ALGEMEEN > Stoken > pyrometer

Hallo, ik ben vergeleken met jullie, zeer beginnend!Ik heb van mijn moeder een oude oven gekregen ,half -automatisch, en nu was ik aan het uitzoeken waar die cones voor zijn ,die tussen haar spullen zitten.Dat is nu ,na wat gelees op de site en op internet mij duidelijk.Maar omdat het er lastig uitziet met cones te werken (is dat perse nodig ?)en ik het woord pyrometer tegenkwam dacht ik dat dat misschien een wat praktischer oplossing was. Kun je die dan in de oven stoppen om te meten hoe warm ie (al) is?Ik heb geen idee! Wie kan mij uitleggen hoe zo'n ding werkt ?
Kopen zal we llukken bij de diverse (klei) firma's denk ik.Alvast bedankt voor de reactie!
gevraagd

2 antwoorden

  • Hallo Heleen,

    Een pyrometer bestaat eigenlijk uit een paar onderdelen

    1e Een thermokoppel ( een keramiekstaafje met daarin 2 draden de ene van platinium en een van platinium met 10 %rhodium) op de las van die draden ontstaat bij verhitting een electrische spanning.
    2e Een eenvoudige maar wel nauwkeurige spanningsmeter die een schaalverdeling heeft in graden celcius.

    3e Een stuk compensatiekabel(is verliesarm) om het thermokoppel met de spanningsmeter te verbinden.

    Het thermokoppel steekt via een gaatje in de oven
    en zo kun je het temperatuur verloop controleren.

    Maar als je de huidige oven wil voorzien van een pyrometer zul je erbij moeten blijven om de oven uit te zetten als die op temperatuur is.

    Dat half automatische werk niet zonder die cones denk ik
    Er zijn wel regelapparaten met pyrometer in de handel
    bij veka of keramikos enz enz kijk eens bij de adverteerders op deze site

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Dank voor je antwoord.Ik begrijp nu dat het gebruiken van die cones er ook voor zorgt dat de oven zichzelf uitschakelt( ze buigen om en komen dan ergens tegen aan zodat de oven uitgaat?)
    Ik zal me dus maar verder verdiepen in het gebruik van de cones,welke cone bij welke temperautuur etc.Ik heb daarover al diverse dingen op dit forum gelezen.Erg leuk!
    Bedankt!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.