ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > scheuren 24/48 uur na glazuurbrand.

Hoe zou het kunnen komen dat, resp. 24 en meer dan 48 uur, na een glazuurbrand toch nog een werkstuk barst?
In een zelfde oven gebakken, twee zeer verschillende werkstukken: een rechthoekige vaas opgebouwd uit plakken en een vlakke schaal opgebouwd uit rolletjes.
De platte schaal gaf net als de vaas en knallend geluid en de scheur was ontstaan. Klei soort was bij allebei gelijk, de glazuren totaal verschillend.
gevraagd

3 antwoorden

  • Bij ons geeft dat aan dat de glazuur een TE grote spannig geeft op de klei m.a.w. de glazuur past niet op de scherf.
    Maak je de glazuur zelf of koop je kant en klare glazuur?

    Frans
    beantwoord
  • Ik gebruik beide.
    Bij de twee gebarsten objecten zijn resp. op de schaal een kant en klare van Botz gebruikt en op de vaas een poeder glazuur (aangemaakt tot kwastglazuur) van Veka.
    Zelf nam ik ook al de conclusie aan dat er een te groot spanning verschil tussen de scherf en het glazuur was ontstaan. Maar je weet het toch niet helemaal zeker. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
    beantwoord
  • Ik heb dat ook eens meegemaakt. Heel ellendig allemaal.
    Ik heb het idee dat het wel eens zou kunnen liggen aan het te snel afkoelen van de oven. Als de oven vol staat duurt het veel langer eer hij afgekoeld is.
    Als er weinig in staat scheelt dat uren!
    Ook het opstoken doe ik tegenwoordig echt heel erg langzaam!! 60 graden per uur tot 600 graden en dan vol door.
    Ik heb zelf het gevoel dat. dat veel beter is.

    Groetjes Let.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.