ALGEMEEN > Ovens > dekenoven of vuurvaste steen oven? (beiden deurovens)

Wie kan mij vertelen wat de verschillen zijn tussen bovengenoemde ovens?
Wat zijn de voor- en nadelen van de ovens ten opzichte van elkaar?
Gaan ze beiden even lang mee bijvoorbeeld? Wat kost meer energie?
Is er veel prijsverschil bij aanschaf? Mankementen?
Alvast bedankt!

Groetjes Let.

3 antwoorden

  • Beste let,

    Vuurvaste steen wordt bijna niet meer toegepast, je bedoeld waarschijnlijk isolatiesteen.

    Vuurvaste steen kost nl heel veel energie, omdat de steen niet isoleert wordt er door de steen heel veel warmte opgenomen tijdens het bakken.
    Vroeger het materiaal om ovens te bouwen, tegenwoordig door de nieuwe isolatiematerialen bijna niet meer toegepast.

    - dekenmateriaal krimpt en sintert op de lange termijn, bij een goed gebouwde oven hoeft de krimp van de deken geen probleem op te leveren.
    - dekenmateriaal is kwetsbaar, niet keramisten willen er altijd hun vingers inprikken om te voelen wat het is.
    - isolatiesteen is meestal wat duurder
    - een oven van steen is zwaarder dan een van deken, hangt natuurlijk ook van het soort ombouw af.
    - spiralen in een dekenoven vraagt om een oplossing hoe de spiralen bevestigd zijn. Er zijn daarin wel kwaliteitsverschillen. In een stenen oven is dat bijna altijd goed .
    - de isolatiewaarden zijn bijna gelijkwaardig, wel hangt het af van de wanddikte en de kwaliteit van de stenen en de deken. Welke max temperatuur kan de oven verdragen.
    - dekenmateriaal heeft dezelfde structuur als asbestvezels, door de overheid is er jaren geleden een waarschuwing naar de keramische bedrijfstak gegaan om er voorzichtig mee om te gaan. Bij veroudering ontstaat in het dekenmateriaal veel gevaarlijk stof.
    Bij sloop en reparatie het te verwijderen materiaal altijd doornat maken zodat het stof niet vrijkomt.

    dit zijn zo wat overwegingen, die ook nog eens ter discussie staan, iedere keramist en ovenbouwer hebben wel een mening over voor en nadelen van de verschillende materialen.
    Ik hoop dat deze discussie op het forum wat meer visies zal opleveren waardoor een beter totaalbeeld ontstaat.

    met vriendelijke groet
    Hans

    beantwoord
  • Dank je wel Hans,

    Als ik jouw verhaal zo lees zou ik uiteindelijk misschien toch voor een stenen oven kiezen. Ik ben wel benieuwd of anderen mij eventueel nog op andere gedachten zouden kunnen brengen.
    Het financiele plaatje is ook wel iets om rekening mee te houden. Ik heb geen idee hoeveel dat scheelt. En het verschil in gewicht is ook niet onbelangrijk.
    De meeste leveranciers laten alleen maar stenen ovens in hun brochures zien.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Ik denk dat je voor electrische ovens isolatiesteen moet nemen(in verband met de spiralen) en voor een gasoven isolatiedeken.
    Een oven met isolatiesteen is ook wat stootvaster een dekenoven is makkelijker te repareren met inachtname van het vrij komende stof.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.