ALGEMEEN > Klei - algemeen > Scheuren in de "natte"klei

Ik gebruik al jaren met een groep, Creatonklei 254 en altijd met tevredenheid. Nu sind ongeveer 1 1/2 jaar begint de klei bij bijv. het maken van bollen, maar ook met andere vormen onder je handen te scheuren. Als men op 1 plek de scheur weggewerkt heeft, zitten er elders alweer nieuwe scheuren. Om gek van te worden. Bevochtigen helpt niet. Helaas heb ik nog wat pakken liggen, anders zou ik liever een andere klei gaan gebruiken. Is er nog wat te doen aan dit probleem?
gevraagd

14 antwoorden

  • Is die klei misschien bevroren geweest?
    beantwoord
  • Bij mij is de klei niet bevroren geweest en ik bestel al heel lang deze klei. Iedere keer per 10 pak tegelijk.
    beantwoord
  • Hallo Jook,

    Ik weet niet hoe je de klei opruimt/opslaat.
    Zelf snij ik de klei in plakken en doe er vochtige doeken om, zo laat ik de klei tenminste 3-6 maanden liggen alvorens deze te gebruiken.
    Mogelijk is de klei nog te "jong" en kun je op deze manier de klei zeg maar prepareren.
    Op de manier waarop ik werk, breng je in ieder geval schimmels in de klei, en mij is verteld dat dat beter is voor de klei.
    In ieder geval werkt bij mij de klei altijd goed.
    Mogelijk een idee?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Hanneke,
    Ik bewaar de tien broden altijd in zijn geheel in de fabrieksverpakking op stapels. Maar de klei die "over" is na het snijden en bewerken van plakken, bewaar ik wel met natte doeken eromheen in een emmer. Ik ga het eens op
    jou manier doen. Bedant voor de tip. Groeten, Jook.
    beantwoord
  • Hallo Jook,

    Je zou bij je leverancier kunnen vragen of ze kunnen achterhalen of de samenstelling van de klei veranderd is.
    Ik gebruik deze klei ook, maar als draaiklei,
    uit jouw vraag begrijp ik dat je het als handvormklei gebruikt.

    beantwoord
  • Hallo Jose,
    Deze klei wordt voornamelijk door een groep mensen gebruikt die handvormen. Als ik er zelf mee draai, heb ik er inderdaad geen last van dat hij scheurt. De leverancier waar ik de klei van betrek heeft totaal geen verstand van klei of wat dan ook op keramiekgebied. Ik zou hooguit Ve-ka weer kunnen bellen, maar zij kopen de klei gewoon in, uit Duitsland denk ik. Zeer bedankt voor je reactie en groeten van Jook.
    beantwoord
  • Hoi Jook,

    Lees nog even het hele verhaal door en kom dan toch nog even terug op de opmerking van Bert Wieman.
    Is de klei niet bevroren geweest?
    Nee, dat hoeft niet bij jou te zijn, maar hoe is het transport van de klei tijdens echt winterse dagen (dus vorst) en hoe wordt de klei opgeslagen bij je leverancier?
    Dit alles is wel degelijk belangrijk voor de klei.
    Gr. Hanneke
    beantwoord
  • Hallo Jook.

    Ik lees dat je al 1 1/2 jaar het probleem hebt met het scheuren van de klei, met name, bij het maken van bollen. De bollen worden waarschijnlijk gemaakt in een mal....Die andere vormen, waar je over spreekt komen vermoedelijk ook uit een mal??
    Mag ik vragen of het hier om wat grotere bollen gaat?
    Ik neem aan dat de kleine bollen/vormen uit een mal, geen problemen geven???

    Als dit probleem al zo lang speelt dan denk ik dat het weinig met vorst te maken heeft.
    Misschien is de klei gewoon te "nat".
    Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de klei vóór gebruik even tussen droge lappen te rollen. Dan ben je een deel van het vocht al kwijt. Bovendien is het handig om de plakken te gebruiken voor in de mallen.

    Dan zou het ook nog kunnen dat het niet aan de klei ligt, maar aan de mal.
    Als de mal niet droog is blijft de klei plakken.
    Door het trekken aan het werkstuk om het van de vohtige wand van de mal los te maken, ontstaan er scheuren.
    Het zou ook nog kunnen dat er té grote vlakken ineens opgevuld worden in de mal.
    Bij het loshalen wordt er wederom té veel aan het werkstuk getrokken... gevolg: scheuren.

    Mocht dan de klei wel bevroren zijn geweest, dan zou je het moeten walken.

    Ligt het probleem vooral ook bij het "dubbel" flappen van de lap klei in de mal, dan zou je deze flappen die eenmaal boven de mal uit steken, kunnen "stutten" met kussentjes.
    Het helemaal afsluiten van de bol kun je dan de volgende dag doen, nadat de kussentjes weer verwijderd zijn...

    Neem vooral de tijd, voor het maken van bollen.
    Let op dat de klei goed over elkaar heen komt zodat er geen dunne plaatsen in de bol komen.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
    Véél succes!!
    Marrie.












    beantwoord
  • Bij te lang werken op een klein oppervlak, zoals hier een bol, onttrek je met warme handen vocht uit de klei, de klei krimpt en scheurt daardoor steeds in. Ik heb altijd een potje slib gemaakt van dezelfde klei naast me staan. Kras die scheurtjes in met een mesje/houtje en doe een beetje van het prutje in en werk het bij. Op een gegeven moment is de klei"uitgewerkt" en kan je gewoon verder werken zonder scheuren te krijgen.
    Ik maak zelf door het vervormen van een bol , vogels en heb dan het zelfde euvel. succes , vriendelijke groeten Jeltje
    beantwoord
  • Hoi Marrie,
    Voorheen had ik helemaal geen last van scheuren in de klei.
    Aangezien ik met 3 groepen werk, worden er nogal eens bollen gevormd in mallen, van groot tot klein, want van bollen valt allerlei creatiefs te fabriceren, natuurlijk. Alle mallen zijn altijd kurkdroog voordat ermee gewerkt gaat worden. Er wordt eerst een bolletje tussen de handen gedraaid dat platgedrukt wordt. Het tweede en volgende platte stukje overlappen elkaar en zo wordt de hele wand van de mal bekleed er telkens voor zorgend, dat de klei tussentijds los blijft van de mal. Trekken is niet nodig, omdat je na elke 3 plakjes de klei moet "lossen". Tijdens het vervaardigen gaat de klei dus scheuren. Als de ene scheur gedicht is, ontstaat er alweer een andere, heel vervelend. Ook als de bol gedicht is, treed dit euvel op. De bollen worden gemaakt van reeds gebruikte of overgebleven klei, want van de hele broden trek ik plakken voor degenen die willen uitrollen. De overgebleven klei wordt bewaard in een emmer met (indien nodig) vochtige doeken eromheen en voor gebruik grondig gewalkt. Het kan zijn, dat sommigen er wat te lang over doen om een bol te vormen, of ook dat er iemand toch dunne plekken laat ontstaan. Hoe dan ook: waarom nu wel scheuren en eerder niet? Mijn conclusie na al het gelezene is nu: misschien is de samenstelling van de klei veranderd. Of is het toch bevroren geweest. Bedankt voor het meedenken, groeten van Jook.
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,
    Jouw methode ga ik toepassen, vanavond al. Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt. Vorige week dinsdag is er iemand bezig geweest en dat ging toen helemaal mis. Dit bolletje (klein) heb ik weggezet met een vochtige doek eromheen en ik houd mijn hart vast voor wat het gaat worden. Ik geef deze week nog een verslag. Groeten van Jook.
    beantwoord
  • ps, beste Jook
    Ik zat net er nog even over na te denken. Inkrassen en daarna een vers stukje klei in doen, kan ook. succes groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Wat je ook nog zou kunnen proberen Jook, is de overgebleven klei, eerst te walken, dan te laten rusten in de emmer en later pas gebruiken.
    Ik lees dat je de klei vóór gebruik walkt.
    Je kunt overwegen om het andersom te doen....

    Mocht de klei bevroren zijn geweest, dan ga ik er van uit dat je met de plakken, rechtstreeks van het pak gesneden, óók problemen zou moeten hebben.
    Aangezien dat niet het geval is, begrijp ik, ga ik er vanuit dat de klei niet bevroren is geweest.

    Dus, Ik neem aan: je walkt de klei, kort voor gebruik.
    Vrij direct daarna worden er bolletjes gevormd om het vervolgens weer plat te drukken en in de mal te duwen.
    Door dit kort op elkaar volgende systeem heb je de "kleiplaatjes" voortdurend ook alle kanten op gedrukt.
    De klei is dus in feite gewoon "moe"???? (Zo noem ik dat) In dat geval blijft het scheuren!

    Ik ben benieuwd naar je verslag!
    Groetjes: Marrie.






    beantwoord
  • Hoi allemaal,
    Al een paar keer is er in de groepen die ik begeleid, met grove chamotteklei gewerkt (gekocht bij dezelfde leverancier als van de creaton 254) i.v.m. rakustoken over een paar weken. En wat bleek? Ook daarmee werken gaf af en toe de bekende "scheurproblemen".
    Maarrrr.. het foefje met het SLIK helpt goed. Wel is het een kwestie van geduld om al die scheurtjes zo te bewerken en daarna met een lomer te dichten. Het is toch wat tobben, maar uiteindelijk willen de bollen en schalen uit de mal dicht. Hoera!
    Bedankt voor alle adviezen
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.