ALGEMEEN > Diversen > Aquarium rotsen van klei

Hallo, Ik ben van plan om met klei een aquarium inrichting te maken. Het nabootsen van steengebergte is het doel. Welke klei soort is niet schadelijk voor water en vis. Ik heb begrepen dat mangaanklei goed daarvoor is, klopt dat? Kun je dit ook een grijze/antraciet kleur geven, zoja hoe werkt dit kleuren? (Gelukkig heb ik al wel een keramiekoven tot de beschikking.) Hoop dat iemand mij een zinnig antwoordt kan geven.
Gr,
gevraagd

3 antwoorden

  • Dag Raymond,

    Als je mangaanklei hoog stookt, 1080 - 1120ºC, nadat jij je "rotsen" varieert de kleur van grijs-bruin naar grijs-zwart.
    Dus "kleuren van klei is mijnsinziens dan niet meer nodig.
    Succes, Joseph van den Enden
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie Joseph.

    Dat klinkt positief, dus afh. van de temp. wordt de kleur bepaald.
    Is mangaanklei de echte naam?
    Aangezien ik amper resultaten krijg via google.

    Gr,
    beantwoord
  • Dag Raymond,
    Eigenlijk wordt gesproken van mangaanhoudende klei. Dus klei met een bepaald percentage aan mangaan-oxide en vaak ook ijzeroxyde. Mede afhankelijk van het percentage en/of de verhouding van mangaan en ijzer krijg je bij het bakken (1040 - 1120ºC of wat hoger) een bepaalde bruine, grijze, donker bruin-zwarte kleur. Een kwestie van wat proefplaatjes maken en op verschillende temperaturen stoken. Kost wel wat , maar dan weet je ook precies hoe de klei kleurt nadat deze gebakken is. Het percentage mangaan wordt ook bepaald door de plaats waar de klei gedolven wordt. (Duitsland, Frankrijk, England etc.
    Ik wil eerdaags wel eens in de boeken duiken, tenminste als je dat wilt, om alle wetenswaardigheden van deze klei op te hoesten.
    Stuur me maar een mailtje.

    blueclayfrog@gmail.com

    Hr. Joseph van den Enden
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.