ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuur gelekt

Tijdens het bakken is er glazuur gelekt in de oven. Hoe kan ik dat verwijderen/voorkomen? Patricia Visser
gevraagd

21 antwoorden

  • Patricia,
    Is het glazuur enkel op de stapelplaten terecht gekomen of ook op de bodem van de oven ? In beide gevallen kan je deze insmeren met een mengsel van 1deel kaolien en 1 deel zirkoonsilicaat. Dik aan brengen en in verschillende lagen.
    beantwoord
  • Als er druppels glazuur op de plaat liggen zijn ze makkelijk weg te tikken met een beitel of zo iets.
    Ogen en handen beschermen als je dat doet.
    Naar het midden van de plaat tikken om te voorkomen dat er stukken van de plaat afbreken.
    Is de glazuur uitgevloeid is de methode van Lucien het beste.
    Voorkomen is mogelijk als je
    minder dik glazuurd, of:
    wat lager in temperatuur blijft, of:
    de onderkant van je werkstuk minder dik glazuurd als dat voor het hele werkstuk niet mogelijk is i.v.m. de kleur of glans ,of:
    je blijft bij dezelfde omstandigheden en voeg wat kaolien toe aan de glazuur.
    Het aluminium in kaolien maakt de glazuur minder vloeibaar.

    Frans
    beantwoord
  • Beste Lucien,

    Bedankt voor je reactie.
    Ik ben een tijdje uit de running geweest, vandaar de late reactie.
    Het is op de bodem van de oven terecht gekomen.
    Als ik dit mengsel aanbreng, moet ik dan hiermee stoken.
    Of lost de boel ook koud op?
    Ik heb een bepaald glazuur dat niet wil smelten/glimmen als het er niet in verschillenden lagen opzit, het gevaar wordt dan wel lekken.

    Patricia
    beantwoord
  • Beste Frans,

    Bedankt voor je reactie.
    Als ik minder lagen glazuur aabreng dan wordt het echt niets, op plooien (van een jas) ligt de glazuur er al zo dun op dat het aardewerk erdoor schijnt. En toch lekt het object.
    Ik zal proberen wat kaolien toe te voegen.
    Maar, ik ben een beginneling en werk (nog) met kwastglazuur.
    Is het mogelijk deze kaolien ook toe te voegen aan kwastglazuur?

    Groet, Patricia

    beantwoord
  • Ik heb geen ervaring met kant en klare kwastglazuur Patricia maar wellicht weet iemand anders op het forum de oplossing.

    Frans
    beantwoord
  • Patricia,
    Van dit mengsel een papje maken en op het gelekte glazuur aanbrengen. Dit werkt als een spons na herhaaldelijk bakken. Als het kan, eerst zoveel mogelijk glazuur wegfreezen met een Dremel-toestel of slijpmachine met steen-schijfje.
    En nu heb ik nog een vraag: Waarom werk je met brush-on glazuur als dit zoveel narigheid geeft ??? Er bestaat nog wel iets ouderwets als kant-en-klaar-glazuur met water en kleefstof. En dat werkt nog ook !!
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Wat is het verschil tussen brush-on glazuur en ouderwetse kant en klaar glazuur met water en kleefstof.
    De glazuur die ik gebruik zijn van veka en prisma.
    Ik heb op diverse plekken gezien dat eigen kleurglazuur maken niet zo eenvoudig is als het lijkt.
    Veel materiaal enzo.
    Patricia
    beantwoord
  • Hallo Patricia,

    Brush-on glazes is toch dat kant-en-klaar Talens-achtig potjesverf ?
    Kant-en klaar glazuren zijn in poedervorm en hoef je enkel nog met water aan te maken. Aan te raden is er nog wat kleefstof aan toe voegen in de vorm van CMC-lijm of arabische gom. Dit alles kun je bij je kleiboer bevragen en laten adviseren wat geschikt is voor jou werk.
    Zelf glazuren samenstellen is wel voor later, als je op het aanbod bent uitgekeken. Succes!
    beantwoord
  • Patricia, ik wil je dit nog meegeven: Netty Janssens geeft een cursus rond Brush-on glazes bij Keramikos. Misschien iets voor jou ?
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    Misschien wel, zal eens kijken wat en hoe.
    Groet, Patricia
    beantwoord
  • Hallo Patricia,
    Om niet verder van huis te raken is het van essentieel belang dat je de glazuurresten van de boden van de oven verwijdert. Dit kan met een beiteltje, maar zorg dan dat de ovenplaat ook goed ondersteund is door bijvoorbeeld een laag zilverzand. Maar zit het op de ovenstenen zelf dan moet je het daar ook zeker verwijderen. Als je het laat zitten zal het zich door de bodem heen vreten met de volgende stoken. Ik gebruik zelf meestal een haakse slijper. Pas als alles is verwijderd kun je er een deklaag over aanbrengen tervoorkoming van aanhechting van de toekomstige lekkages. Ik grbuik geen deklaag maar leg losse tegeltjes van biscuit onder het werk waarvan ik verwacht dat het kan lekken. Succes ermee.
    Met groet van Michel Kuipers www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel,
    Als je de eerste antwoorden even overziet zul je zie dat de reeds "thuis" geweest zijn en jou antwoorden op dit probleem reeds gegeven zijn. Zilverzand is mijns inziens geen optie, gezien er lekkage van glazuur is, dit zilverzand mee als glasvormer wordt opgenomen. Een ampfotere stof is hier meer van toepassing.
    beantwoord
  • Lucien,

    Ik heb de voorgaande reactie WEL goed gelezen. Het advies om de afdeklaag over gemorste glazuur aan te brengen is een ander advies dan het mijne, tw. liever totaal verwijderen. Want op termijn vreet het glazuur zich door de ovensteen/ovenplaat heen. Daar heb ik ruime ervaring mee. Mijn suggestie over zilverzand betreft de ondersteuning van de ovenplaat, bij het eventueel afhakken van glazuurresten. Het gaat hier helemaal niet om zand als deklaag in de oven.
    beantwoord
  • Hallo Patricia,
    Als je een glanzend kant-en-klaar glazuur wilt stabiliseren, minder laten smelten, is het raadzaam behalve kaolien ook kwarts toe te voegen in de verhouding 1 gewichtsdeel kaolien tegen twee gewichtsdelen kwarts. Voeg je bij een droog standaardglazuur 10% kaolien en 20% kwarts toe, dan wordt de stooktemperatuur van het nieuwe mengsel ongeveer 100 graden verhoogd. Wil je de stooktemperatuur van de oven hetzelfde houden, wat erg praktisch is, dan kun je beginnen met een proefje van bijvoorbeeld 1% kaolien en 2% kwarts toe te voegen aan het nat aangemaakte glazuur.
    beantwoord
  • Hallo Michel,
    Overlees dan nog maar eens goed: Dremel = merk van mini-gereedschap om te freezen en te slijpen (en nog meer ). Slijpschijf: toestel om een schijf in te vatten die steen of metaal kan wegslijpen. Of heb ik een andere Blog-versie ?
    Mijn suggestie betreft het nadien behandelen van het rampgebied met een ampfotere karakter grondstof oa. Kaolien of gewoon Al²0³ is ook goed. Dat jij zilverzand ter ondersteuning van de ovenplaat gebruikt was mij to-taal ontgaan. Ik gebruik daar poldergrond voor.
    beantwoord
  • lucien,
    Ik heb goed nagelezen.
    beantwoord
  • Michel Je mag plaatsen wat je wil op dit forum.
    Een iedereen mag een steentje bijdragen aan een discussie ook al lijkt dat steentje op een andere.
    Frans
    beantwoord
  • Hallo. Lucien,

    Ik gebruik kant en klare glazuur omdat ik nog niet precies weet hoe de verhouding water droge stof is.
    Ik heb het met 1 glazuur geprobeerd en heb drie keer een ander samenstelling moeten gebruiken voordat de dikte goed was.
    Ik ga de lijm/of gom bestellen.

    Met je laatste opmerking ben ik het (voorlopig) eens.

    Groet,
    Patricia Visser
    beantwoord
  • Hoi Michel,

    Ik heb mij al af gevraagd wat ik zou kunnen doen om het lekken in "goede" banen te leiden. Een optie was een plaat te gebruiken die ik bij het stapelen gebruik.
    Maar losse tegeltjes is de oplossing. Geweldig ik ga het meteen toepassen.

    Groet,
    Patricia
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    We spannend te lezen dat iedereen er bij betrokken is!!!!!
    Het wordt mij nu ook steeds meer duidelijk dat iedereen zo zijn eigen manier heeft om probleempjes op te lossen en of goede raad door te geven.

    Vandaag ga ik (eindelijk) weer een paar uur aan de slag. En heb ik intussen een boodschappenlijstje gemaakt om mijn rommel op te ruimen en toekomstig lekken te voorkomen.

    Iedereen reuze bedankt.

    Patricia
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Niet zo handig, twee foto met hetzelfde nummer.
    Dit is de goede, en de rode jas heeft gelekt.
    Patricia
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.