ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Help! - probleem transparante matte glazuren

Natuurlijk heb ik eerst op het forum gezocht maar kan niet vinden wat ik zoek .

Al jaren heb ik een probleem met de transparante matte glazuren .
Ik heb er al veel uitgeprobeerd ,maar als het maar iets te dik is aangebracht verschijnt er een melkachtige witte waas .(ik heb geen spuitcabine ,dus breng de glazuur aan met de kwast of door middel van spritsen )

Wie heeft er een tip ? een zelf samen gesteld recept ? een kant en klaar glazuur? (merk en nummer )etc

Ik zoek recepten die ik op aardewerk en/of op steengoed temperatuur kan gebruiken .

Alvast bedankt voor het mee denken.


groet Anne
gevraagd

5 antwoorden

  • Anne,
    Misschien is de oorzaak van deze nevel te zoeken in de stookwijze.
    - Wat is de aangegeven minimum en maximum temperatuur van dit glazuur?
    - In hoeveel tijd stookt u dit glazuur? Eventueel de stookkurve erbij vermelden.
    beantwoord
  • Staat een mat transparant er sowieso niet om bekend dat het een melkachtig resultaat geeft bij iets te dik spuiten of kwasten?
    beantwoord
  • Let, ik denk dat dit te maken heeft met de te korte en/of te lage stook. Andere glazuurtypes hebben dit ook, maar dat merkt u niet. Een glazuur moet de tijd krijgen door en door "gaar" te stoken. Het melkachtig resultaat is het gevolg van een deel van het glazuur dat nog niet gesmolten/opgenomen is. Smelting gebeurd in fases. Elk mineraal wordt niet gelijktijdig in het smeltproces opgenomen. Vandaar ( denk ik ).
    beantwoord
  • Ook ik heb wel eens last van witte plekken ook al heb ik nu een spuitcabine.Met matglazuur die je kwast heb ik ook slechte ervaringen en gebruik die nu zeker niet meer maar als je je werk goed natmaakt en de glazuur ook heel waterig maakt kan je wat problemen oplossen.Heel schraal aanbrengen.

    Nu mijn vraag dan natuurlijk maar gelijk.Bij zwarte ondergrond van engobe wordt de transparante glazuur vaak wat wollig of opaak,andere kleuren hebben daar gek genoeg geen last van.Als dat dan is,hoe kan ik dat oplossen?Heb dan al geprobeerd om hoger te stoken natuurlijk maar de transparante glazuur wordt dan al wat doffer dus dat is geen optie.Kan je wat aangemaakte glazuur met pigment daarop aanbrengen of alleen pigment vermengd met...?Ik stook op 1050.
    beantwoord
  • Caroline,
    - Het nat maken van het werkstuk is een middel, gezien het water minder snel in de scherf trekt. Ik ben eerder voorstander een produkt in het glazuur te doen wat het water langer vast houdt. Het werken met kwast gaat dan veel beter omdat men meer tijd heeft voor het glazuur opdroogd. Ik gebruik een carbolmethylcellulose-lijm.
    uw vraag: bij een zwarte achtergrond is dit euvel gewoon beter zichtbaar, maar ik denk dat dit zich ook bij de andere kleuren zo is. Hoger stoken is niet de beste keuze. Vergelijk het met grillen en stoven. Bij grillen op hoog vuur kan de buitenkant van de steak reeds verkoold zijn, terwijl de kern nog rauw is. Bij stoven, zelfs op lagere temperatuur, komt alles gelijkmatig gaar, en dat is net zo met een glazuur. U zegt wel hoe hoog u stookt, maar niet hoe lang u er over doet. Nogmaals, deze twee factoren kan men niet los zien van elkaar. Indien het transparant glazuur er toch belabbert blijft uit zien, kan u proberen er wat Lithiumcarbonate of Lepidoliet bij te voegen. Het eerste product ( max.2% toevoegen) is een sterke alkali en werkt als smelter/trigger, het tweede is een Lithiumveldspaat wat nog extra kwarts aanbrengt in geval de verhouding kwarts niet goed zit. (kwartsnetwerk) Probeer in elk geval eens een langere stook voordat u aan het glazuur gaat sleutelen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.