ALGEMEEN > Stoken > Snel drogen

Ik heb met de zoekfunctie gezocht naar een antwoord, ga t toch nog even zelf vragen. hoe kan ik mn werk sneller laten drogen...? Ik heb werkjes in de magnetron geprobeerd op de ontdooistand en t ging kapot...
Nu heb ik een pul gemaakt op 14 feb. 1 maart wil ik t geven, geglazuurd, dan is t net niet 2 weken gedroogd...(dan zou ik 3 dagen ongeveer te kort komen met bisquit, afkoelen, glazuren, afkoelen). Kan ik het in mn keuken oven drogen?
Of een ander trucje... Ik wil t heel graag geven op die datum...
Groeten Tiff
gevraagd

12 antwoorden

  • Hallo Tiff ik droog ook stukken direct vanaf de draaischijf
    in mijn elektrische oven. verwarm de oven eerste 8 tot 12uren(ligt aan wanddikte), op 75oC. Daarna tot volledig droog op 110o C,dit zie ik aan een spiegeltje bij het ventilatiegat(meestal 2-3 uur). Daarna ga ik over op de gewenste stook. Ik heb een 130 liter deuroven en het verbruik ligt zeer laag voor het droogstoken,soms niet meer dan 3 Kw. Is je oven kleiner zal het verbruik ook minder zijn. E.e.a houdt in dat je in zowat 4 dagen een werkstuk gereed en afgeleverd kunt hebben. Succes.
    beantwoord
  • Een metalen rek boven de kachel, als je daar je werk op zet droogt het ook heel snel.
    beantwoord
  • Hoi Hans en Henk
    Bedankt voor jullie antwoorden
    ik sta er ook van te kijken hoe jij dat doet Henk en geweldig dat het gewoon kan,ik wist dat niet of beter gezegd ik dacht dat zoiets onmogelijk was omdat mijn lerares er heel anders over denkt en er op staat dat het 14 dagen MOET drogen en niet anders.
    Maar zoals ik al dacht lijden er meer wegen naar Rome en gelukkig maar!
    Omdat mn keramiek oven een oud ding is met alleen een aan en uit knop en kan nog net zien hoeveel graden die bereikt(ook niet helemaal kloppend heb ik inmiddels door) is t onmogelijk mn werk op 75 graadjes te drogen
    daarom dacht ik misschien in mn keuken oven?
    In principe was ik van plan om dat gewoon te proberen maar als jullie zeggen neee niet doen want....dan hoor ik t ook heel graag voordat ik mn werk verpruts.
    Heel erg bedankt voor t meedenken, ik stel het zeer op prijs, vriendelijke groeten Tiff
    beantwoord
  • Hallo Henk,
    Ik zag je bericht over het drogen van werkstukken in de oven. Hou je de deur ook op een kier of doe je die gewoon dicht? Is het niet slecht voor je oven, al dat vocht wat uit de klei komt?
    Wanneer je de deur van de oven dicht hebt, ga je dan in 1 keer door met de hoge stook (ingesteld in computer misschien) of haal je het er tussen door nog uit?
    beantwoord
  • Hallo Barbara,
    je kunt de oven gewoon op een kiertje laten staan, let wel op aan het begin van het (biskwie is een vakterm)stookproces dat de temperatuur niet te snel oploopt i.v.m. het kristalwater wat nog vrij komt, ook kom je de kwartssprong nog tegen (zie onder) dus afhankelijk van de scherfdikte zou ik het rustig aan doen.
    Het onderstaande is een richtlijn en blijft op eigen risico.
    Groeten, Fred
    0 - 100°C. 60°C/uur
    150 - 500°C/uur.100°C/uur
    500 - 600°C. 60°C/uur (kwartssprong met volume verandering)
    600 - Maximum temperatuur. Vol vermogen
    beantwoord
  • Hallo Fred,
    Bedoel je met werkstukken die nog best vochtig zijn? Het ging om werkstukken die dezelfde dag gemaakt zijn.
    Ik heb het inmiddels geprobeerd en alles is goed gegaan,
    ik heb het 8 uur laten stoken op 70 graden met de deur op een kiertje. Toen gecontroleerd, alle vocht was eruit, daarna gewoon gebakken met deur dicht op 100 graden per uur tot 1270. Groet, Barbara.
    beantwoord
  • Hallo Barbara,

    Als je normaal genomen keramiek maakt op een dag en het is vrij dun van scherf (bijvoorbeeld serviesgoed)dan kun je het daarna wel snel biskwie stoken, als de scherf dik(ker) is geef het dan de tijd om te drogen i.p.v. geforceerd te gaan drogen/stoken. Geldt ook voor het stoken van geglazuurde werkstukken. ik zie dat je op steengoed temperatuur (1270C) stookt.

    Fijn voor je dat het goed is gegaan, het komt ook voor dat je in de oven een doffe klap hoort en je er alles met een stoffer en blik uit moet vegen.

    Vriendelijke groeten, Fred
    beantwoord
  • hallo Barbara,ik denk dat het antwoord al enkele malen gegeven is door onderstaande antwoorden,ikzelf doe de oven gewoon dicht,maar ventilatiegat open.
    Indien je de temperatuur goed ingesteld hebt loopt je werk geen gevaar.
    Alles gaat dan verder in een stook.
    Zie mijn uitleg vroegere reactie.
    beantwoord
  • Hallo Henk,

    Hopelijk vind je het niet erg dat even reageer "daar is een forum ook voor" op het snel drogen van keramiek, het is dus geen aanval, vervelende kritiek en/of opvoeding van mijn kant. Ik vraag mij alleen af waarom het drogen zo snel moet; Ik citeer: "Hallo Tiff ik droog ook stukken direct vanaf de draaischijf in mijn elektrische oven" Is het omdat je/men snel moet leveren of is het misschien dat je/men wat ongeduldig is/bent.
    Vergeet niet dat klei een natuurproduct is en als je een pracht werkstuk hebt gemaakt ( = Arbeids-intensief) en het gaat stuk door bijv. geforceerd drogen/stoken de teleurstelling erg groot kan zijn, daarnaast vind ik persoonlijk dat dit het zorgvolle pottenbakkersvak niet ten goede komt. Natuurlijk maakt elke pottenbakster(ker/keramist(e) zelf uit hoe hij/zij zijn/haar werk droogd/stookt/gazuurd, ik vind het persoonlijk alleen jammer. Mijn advies is dan ook: geef het de tijd om het een mooi werstuk cq product te laten worden.

    Fred
    beantwoord
  • Hallo Fred,alle kritiek en of opmerkingen zijn welkom,dit vooraf.
    Daar ik zeer ongeduldig ben en tevens een technische achtergrond heb probeer ik steeds het voor mij zo te combineren dat deze insteek voor mijn gevoel aan beide voldoet.
    Voor mij geld als leefregel 1+1=2,deze logica volgt uit mijn professie als meet en regelkundige.
    Ik vergeet echter ook niet dat klei een natuurproduct is,maar 3000 jaar geleden zijn onze voorgangers ook de gekste streken uit gaan halen met klei,zoals we zien aan de scherven en werkstukken uit klei die we zo overal tegenkomen.
    beantwoord
  • Hallo Henk en Fred,

    Ik moest snel testjes hebben en heb het daarom zo snel gestookt. Met echte werkstukken zou ik het niet zo doen, maar hier ging het om testjes.
    Groet,
    Barbara.
    beantwoord
  • Hallo Henk,

    Zat ik er toch weinig naast.........ongeduldig dus.

    Natuurlijk maakt elke pottenbakster(ker/keramist(e) zelf uit hoe hij/zij zijn/haar werk droogd/stookt/glazuurd........waarvan acte.

    Ik vergeet echter ook niet dat klei een natuurproduct is,maar 3000 jaar geleden zijn onze voorgangers ook de gekste streken uit gaan halen met klei,zoals we zien aan de scherven en werkstukken uit klei die we zo overal tegenkomen.

    Dat klopt, maar dat kwam omdat men de middelen niet had en ze moesten roeien met de riemen die men had, en kijk eens wat ons tegenwoordig aan materiaal en materieel ter beschikking staat. Ik zit vanaf 1964 in het vak (steengoed/porselein) en ik/wij hebben nog ovens (12 M3) gestookt met turf/kolen "later stads/aardgas" en dat was voor die tijd redelijk modern, zelf toen konden wij geen capriolen uithalen.

    nogmaals, elke vakgenoot moet zelf weten hoe zij/hij stookt en droogt

    Fred
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.