ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur op zwarte klei

Ik heb een gezichtje gemaakt van "bruine" klei, zwartbakkend.....
Dit werkstuk is biscuit gebakken op 1100 graden om de donkere kleur te verkrijgen. ( diep donkerbruin)
Daarna is het raku gestookt en ik heb een glazuur gebruikt met koper.

Normaal bak ik biscuit op 960 graden en gebruik rode of witte klei, raku stoken met datzelfde glazuur met koper en krijg dan altijd veel koper!!!!
Het vreemde vind ik echter..... NU heb ik helemaal geen koper.
Evengoed glánst het mooi en op zich ben ik met het eindresultaat zeer tevreden. Piepkleine strookjes glanzend lichtbruin, gecombineerd met "mooi glanzend donkergroen. Ik zou graag de oorzaak hiervan willen weten......
Het is dus wel zo passend bij dit werkstuk dat ik het misschien weer eens wil herhalen...
Wat is nu de theorie hierachter????

Ik ben zeer benieuwd!!!
Groetjes:
Marrie.

gevraagd

8 antwoorden

• hallo marrie
    de koperen kleur krijg je door reductie dus een tekort aan zuurstos dus als je gaat roken moet je een rookvat hebben dat iets groter is dan je werstuk er zit dus al weinig zuurstof in de ton bij deze krijg je veel reductie en de koperen kleur terug groetjes Dirk
    beantwoord
  • Hallo Dirk.

Ik weet wel,dat ik de koperkleur door reductie krijg.
    Zoals ik had beschreven: het gaat toch altijd goed?
    Bovendien wordt deze glazuur nogal vaak gebruikt, dus werkervaring genoeg daarmee.
    De groene kleur, die kunnen we allemaal wel verklaren, maar ik sta verbaast van die lichtbruine kleur die er is verschenen...
    Deze kleur is namelijk lichter dan de klei zelf...
    Als voor deze kleur geen verklaring is, dan is het natuurlijk moeilijk om nog eens tot hetzelfde resultaat te komen.....

In ieder geval: bedankt dat je meedenkt!!!
    Groetjes: Marrie.

beantwoord
  • Hallo Marrie,

Kan het niet te maken hebben met de mangaan die er in de zwarte klei zit?
    Ik zou me kunnen voorstellen dat, dat elkaar beinvloedt.
    Geen idee hoor.

Groetjes Let.
    beantwoord
  • Nou, Let, ik vind dat wel een logische redenatie.....
    Maar zou dat dan een dekkend effect kunnen geven, gezien het eindresultaat: lichte glazuur op een ondergrond die donkerder is??
    Ik ben er van uit gegaan dat, dat niet kon bij gebruik van een transparante glazuur met koperoxide.
    Het heeft inderdaad wél een behoorlijke gelijkenis als een transparante glazuur met mangaan!!!

Maar ik weet het niet hoor!!
    Daarom staat deze vraag ook op het forum!!!!
    Leuk én leerzaam??
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Is het niet zo dat door de hogere voorbaktemperatuur de glazuur en minder dik op zit dan gewoonlijk?

Frans
    beantwoord
  • hallo
    zou er in de glazuur mischien een opaak maker zitten bv tin zirkoon of dergelijke dit kan de lichtere kleur zijn mvg Dirk
    beantwoord

• Dezelfde glazuur is eerder gebruikt op schaaltjes van dezelfde klei die inderdaad biscuit gebakken waren op 960 graden. Eindresultaat: veel koper.

De hogere voorbaktemperatuur is rekening mee gehouden. In plaats van normaal 3 keer kwasten is dat nu 4 keer gebeurt. De glazuur ligt na de stook prachtig op het werkstuk....

Ook de delen die dus lichtbruin zijn geworden daar ligt voldoende glazuur. Glazuur is zonder tin, zonder zirkoon.
    Hoe wordt er dan gedacht over de mangaan, die Let heeft benoemd?? Nemen we dat mee of sluiten we dat uit???

Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,
    Ik heb weliswaar op witte klei een rakuglazuur gebruikt met koperoxide. Het werkstuk geeft groene, roze en heel weinig koper kleur.
    Zou de lichtroze kleur hetzelfde zijn als de lichte vlekken op jouw werk?
    Ben benieuwd naar jouw reactie.
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.