ALGEMEEN > Stoken > Jammer!!

Wie kan mij helpen?
Ik draai nog niet zo lang maar heb inmiddels een paar schalen geglazuurd en gebakken.
Bij het stoken gaat er iets mis maar ik heb geen idee waar het aan ligt.
Van de twee schalen ging er een kapot en vandaag zijn er twee van de drie schalen kapot gegaan.
Bij de biscuitstook (1020 graden) gaat alles nog goed.
Klei: Creaton en Ve-Ka
Glazuur Ve-Ka en eigen recept glazuur.
Bijlagen:
gevraagd

17 antwoorden

  • Hallo Let,
    Ja ,jammer is dat,zonde van het werk en materiaal.

    Zo te zien is er een te grote spanning op de schalen opgetreden waarschijnlijk door het niet passen van de glazuur op de klei.

    Craqueleert de glazuur aan de binnen of/en buitenkant?

    Op de buitenkant zit een ander soort glazuur als op de binnenkant denk ik.

    Ik neem aan dat de klei goed luchtvrij is geslagen en goed gecenterd was voor je de klei open maakte,anders krijg je verschil van scherfdikte, en niet te snel hebt opgetrokken.

    De scheuren zijn ontstaan met het opstoken denk ik, gaat dat niet te snel?

    Groetjes Frans


    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Het glazuur craqueleert totaal niet! Dat is het vreemde! Het zit overal nog even mooi op de schalen. En bovendien zijn er ook twee schalen wel helemaal goed uit de oven gekomen. Ik heb zelf het idee dat de schalen gesprongen zijn tijdens het afkoelen omdat de vorige schaal kapot in de oven lag maar de scherven zaten nergens aan vast gesmolten. Beide glazuren zijn van Ve-Ka. Wel een mat aan de buitenkant en glans aan de binnenkant. Ik heb de schalen opgestookt met 240 graden tot 600 graden en daarna doorgestookt tot 1040 en 30 minuten gependeld. Wel is de ene schaal aan de onderkant wat dikker dan aan de bovenkant. Tja... beginnertje he? Zou het daar misschien aan liggen? Dat zou ik wel vreemd vinden want als je dingen met de hand opbouwt is het ook niet overal even dik.
    De klei was inderdaad, naar mijn idee, wel goed doorgeslagen en gecentreerd.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Net een grote knal en daar ging mijn enige goede schaal in stukken door de kamer.
    Zul je een expositie hebben!!!!!!!!!!
    beantwoord
  • De stukken kun je ook niet meer in elkaar zetten. Ze wijken enorm van elkaar! Ik hoop echt dat iemand mij kan vertellen waar dit aan ligt.
    Ik durf het, na die explosie, bijna niet meer aan om nog eens te gaan glazuren. Maar om nou al mijn schalen alleen maar biscuit te bakken is ook zo zonde.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik denk toch dat er een te grote spannig is tussen scherf en glazuur Let.
    Het kan dus ook het omgekeerde van craquele zijn dat de klei meer krimpt dan de glazuur tik er eens met een hard voorwerp tegen als er makkelijk schilfers van af springen is dat het geval.
    Je schrijft dat je creaton en veka klei gebruikt
    Doe je dat doorelkaar?
    Je kan ook proberen, indien mogelijk, om meteen op de klei te glazuren dus het voorbakken over te slaan.
    Wij stoken onze ovens altijd met 100 graden per uur op naar 200 en dan pas met 150 p/u naar de eindtemperatuur

    Of het werk tijdens het opstoken of afkoelen stukgaat kun je zien aan de breuk.
    Is het gebeurd bij het opstoken zijn de randen van de breuk niet scherp en zal de glazuur er rond zijn gevloeid.
    Koelscheuren zijn meestal scherp en wijkt de scherf niet uitelkaar.

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Dag Let,

    Wat een miserie,

    vraagje, schilfert het glazuur of springt het glazuur van de randen af ?

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans en Frans,

    Het glazuur blijft er perfect opzitten en schilfert niet.
    Ik heb er hard met de achterkant van een schaar tegenaan getikt. De randen zijn scherp en toch wijkt de klei. Heel tegenstrijdig dus, als ik het goed begrijp.
    Ik zit me net wel te bedenken dat de enige schaal die nog heel is van Creaton klei is. De anderen zijn volgens mij allemaal van Ve-Ka klei. Zou wel raar zijn. Het zou betekenen dat, bij mij, de Ve-Ka glazuren beter werken op Creaton klei dan op Ve-Ka klei.
    De twee schalen, waarvan er een als enige 'nog' heel is, hadden aan de binnenkant een Ve-Ka glazuur en aan de
    buitenkant een zelfgemaakt craquele glazuur. De schaal die nog heel is, is van Creaton klei en de kapotte, dacht ik, van Ve-Ka klei. Vreemd.....
    Het opstoken op de manier waarop je schrijft kan ik helaas niet met mijn computer. Het is de meest een voudige. Ik krijg over ruim twee maanden wel een nieuwe en ga het dan zeker uitproberen. Lijkt me wel eng om te spuiten op alleen droge klei.

    Ik waardeer het zeer dat jullie zo meedenken!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Dag Let,

    Op basis van wat er allemaal al beschreven is vermoed ik dat het glazuur niet het probleem is.
    Ik kan twee dingen bedenken:
    - tijdens het stoken (kan ook bij het bisquit) is er te snel gestookt
    - per ongeluk is er veka en creaton klei door elkaar gekomen en niet goed gemengd

    misschien weet Frans nog iets anders
    Groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans, aan het stoken kan het niet liggen lijkt me.
    Die schalen zijn met 60 graden per uur gestookt. Dat deed ik toen nog. Ze hebben wel een tijd in een kast gelegen en dus nu pas geglazuurd en gestookt. Tussen het spuiten en stoken zat 1 nacht.
    Zou het, het walken kunnen zijn? Ik walk altijd een beetje door elkaar omdat ik dat nog moeilijk vind. Misschien zijn de kleiplaatjes het daar niet zo mee eens!
    Dus als ik een ossenkop heb, zet ik hem recht op en walk dan weer verder enzovoorts. Ik heb geen luchtbellen en ik weet ook zeker dat ik de twee soorten klei niet door elkaar gebruikt heb.
    Misschien zeg je nu wel: Ja dat is het! Leer eens maar eens goed walken!!!! Eigenlijk hoop ik dat, want dan weet ik in ieder geval waar het aan ligt.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Dag Let,
    De gedachtengang is als volgt.
    Als het glazuur door drukspanning de oorzaak zou zijn moeten de randjes afspringen. Die gaan namelijk als eerste als de drukspanning te groot is.
    Uitzondering daarop is als de glazuurlaag aan de binnenkant heel dik is. Maar zo te zien op de foto is de glazuurlaag normaal en egaal.
    Dus als het niet de glazuur is moet het uit de klei komen.
    Als je langzaam genoeg gestookt hebt kan daar de spanning ook niet van komen.
    Wat is het dikteverschil tussen boven bij de rand en onder bij de bodem ?
    Die spanning in de klei moet ergens vandaan komen
    Groet
    Hans
    beantwoord
  • Nou Hans, dat zou het best eens kunnen zijn.
    Ik heb het even nagemeten en kom dan tot de conclusie dat bij mij de bodem toch wel een stuk dikker is dan de bovenkant. De schalen die wel heel zijn gebleven hebben dat ook wel maar wel iets minder.
    Als ik de onderkant zover afdraai dat de scherf overal even dik is, zou het dan goed moeten gaan? Of moet je dat meteen bij het draaien al voor elkaar hebben.
    Daar moet ik nog aan werken!!
    Ik heb weer wat schalen gedraaid en ga bij het afdraaien de dikte heel goed in de gaten houden!
    Ik ben benieuwd!!
    Dank je wel hoor voor alle adviezen!! Ik ben jullie zeer dankbaar!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Dag Let,

    Goed draaien is beter maar goed afgedraaid helpt ook.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Let,

    Ik heb er nog even "the potter's dictionairy"op nageslagen en die beschrijft het geval zoals je dat nu meemaakt als niet passende glazuur op de klei zoals ik al vermoedde.
    Desgewenst wil ik die pagina's met betrekking tot die fout wel naar je opsturen.

    Groeten Frans
    beantwoord
  • Dag Frans,

    Ik had Frank Hamer er ook op nageslagen. Vandaar mijn vraag of het aan de randjes afspringt. Als een glazuur sterk onder drukspanning staat springt het er aan de randen er het eerst af.
    Aangezien dit niet is en de glazuurlaag regelmatig van dikte is denk ik dus dat het probleem niet door het glazuur wordt veroorzaakt.
    Wat denk jij van mijn redenering ?
    Groet
    Hans
    beantwoord
  • Ik heb al heel wat van dit soort dingen gezien Hans in de loop der jaren.
    Matte en glimmende glazuren gaan moeilijk samen is mijn ervaring en het lijken dan koelscheuren maar het komt door de spanning.
    Kijk maar even bij cracks en dan crack h en bij dunting in dat boek van Hamer daar zie je precies hoe het komt en waarom er geen schilfers afspingen.
    In principe heb je wel gelijk met die redenering maar er zijn blijkbaar uitzonderingen.

    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Hallo Hans en Frans,

    Vandaag naar school geweest en een schaaltje meegenomen. De docent vermoedde dat het inderdaad aan de spanning van de klei lag omdat de bodem echt behoorlijk veel dikker was dan de bovenkant maar zij twijfelde ook aan het glazuur. Mat en glanzend samen zou ook het probleem kunnen zijn.
    Ik ga het toch nog een keer proberen! Ik zal er nu goed op letten dat ik probeer overal even dik te draaien en als dat niet helemaal lukt (weet ik wel zeker) dan ga ik extra mijn best doen op het afdraaien en de dikte overal goed nameten.
    Geweldig bedankt voor alle moeite die jullie voor me gedaan hebben!!!!
    Ik laat het nog weten.

    Groetjes Let.

    beantwoord
  • Gisteravond twee nieuwe schalen gestookt! Goed, met afdraaien, op de dikte gelet en exact hetzelfde glazuur gebruikt.
    Ze staan beiden weer op de kast en allebei (nog) heel!!!! En mooi!
    Ik blijf er voorlopig wel even bij uit de buurt. De schrik zit er nog een beetje in maar ik heb dit keer goede hoop dat het helemaal goed komt!!! Ik vond het al zo fijn dat er dit keer niks kapot op de bodem lag!
    De aanhouder wint! Dankzij het goede advies!

    Groetjes Let.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.