ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur vraag

hallo, wie heeft er voor mij advies...
ik gebruik zwarte cham. klei en wil daarop welte glazuur gaan gebruiken nl staalblauw, nu hebben ze daarin 3 kleuren nl staalblauw 16 - 18 en 236, weet iemand toevallig waar t verschil in zit en welke dan t mooist blauw uit de oven komt?
wil ze per post bestellen omdat het nogal ver hier vandaan is,
maar ik weet niet welk nr. ik moet bestellen. Groetjes
gevraagd

8 antwoorden

  • Is moeilijk te zeggen welk blauw het best gaat "overleven" op zwartbakkende klei. Niet zo een optimale ondergrond. Tja, dat zal uitproberen worden, vrees ik.
    beantwoord
  • Is het mogelijk om op de zwarte chamotteklei eerst een wit slib te zetten en dan de blauwe glazuur aan te brengen. Het is net als tekenen, op een wit vel komen de kleuren beter uit als op een zwart vel.
    Het is het proberen waard.
    groeten Netty Janssens
    beantwoord
  • Dat is naar mijn mening goed mogelijk, Netty, om op een zwart/bruin bakkende klei een wit "slib" te plaatsen mits men een "passend" engobe heeft op deze zwarte klei.
    beantwoord
  • En dan nog zeer de vraag: als een wit slib de oplossing is, waarom is dan niet gelijk met witbakkende klei gewerkt ? Anderzijds heeft men ook extra-dekkende glazuren. Met een transparant glazuur gaat het zonder slib ook niet lukken.
    beantwoord
  • Je kunt ook nog als creatieve mogelijkheid op delen van de zwarte klei een witte engobe zetten en op andere delen weer niet.Het blauw zal dan zoals Netty al heeft uitgelegd op wit anders reageren als op zwart.

    Een witte engobe ingewassen op rode of zwarte klei is van zichzelf al attractief,dit kan nog versterkt worden met glazuur.

    Rob
    beantwoord
  • IDD. het gaat mij erom welke kleur blauw het best uitkomt op zwarte klei, in welke zie je t meest blauw terug.
    ik had idd anders wel de witte klei genomen.
    groetjes
    beantwoord
  • Vast geen staalblauw. Een dekkend korenblauw of kobaltblauw is beter.
    Evenwel dik glazuren.
    beantwoord
  • Ik zou dan geen glazuur gebruiken maar een pigment,majolika of onderglazuur.Deze zijn bijzonder pigmentrijk t.o.z.v. een glazuur, en lenen zich beter om dik op te brengen(het mist de vloei van een glazuur).

    Als je dan je zwarte klei goed laat sinteren heb je helemaal geen glasvormer nodig dit geeft op zwarte klei (mijns inziens)alleen maar onnodige hoogglans met mogelijk ongewenste reflekties(hangt van de lichtinval op de plaats waar het werk komt te hangen of staan af).

    N.B.;bij een pigment een beetje transparant glazuur bijmengen voor de hechting.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.