ALGEMEEN > Stoken > Ventilatiegat

Goedendag,
weet iemand of bij het bisquit stoken het ventilatiegat van de oven open moet zijn? En zo niet, waneer gebruik je dat dan wel?
Bedankt voor een antwoord, Geralt
gevraagd

17 antwoorden

  • Geralt, bij bisqiut-stook moet het ventilatiegat steeds open blijven.
    U zegt er wel niet bij of het om een elektrisch- of gasgestookte oven gaat. Bij een gasgestookte oven kan men reducerend bakken en dient in dat geval de oven goed gesloten te zijn. Bij een elektrische oven kan, bij sommige glazuren dit nuttig zijn, zoals bij kristalglazuur stookprogramma of ev. neutrale stook.
    beantwoord
  • Dank voor je antwoord!
    Het gaat om een elektrische oven, dus dan zal ik het gat open laten. Heb het helaas al één keer (mijn eerste, onervaren keer) gedaan met het gat gesloten, misschien dat er daarom haarscheuren in mn ovenwanden zijn gesprongen?

    groet Geralt
    beantwoord
  • Nu begin ik toch te twijfelen of dit pinnetje (zie de foto in de bijlage) in de oven wel echt een ventilatieplug is. Het zit nogal vast, en ik ben bang het stuk te trekken. Enig idee of dit inderdaad een ventilatiegat is?
    Dank weer voor een antwoord!
    beantwoord
  • en nu mét de foto.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Het plaatje toevoegen lukt maar niet, nog een keer:
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Geralt,
    Dit pinnetje lijkt me de sensor voor de thermometer in je oven (pyrometer). Die zou ik er niet uittrekken. Het ventilatiegat zit meestal in de deksel. Of de haarscheurtjes te maken hebben met wel of geen ventilatie weet ik niet.
    beantwoord
  • Dit is volgens mij ook de sensor (thermokoppel )Petra. Ovens zonder ventilatie in het deksel hebben hier een minpunt. Indien er geen zit, maak er eentje in. Langere levensduur van weerstanden en oven, en "gezondere" bisquit-stook.
    beantwoord
  • Nou, gelukkig heb ik niet te hard aan de plug getrokken...

    En dan zit er inderdaad geen ventilatiegat in het deksel. En er zelf één maken, zou dat betekenen dat je een gat door de gipsen (?) blokken heen boort? Of kan je n m beter op een kiertje zetten?
    beantwoord
  • Geralt, je zou er best met een klokboor van 3 à 4 cm diam. een gat in de " isolatiesteen " maken, en een champagne-kurk uit hetzelfde materiaal. Op een kier zetten is af te raden. ( wel beneden de 100°C )
    beantwoord
  • Dank voor alle adviezen, ik weet wat me te doen staat!
    beantwoord
  • Wat betreft die haarscheuren,
    IK ben zelf op zoek naar een oventje, en heb zodoende al verschillende gebruiksaanwijzingen gelezen.
    Er wordt meermaals geadviseerd om voor het eerste gebruik
    de lege oven een keer een hele biscuitcyclus te laten doen, met het deksel op een kiertje, om het onzichtbare vocht dat in de wanden zit te laten verdampen. Zou het kunnen dat die scheurtjes erin gekomen zijn omdat je dat niet gedaan hebt?
    Ik vind het wel een beetje raar dat de meeste oventjes geen gat in het deksel hebben als dat zoveel beter zou zijn, ik zou in ieder geval niet graag in mijn nieuwe oventje gaten willen gaan boren. Er zit onderaan toch al en ventilatiegat?
    beantwoord
  • Anna,
    Het advies om een nieuwe oven eerst leeg te stoken is om reden dat er in de lijmen nog moleculair gebonden water zit, zoals in klei en ook nog andere ongebonden resten in de hele constructie. Het handleiding zou er wel moeten bij vertellen dat deze opwarming zeer langzaam moet gebeuren. Indien er een ventilatiegat aanwezig is, hoeft het deksel niet op een kier te staan. Dit proces doet zich voor bij elke stook, maar dan met de werkstukken. Gaat u dan steeds stoken met het deksel op een kier? De ontstane waterdampen en agressieve gassen moeten nu hun weg zoeken door de ovenwand, wat niet ten goede komt aan de isolatie en de constructie. De reden waarom er tegenwoordig heel wat ovens zijn die deze ontluchting niet hebben is bezuiniging op constructiekosten. Een generatie terug hadden ALLE ovens, hoe klein ook, zulk een verluchting ( schouwgat ). Gebruik in geen geval een ' opening ' aan de onderkant van een oven. Warme lucht stijgt en doordat koude lucht zwaarder is, gaat die gretig langs onder binnenstromen, wat enkel kan leiden tot thermische schokken en breuken. Verluchten moet via de bovenzijde. Betreft ovenbouw ben ik vrij goed op de hoogte hoor.
    beantwoord
  • Lucien, in mijn oven (bejaard toch wel) zitten twee gaten boven elkaar. Sluit die bij 650gr beiden af.
    Betekent je verhaal dan dat alleen de bovenste er dus uit gelaten zou moeten worden?
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Inez, dat is een zeer goede vraag. Ik denk dat deze twee gaten van uw bejaarde ( en zodoende gerespecteerde ) oven in de zijwand zitten. Het bovenste gat is als 'verluchtingsgat ' bedoeld en het onderste ( in de midden ) is een ' spyhole ' en dient voor de smeltconen in de 'gaten' te houden. Het gebruik raakt spijtig genoeg uit de mode, en houden er alleen nog het gezegde over. Best gesloten houden en enkel te gebruiken voor dit doel: Piep , en sluiten. :-)
    beantwoord
  • Dus nooit te "oud" om te leren. Bedankt maar weer.
    beantwoord
  • Graag gedaan Inez, op oudjes kan je nog rekenen ( ik bedoel wel je oven hoor :-)
    beantwoord
  • Dag allemaal,
    Ik ga deze discussie bewerken voor publicatie in het septembernummer 2010.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.