ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > vorstbestendige keramiek

het is inderdaad niet echt gemakkelijk om een dichtgesinterde hoog gebakken scherf te glazuren.
toch doe ik dit regelmatig omdat ik zowel een harde scherf als een uitgebreid kleuren gama wil, of een harde scherf in combinatie met een geheel geglazuurd werk waarbij op triangels gestookt moet worden.
door het toevoegen van kleine percentages optapix en peptapon vergemakkelijkt het glazuren.

¿de vraag echter blijft is de op lage temperatuur afgestookte glazuur laag vorst bestendig ?

¿wie heeft hier antwoord op ?

gr simone
gevraagd

5 antwoorden

• Hallo Simone,

Mijn ervaring is dat hoewel het opbrengen van glazuren moeilijker is ,een lager afgestookt glazuur op een dichtgesinterde hoog gebakken scherf minder craquelure geeft.Deze combinatie lijkt me gunstig voor de waterdichtheid en vorstbestendigheid.

De glazuren gaan er wel wat transparanter van uit zien.

Rob
    beantwoord
  • hoi rob

ik gebruik glazuren die gebruikt worden voor de cuerda seca techniek, die moet je in een dikke laag opbrengen.
    ze worden er niet transparanter van maar geven helaas geven glazuren toch craquelé.

als de scherf eronder dichtgesinterd is zou je denken dat er geen water in kan trekken. natuurlijk kan er wel water in de craquelé gaan zitten maar ik weet niet of dit problemen gaat geven.

een aantal werken heb ik dit jaar buiten geplaatst nu maar een paar jaar afwachten.

groet simone
    beantwoord
  • Simone ik ben niet bekend met de cuerda seca techniek,laat is wat zien als je wat klaar hebt.

Een dikke laag glazuur geeft makkelijker craquelure en zelfs als de scherf dichtgesinterd is blijft die nog wat poreus(hooggebakken steengoed en hard porselein minder).Ook maakt de manier van boetseren uit.Is het werkstuk homogeen of zitten er misschien inwendig scheuren of kleine ruimten in waar water kan uitzetten.

Misschien dat gebruik van een andere klei minder craquelure geeft in combinatie met jouw glazuren;dat zou je moeten uitzoeken.

Ik heb het zelf niet geprobeerd,maar misschien dat een en ander sneller is uit te testen met een diepvriezer.

Rob
    beantwoord
  • beste rob

beter laat dan nooit.
    ik gebruik aleen de glazuren voor cuerda seca niet de techniek.
    ik denk dat het in het nederlands een uitsparings techniek of was techniek heet. met een medium maak je scheidings lijnen en de tussenruimetes worden met een dikke laag glazuur opgevuld.
    het werd hier in spanje veel gebruikt in het zuiden vooral voor tegels in de islamitische archietectuur. zie het alhambra in granada. hier een klein voorbeeld.
    beantwoord
  • Bedankt in ieder geval voor je reaktie Simone.Ik heb "alhambra cuerda seca" opgezocht in google met als resultaat veel intressante informatie.

Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.