ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > brons

Een door mij in het verleden gemaakte brons wordt gedeeltelijk zwart en deels krijgt het een donkere koper kleur . Het laatste is best mooi. Wanneer ik mijn beeld opschuur is hij weer fraai van kleur . Wat kan ik doen aan de verkleuring die in de loop van de tijd optreed?
bijvoorbaat dank voor uw evt. reactie.
Marianne.
gevraagd

3 antwoorden

  • Marianne, als je met het koperkleur het groen bedoelt is dat de oxidatie van jouw beeld. Als je het opschuurt zou de koperkleur van gepoetst koper moeten ontstaan? Met boenwas kan je een en ander 'vasthouden' anders is het de invloed van buitenaf waardoor het beeld alleen maar mooier wordt. Maar ieder z'n smaak. Je kan het beeld altijd weer opnieuw patineren, in jouw gewenste kleur en daarna boenwas aanbrengen. Groetjes,
    Marga
    beantwoord
  • Dank je wel voor je reactie, maar waar ik mee zit is dat de krans van mijn beeld zwart wordt en juist stralend zou moeten zijn . schuur ik het op , dan= het na een tijd weer zwart.
    beantwoord
  • Dat is raar, want normaal gesproken schuur je met bv. fijne staalwol de patina weg zodat de oorspronkelijke bronskleur te zien is. Misschien is het de samenstelling van het brons waar veel koper in zit en dit door oxidatie weer naar 'boven' komt (net als koperoxide in zilver). Zou het eens opschuren en dan een laag blanke boenwas opzetten. Hoop dat het dan mooier blijft.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.