ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > onderglazuren
Hallo,
Ik zou graag weten of onderglazuren en stains hetzelfde zijn.
Hoe breng ik ze aan? Mengen met transparant glazuur in droge vorm (dus voor je er water bij doet)?
Of doe de de transparante glazuur er nadien op over?
Alvast bedankt voor alle reacties!
Groetjes
Colette
Ik zou graag weten of onderglazuren en stains hetzelfde zijn.
Hoe breng ik ze aan? Mengen met transparant glazuur in droge vorm (dus voor je er water bij doet)?
Of doe de de transparante glazuur er nadien op over?
Alvast bedankt voor alle reacties!
Groetjes
Colette
5 antwoorden
-
Dag Colette,
Zelf werk ik niet met onderglazuur, dus hoe je ze verwerkt kan ik niet op basis van ervaring vertellen.
Onderglazuur en stains is in ieder geval niet hetzelfde.
Je kan stains wel gebruiken als onderglazuur maar dan moet je ze wel mengen met glazuur.
succes
Hans -
Onderglazuur is een soort verf. Je brengt het aan op de scherf. Daaroverheen gaat dan transparante glazuur. Als onderglazuur kan je kant en klaar spul kopen, maar ook oxides nemen. Majolica is een verfstof die eigenlijk over ongebakken witte glazuur wordt geschilderd, maar je kan het ook gebruiken als onderglazuur met transparant erover.
Stains zijn pigmenten die je met glazuur moet mengen al dan niet in droge vorm. Natuurlijk zou je ook kunnen schilderen met de zo verkregen glazuur en er dan transparant overheen doen. Ik zou wel een kwastglazuur nemen om het schilderen te vereenvoudigen.
Maar het laaste en beste advies is en blijft. Zelf uitproberen. Dan zie je wat er gebeurd en of het aan je verwachtingen voldoet.
Zeker als je objecten maakt die niet voor comsumptiedoeleinden zijn, dan is de techniek, de manier waarop je iets bereikt niet van belang zolang je het beoogde resultaat behaald. -
Bedankt, Hans. Van zodra de academie haar deuren weer opent in spetember ga ik ermee aan de slag.
Heb je een idee van verhoudingen? Ik dacht dat je maar zeer weinig stains nodig had om kleur te bekomen.
Speelt de t° een rol?
Groeten,
Colette -
Deddy D,
Bedankt voor de uitleg!
Heb je een idee van verhoudingen? Op welke t° mogen de stains worden gebakken? Verschilt dit van 'gewoon' glazuur?
Groetjes,
Colette -
Meestal staat er op de verpakking van de stain wel iets over maximale temperaturen. Maar dit ook weer afhankelijk van je glazuur waar je het in doet. Ook je scherf waar je het opsmeert moet aan die temperatuur voldoen.
Stains zijn inderdaad vaak heel krachtig en je hebt er meestal maar weinig van nodig. Maar ook daar geldt weer: zelf uitproberen.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.