ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > hoe moet je craqueleren na een tijdje laten stoppen ?

Hallo keramieklovers der Lage Landen.

Ik heb volgend probleem bij het maken van tegels met craqueleereffect : het craqueleren lijkt niet te stoppen.

Een tijdje na de gladbrand zijn er voldoende haarscheuren voor een prachtig effect, maar dan gaat het maar verder en verder tot het niet meer mooi is.

Nu weet ik wel dat craqueleren tijd en omstandigheden gebonden is, maar toch. Kan iemand tips geven ?

Het productieproces ziet er als volgt uit :

1) Klei : St Joris klei wit fijne chamotte 30 %
2 ) engobes worden aangebracht op gedroogde ongebakken tegels en bestaan uit 65 % halfvette kleipoeder wit + 35 % kaliveldspaat + bodystains
3) bisquitbak verloopt vrij snel tot 950 °C (in drie uur tot 580 ° en dan volle bak door tot 950 °)
4) transparante glazuur die eigenlijk niet voor craqueleren bedoeld is, maar op deze klei toch goed craqueleert (KGG 71) Het is dus geen high alkali-glazuur. Aangebracht met penseel en met veel CMC.
5) Stookcurve in drie uur tot 580 °C en dan in één keer door tot 1050 °c en 20 min. pendelen

Hartelijk dank om te reageren.
Bijlagen:
gevraagd

7 antwoorden

  • Punt 2) Engobe:
    Ball clay 25 delen
    Kwarts 30
    Alkali-boor-fritte 20
    Talk 10
    +kleurfritte

    U kan ook de gebruikte klei in poedervorm, en zonder chamotte vragen.( gietkleipoeder-vorm) en als engobe gebruiken. Als u toch gaat inkleuren, is de lichte creme kleur van de body geen bezwaar. Voor zuiver wit resultaat gebruik bovenstaand recept.
    beantwoord
  • Bij het grasduinen door oude berichten op dit forum vond ik volgende tegenstrijdigheid over haarscheuren en bisquitbak :

    enerzijds Frans Boot (2005) : "Als je een glazuur maakt voor 1020 graden en je scherf is op 1120 bisquit gebakken dan is de scherf al wat meer gekrompen en zal het craqule effect veel minder zijn"

    anderzijds Lucien Tinck (2008) :"Als je glazuur te veel krimpt gaat die barsten. Als je klei nou mee zou krimpen heb je dat probleem niet." (waarop hij weinig chamotte en bisquitbak op 900 ° voorstelt)

    Welke aanpak is correct om haarscheuren te beperken ?
    beantwoord
  • Jo,
    Even nadenken en u weet wat juist is.
    beantwoord
  • En Jo, weet ge het nu al ?
    beantwoord
  • Jo,
    Nog steeds wacht ik op een mening van u, of was de confrontatie van twee verschillende meningen enkel bedoeld om een schisma uit te lokken? Hier trachten mensen, mensen te helpen met hun raad, en die is gratis. Indien deze meningen niet steeds dezelfde zijn, doe er uw voordeel mee en zoek het zelf uit met deze gegeven info. Ik veronderstel en mag hopen dat u met uw andersvaliden beter omgaat.
    beantwoord
  • Dag Lucien,

    Jij eet iedere ochtend pepers zeker ?

    Eerst bisquitbak en dan gladbrand, dat is al een paar dagen hè. Bovendien wou ik ook nog enkele dagen wachten om het evolueren van de craquelé te zien en heb ik op sommige van die tegels de hakortest toegepast.

    Resultaat : Een verschil dat in jouw voordeel pleit: Lagere bisquitbak geeft inderdaad minder haarscheuren dan hogere MAAR het verschil is zeer klein. (Vandaar de verschillende visies waarschijnlijk) Het verschil is zelfs zo klein dat ik er mijn probleem niet mee oplos.

    Ik ben ondertussen verder aan het bouwen aan een oplossing. Dat doe ik door andere samenstellingen van de engobes uit te proberen en door het gebruik van een aardewerkklei. Zodra ik resultaten heb laat ik het hier weten.
    beantwoord
  • Jo,
    Het was van u echt overbodig deze twee meningen met elkaar te confronteren. U had ze ook zonder deze confrontatie kunnen testen. U beseft toch dat u met het resultaat bekend te maken, er altijd wel iemand in verlegenheid gebracht wordt ? En ja, ik eet elke ochtend rode pepers.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.