ALGEMEEN > Klei - algemeen > ongeglazuurd steengoed

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik aan het experimenteren met ongeglazuurd steengoed, voor gebruikskeramiek. Ik weet dat dit niet vaak gedaan wordt, maar ik vind het interessant omdat het zo natuurlijker lijkt en de klei echt tot zijn recht komt. Glazuur is ook mooi, maar ik wil er niet afhankelijk van zijn. Ik gebruik dus steengoedklei met chamotte, en soms meng ik er ook ijzeroxide doorheen. Ik vroeg mij af of iemand wist of deze ongeglazuurde voorwerpen veilig zouden zijn in gebruik (als je er bv. eten in legt). Vooral met ijzeroxide vraag ik me dat af (het ruikt nog wel een beejte metalig namelijk, ook nadat het op 1250 graden is gebakken).

Groeten,

Flora

13 antwoorden

  • Beste Flora,

    Als je steengoedklei goed gesinterd is, dus op de maximumtemperatuur gebakken en een half uurtje gependeld, dan is de kans op uitlogen miniem.
    Met betrekking tot ijzeroxide hoef je je niet ongerust te maken. IJzeroxide is niet giftig.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,

    Dank je voor je reactie. Ik ga ervan uit dat mijn steengoed goed gesinterd is, maar ik ga het nog testen (er water in zetten enzo). Ik weet dat ijzeroxide niet giftig is, maar als je ermee werkt wordt je wel aangeraden om handschoenen en een stofmasker te gebruiken. Dat doe ik ook (een stofmasker alleen als ik ook met het poeder werk). Dus ik wou het even zeker weten.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hoi Hlora,

    inderdaad is het wat ongewoon om het geheel ongeglazuurd te laten.
    tevens is het wel erg mooi ben ik geheel met je eens...
    Wil je dit commrcieel gaan gebruiken of alleen voor je eigen collectie, dit is een belangrijke vraag want bij gebruiks voorwerpen als je deze commercieel aanbied heeft de gevoelswaarde een erg groot aandeel in het hele gebeuren en ongeglazuurd werk voelt niet altijd erg prettig aan.

    een veel voorkomend iets is porselein gebruiken dit verglaasd erg goed op deze temperaturen of de binnenkanten van je werk te glazuren.
    Omdat als je suiker roerd in een ongeglazuurd object dan is het net of je, je nagels over een schoolboord haald.........................iiiiiiiihg.

    hoop dat je er wat mee kan, Suus
    www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • Hoi Suus,

    De keramiek die ik maak is voor mezelf, maar ik wil het ook naar buiten brengen en proberen te verkopen. Ik weet dat ongeglazuurd keramiek ongebruikelijk is, en ik gebruik nog chamotte-klei ook. Maar volgens mij is dat onder andere een kwestie van wat mensen gewend zijn, het meeste gebruikskeramiek is nl. geglazuurd. Verder past het bij mijn ontwerpen, ik probeer mijn keramiek simpel en praktisch te houden, en dat ongeglazuurde heeft ook iets simpels en natuurlijks (vind ik). Ik probeer ook met natuurlijke materialen te werken. Ik breng nu wel wat decoraties aan, maar hou wel het basic uitgangspunt. Ik maak ook geglazuurd keramiek, dat vind ik ook mooi, en ik wil het allebei aan mensen aan kunnen bieden.

    Dat porselein goed verglaast weet ik, ik heb al leuke voorbeelden gezien van ongeglazuurd gebruiksporselein. Misschien ga ik dat in de toekomst ook nog proberen.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hallo Flora maak reeds een tiental jaren ongeglazuurd steengoed.
    Ik gebruik hiervoor Creaton en Westerwald,gechamoteerd 40% korrelgrote 2m/m witbakkend.
    Deze klei heeft een bovenste stookwaarde van 1280C.
    Alles voor eigen gebruik in een keer zonder bisquitbrand,tot 1290C gestookt.Pendelen 1 uur op 1290C.
    Veel van deze stukken staan het gehele jaar buiten.
    Nadeel is dat de stukken die in de schaduw staan een
    laag alg krijgen,deze kun je echter met wat afwasmiddel
    verwijderen,wat je dan wel 3 of 4 keer per jaar moet doen.
    In al die jaren is er nog nooit een stuk kapot gevroren.
    Echter dient gezegd dat de gesnoerde stukken op de kop worden gezet in de winter.
    Stukken die binnen staan hebben geen beperkingen en blijven goed op kleur.

    Groeten henk Vermeulen.
    beantwoord
  • Ha Flora, wat ontzettend leuk idee. Ik denk dat hier zeker weten een markt voor is. Zeker onder de mensen die "puur" leven. Die nemen het rupsje in de sla voor lief en dan zal het krassen van het lepeltje misschien voor hun als muziek in hun oren klinken.
    Wel zou ik letten dat het vocht niet doorkan slaan.
    Ik heb helemaal geen ervaring met steengoed, alleen met raku, advies kan ik je dus niet geven, alleen je succes wensen met je experiment, groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Als het ongeglazuurde werk gaat worden gebruikt als bv soepkom of eetbord heb ik toch wel een kanttekening want in de porien kunnen zich schadelijke bacterien nestelen die er misschien niet in de vaatwasmachine of afwas helemaal uitgaan.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties.

    Henk, dat klinkt interessant wat jij doet. Ik gebruik hetzelfde soort klei van Creation als jij. Mag ik vragen wat voor een dingen jij maakt?

    Jeltje, bedankt voor je compliment. Ik hoop ook dat er mensen zijn die mijn uitgangspunt begrijpen en van dat 'natuurlijke' houden. Zonder glazuur ziet de klei er ook echt natuurlijk uit vind ik, zeker met de ijzeroxide erin. Het lijkt dan net steen. Ik ga mijn schaaltjes nog testen door er water in te zetten, en kijken of ze echt geen vocht doorlaten.

    Frans, dankjewel voor je advies. Alleen dacht ik dat als je steengoedklei op een temperatuur bakt die hoog genoeg is, het dicht sintert en niks meer doorlaat. Kun je me vertellen wat jij hier verder van weet en wat voor ervaringen je hebt?

    Groeten,

    Flora

    beantwoord
  • Hallo Flora,ik maak ongeglazuurd draaiwerk.
    Mijn vrouw maakt beeldend werk.
    Deze wast ze soms in met peelijzer,waarna zoals gezegd alles in een stook wordt gebakken.
    beantwoord
  • Flora

    Mijn ervaring is dat gebakken klei nooit voor de volle 100% waterdicht is. 99,9 % hou ik altijd aan.
    Een paar chamotte korrels of klontjes klei in een werkstuk kunnen al minuscule haarscheurtjes laten ontstaan waardoor vocht kan binnendringen.
    Neem de proef op de som en zet een bord of kom een dag onder water als je er de volgende dag op tikt en je krijgt dezelfde klank als voor het bad dan is het redelijk waterdicht.

    En de oppervlakte van kommen en schalen zijn nooit zo glad (tenzij gepolijst) dat er helemaal geen oneffenheden meer inzitten waar bacterien zich kunnen nestelen.

    Overigens heeft ongeglazuurd steengoed een mooie uitstraling.

    Frans




    beantwoord
  • Dag Frans,

    Dankjewel voor je advies. Ik moet zeggen dat hoe meer ik hoor over ongeglazuurd gebruikskeramiek, hoe meer ik me afvraag of ik zo wel goed bezig ben. Ik vind het nog steeds interessant en ik wil ermee doorgaan, maar zo denk ik erover om bijvoorbeeld klei zonder chamotte te gaan gebruiken. Dit komt bijvoorbeeld door wat jij zei over oneffenheden en chamotte-korrels die scheurtjes veroorzaken, maar ook door een vriend van mij die zei dat hij zijn eten van een gladde bodem wil hebben, omdat hij die korrels associeert met viezigheid. Aan de andere kant maakt chamotte klei sterker, en word het altijd aangeraden als je werkt met handvormen (hoewel het volgens mij vooral bij grote werkstukken nodig is). Bovendien geeft het een mooi effect vind ik, hoewel klei zonder chamotte ook weer mooi glad is. En ik kan mijn chamotte-werkstukken altijd transparant glazuren, dan heeft het nog steeds zijn natuurlijke kleur.

    Dat van een schaaltje een dag onder water zetten ga ik uitproberen, dankjewel voor het idee.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Ha Flora, met een lomer kan je een goed vlak oppervlak verkrijgen, ik gebruik de 747 van creaton voor mijn raku, 40% chamotte en kan dit zelfs polijsten. voor de naked raku, gr Jeltje
    beantwoord
  • De totale indruk van dit onderwerp van mij is: dat Flora mogelijk niet kan bereiken wat ze graag wil, gezien de te kunnen bereiken van de eindtemperatuur.
    Henk spreekt van een temperatuur van 1290 graden en daar ligt de vraag van Flora niet.
    Ik vraag me dus af of het de te kunnen bereiken van de sintering van de klei (gezien de bereikbaarheden eventueel van de oven of de klei) een gebruiksartikel zal opleveren gezien de capaciteiten van Flora.
    De vraag ligt bij 1250 graden!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.