ALGEMEEN > Stoken > scherven bij de stook

Ik heb regelmatig scherven bij de biscuitbak vooral bij gedraaide kommen of schalen, zou dat misschien door een luchtbel kunnen zijn, of ongelijke scherfdikte of te snel stoken?Zou het nog een andere reden kunnen hebben?
Bijlagen:
gevraagd

6 antwoorden

  • Dag Chris,

    Ondanks de foto's toch weinig informatie.
    Ik vermoed dat je te snel stookt, hoe snel stook je ?
    Met name bij de kwartssprong op 573 celsius.
    Vraagje: hoeveel wanddikte heb je tijdens het draaien en hoeveel draai je er van af.
    Als de basis erg zwaar is na het draaien en je moet dat er allemaal afhalen bij het afdraaien dan krijg je spanning in de klei door het ongelijkmatige drogen.
    Die spanning kan tijdens het stoken tot dit soort scheuren leiden.
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans, dank je wel om zo snel te reageren, het zou wel eens kunnen dat ik te snel stook, tot 400°C doe ik 4 uur daarna ga ik waarschijnlijk te snel, ik vermoed ook wel dat de scherf onstaat tussen 400°C en 600°C, ik doe over 400°C tot 1000°C ongeveer 2,5 uur en de scherf bij deze kom was onderaan ook nog te dik, ik zal beter moeten afdraaien en trager stoken tot 600°C.
    groetjes, Chris
    beantwoord
  • Dag Chris,
    De combinatie van snel stoken en een dikke scherf doet je de das om.
    Het is dus een scheur die ontstaat tijdens de kwartssprong.
    Over het traject van 500 naar 600 graden stook ik 2 uur.
    succes met bakken
    Hans
    beantwoord
  • dag Hans, gisteren heb ik inderdaad trager gebakken en heb geen scherven, ik bak wel met een gasoven, geeft dat geen verschil met een elektrische oven? Ik dacht dat je met een gasoven ietsje sneller kunt bakken omdat het vocht dat in de potten zit beter weg kan door de schouw, of is dit een fabeltje?
    chris
    beantwoord
  • Dag Chris,

    Ik stook al sinds 1987 met een gasoven van 600 liter.
    Ik heb nog nooit eerder gehoord dat je je werk met een gasoven sneller kan stoken.
    Het werk wat in de oven gaat bepaald hoe je stookcurve is.
    Klein, dun en bolvormig werk kan je heel snel stoken.
    Groot, dik en plat moet je heel langzaam stoken.
    (dit zijn de uitersten)

    Het verschil tussen een gas en een elektrische oven is dat je met een gasoven (als de brander voldoende capaciteit heeft) veel sneller kan stoken.
    Dat wil dus niet zeggen dat de keramiek dat kan verdragen.
    Mijn oven kan op topvermogen in 2 uur naar steengoedtemperatuur, maar als ik zo snel zou stoken blijft er niets heel.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,
    dank je voor de goede informatie, ik zal er rekening mee houden met de vorm en dikte van de werken die ik bak, zo heb ik weeral wat bijgeleerd. Langzaam stoken is de boodschap! Dank je wel,
    Chris
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.