ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > rode rakuklei

Hallo,
Ik ben op zoek naar rode raku-klei om mee te draaien.
Ik kan slechts klei vinden met veel chamotte en dus niet geschikt om te draaien.
Kan iemand mij verder helpen
gevraagd

3 antwoorden

  • Sylvia,
    Roodbakkende klei is meestal voor aardewerk, terwijl raku-klei een steengoedklei is. Om roodbakkende klei raku te stoken is het wél noodzakelijk dat er chamotte in moet, best minstens 40%. Maar dit hoeft helemaal geen grove chamotte te wezen. Dat is een misvatting. Zoek een roodbakkende klei met zo hoog mogelijk temp.bovengrens en voeg er poederchamotte aan toe in de aangegeven hoeveelheid. Zet de werkstukken zo in de raku-oven zodat er ook aan de onderzijde lucht aan kan om barsten te vermijden. Rood komt van rood-ijzeroxyde, maar gaat gemakkelijk reduceren. Om dit rood te behouden moet u oxyderend stoken. Als het werkstuk aan de onderkant is afgesloten heeft dit de neiging om te reduceren. Het rood ijzer gaat dan over in zwart ijzeroxyde, wat een smelter is en de scherf locaal doet krimpen, met barsten tot gevolg.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Bedankt voor je antwoord. Ik ben eigenlijk op zoek naar klei die in pitfire uiteindelijk volledig zwart wordt. Proeven op dit moment hadden breuk tot gevolg. Ik zal gaan proberen met toevoeging van 40% poederchamotte.
    Ik hoop dat het barsten beperkt zal blijven.
    Groeten,
    Sylvia
    beantwoord
  • Sylvia, in dit geval moet u een klei kiezen die zeker niet gaat sinteren op lage temperatuur. U het voor totaal zwarte inrook géén rode klei nodig, maar eerder een crémebakkende steengoedklei met poederschamotte.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.