ALGEMEEN > Stoken > Hout voor het stoken van een houtoven

Hallo,

Het hout voor het stoken van een houtoven mag er ook industrieel hout (vezelplaten, blokplaten,spaanderplaten) gebruikt worden ? Het industrieel hout als dat verbrand wordt, geeft dat een slecht resultaat op het gebakken werk? Of kan er alleen maar gekapt hout gebruikt worden? Hout waar verf, vernis of beits op zit is zeker af te raden? Ik zou er graag wat meer over vernemen?

Met vriendelijke groeten,

Raf
gevraagd

9 antwoorden

  • Hoi Raf,
    Ik stook zelf pallet- en kuubskistenhout. Ongeverfd vanwege rare vlekken die ik ooit in de glazuur kreeg door afbladderende verf die met het vuur meeging en neersloeg op de potten en vanwege het milieu. Er zal ook allicht meer troep bij vrijkomen. Ik stook liever geen gelijmd materiaal omdat de lijm een ontzettend felle vlam geeft die moeilijk te controleren is (milieu weet ik niet). Ik ben daar in ieder geval niet zo gek op. Gewoon gekloofd hout kan ik niet in hoeveelheden krijgen die ik nodig heb, dus dat is voor mij geen optie. Maar een meubelfabriek of pallethandel in de buurt is het mooiste voor een constante aanvoer.
    beantwoord
  • Hallo Bert,
    Bedankt voor de tips.
    Stook je met gebruikte pallets of alleen maar met het afvalhout van een pallet- of meubelfabriek?
    Groetjes,
    Raf.
    beantwoord
  • Hoi Raf,

    Ik kan alleen maar gebruikte pallets en kisten krijgen. Ooit kreeg ik een aanbod van een palletfabriek die hun kapotte pallets en produktie-afval kwijt wilde, maar dan brachten ze een vrachtwagen per week! Dat was voor mij een beetje te veel van het goede. Dus ik verzamel geregeld hier wat in de buurt.
    beantwoord
  • Het afgelopen weekend hebben we bij Jan Bisschop de houtoven gestookt. We gebruikten hout van een oude schuur. Dus grotendeels planken en wat balken /kozijnen.
    Ik heb ervaren , om de temperatuur onder controle te houden het hout makkelijk moet branden. Met hout wat vlug brand is het een voeren van de oven wel een heel karwei .
    beantwoord
  • Wij hebben vorige maand een houtoven gedaan en hadden veel lelijke vlekken in het glazuur en ook de orange peel was niet zoals anders kan dit dan komen van geschildert of vernist hout dat ik mee opgestookt heb?mvg Dirk
    beantwoord
  • Goedemorgen allemaal,

    Bedankt voor jullie antwoorden,, ik ga uitkijken of ik bij een plaatselijke boomzagerij aan afval van hout kan komen voor een redelijke prijs. Als dat hout dan een jaartje droog ligt, zal het goed zijn om te gebruiken.

    Met vriendelijke groeten,

    Raf
    beantwoord
  • Dirk,
    Zou kunnen van die vlekken, maar een andere orange peel? In welk type oven stook je anders dan met zout? Gas, neem ik aan? Ik zou niet weten waarom dat anders is, hoogstens dat je meer zout nodig hebt omdat er veel meer trek is in een hout oven dan in een gasoven.
    En ja het hout moet zeer droog zijn. Water verdampen kost heel veel energie en met vochtig hout haal je de max temp niet (makkelijk).
    beantwoord
  • Hallo Bert
    Ik stook in een down draft oven en stook tot 1260°C en ik gebruik geen zout op niet geglazuurde potten had ik zwart bruine vlekjes maar geen orange peel ook stook ik met droog hout dit is wel de eerste keer dat ik zo een slecht resultaat had en ik dacht aan die enkele verniste planken ?dit is het enige dat verandert is met de vorige ovens.mvg Dirk
    beantwoord
  • Is dat niet gewoon neerslag van as? De ene keer is dat veel meer dan de andere keer, afhankelijk van hoe hard het waait die dag (veel trek), houtsoort (de ene spettert meer dan de andere) of hoe vaak je in de asla rakelt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.