ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei stoken en glazuren

Ik heb onlangs een gietmal (mok) en gietklei gekocht. De gietklei heeft een stookbereik van 1020 tot 1140. Ik ben van plan om met keramisch potlood tekeningen op de mokken te maken en het daarna te glazuren. Ik heb nog nooit met gietklei gewerkt en heb dus geen idee hoe ik de mokken het beste kan stoken en glazuren om het waterdicht te krijgen. Ik heb vele grondstoffen voor (naked)rakuglazuur in huis en hoop hiermee een geschikt glazuur te kunnen maken.

Kan iemand mij vertellen op welke temperatuur ik het beste kan stoken en welke transparant glazuur ik hiervoor kan gebruiken?

Alvast bedankt, met vriendelijke groet, Monika

7 antwoorden

  • Hallo Monika,

    Je kan de mokken het best stoken op 1140(tweede stook).Ik zou geen loodhoudend transparant glazuur gebruiken en craquele vermijden.

    Ben benieuwd naar de tekeningen.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Hoi Monica,

    Wat een leuk idee, om op je mokken te gaan tekenen met keramisch potlood. Het lijkt mij ook interessant om dat een keer te doen. Ik zou graag weten wat je ervaringen zijn, als je het gedaan hebt.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hallo Rob en Flora,
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst een test exemplaar maken en stoken op 1140 graden. Ik heb wel eens begrepen dat sommige kleuren(potloden) vervagen op hogere temperatuur. Als jullie nog een segerformule hebben voor een glazuur (1140 graden) hoor ik het graag. Als mijn test klaar is horen jullie van me. Groetjes, Monika
    beantwoord
  • Hallo Rob en Flora,
    Zie het resultaat, daar zijn de mokken. Even voor de duidelijkheid, het zijn anatomische tekeningen. De ene mok (wat vager van kleur) is getekend met keramisch potlood en vervolgens ingespoten met haarlak. De andere mok is getekend met een kroontjespen met onderglazuur. De mokken zijn gestookt op 1100 graden met een kant-en-klare botz-glazuur (ik ga zelf nog wel een glazuur samenstellen, maar had daar nu even geen tijd voor). Ik vind het wel jammer dat het potlood zo vaag is geworden. Met name de rode kleur is vervaagd. Groetjes, Monika
    beantwoord
  • Hoi Rob,
    Mijn foto is een jpg bestand en volgens mij doe ik precies wat jij schrijft, maar het lukt me niet om de foto in beeld te krijgen. Hier nog een laatste poging.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ze zijn goed gelukt Monica,vooral die met de kroontjespen.Lijkt me best moeilijk om een botzglazuur vloeibaar genoeg te krijgen voor penwerk.Het gietwerk ziet er ook goed uit.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,
    Bedankt voor je reactie. De botzglazuur was inderdaad te dik en ''plakkerig''. De onderglazuur bleef ''eraan hangen'' en kwam van de mok af. Ik heb bij die mok eerst de onderglazuur gestookt, voordat ik de botz-glazuur erop heb gezet.
    Groetjes, Monika

    NB. Ik heb ook nog even op jouw site gekeken, je werk ziet er goed uit, dit soort werk zie je niet vaak, ik oefen nog maar even door.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.