ALGEMEEN > Klei - algemeen > porceleingietklei

Ik wil graag heel dun gieten maar het gevolg is dat het schuurt,Weet iemand de truc of heeft iemand tips die ik over het hoofd zou kunnen zien
Groet Vera

3 antwoorden

  • hoi vera

    Het nadeel van porceleinklei is dat het heel "kort "is en als je dun giet zul je het werk heel snel uit de vormen moeten halen.
    je kan ook je vormen eerst nat maken met water doop ze b.v in een emmer water dan heb je wat meer tijd om de vormen leeg te maken.
    Je kan ook je porseleinklei mengen met steengoedgietklei dan word het "langer" en duurt het wat langer voordatje de goede dikte bereikt en het werk scheurt niet zo snel
    Met kort en lang bedoel ik het gehalte aan plastische klei in het gietmengsel hoe meer plastische klei hoe langer het word en hoe langer de tijd die je nodig hebt om op scherfdikte te komen.porceleinklei bevat weinig plastische klei en zet daardoor ook heel snel aan en scheurt makkelijk.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Hoi,Frans
    Bedankt voor het antwoordt maar ik ben bang dat ik het transparante mis als ik het vermeng met steengoedgietklei .Ik heb er nu papierpulp bij gedaan en kan behoorlijk dun gieten 3mm maar krijg broebeltjes aan de binnenkant wat ik niet lelijk vindt.Ik hoopte dat een of andere grondstof toevoegen mij zou helpen.Waar zorgt waterglas voor in een gietklei,zou ik daar nog mee kunnen spelen.
    Groetjes Vera
    beantwoord
  • hoi Vera

    Met waterglas kun je de gietklei vloeibaarder maken zonder daar meer water aan toe te voegen
    het maakt je klei wel weer korter.
    maar een teveel aan waterglas kan averechts werken
    waterglas is samen met gecalcineerde soda dus een katalysator.
    Wij gebruiken ongeveer 1% dus op 100 liter water 1 liter waterglas of 500 gram soda en 1/2 liter waterglas
    een goede porcelein klei weegt 1800 gram per liter

    suc6 Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.