verte niet op wat ik zoek.
Kan iemand mij helpen met de omzetting? Of heeft iemand een goed recept voor op 1260°C, wit glanzend en heel dekkend.
De bestanddelen volgens het labo zijn:
Zn 2
Ca 11
Si 24
FeO 1
Ka 4
Al 4
Ti 16
(organisch zuurstof en koolstof is de rest = 38)
Alvast bedankt.
Nien
2 antwoorden
-
Dag Jeannine,
Met die bestanddelen rekenen zal mij niet lukken.
Een recept:
850 gram Cornish stone
150 gram krijt
5 gram bentone
100 gram Tinoxide
Droog mengen dan water 550 cc toevoegen.
Indien nodig iets meer water toevoegen
In deze vorm is het geschikt om te spuiten en levert het op 1260 een glanzend dekkend wit glazuur op
Als je er mee wilt kwasten dan 20 gram Tylose aan het recept toevoegen.
De dekking hangt dan af van hoe regelmatig je hebt gekwast, meerdere lagen kruislings over elkaar geeft een goed resultaat.
succes
Hans -
Dankjewel Hans,
ik zal dit recept ns proberen, ik dompel altijd mijn glazuur dus dan zal ik het iets dunner moeten maken.
Nien
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.