ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > Roderveld pyramide oven.

Wij hebben vandaag weer eens een poging gedaan om te raku-een, echter de oven werd niet warmer dan 925 graden, en dit was dus niet genoeg om het glazuur te laten smelten. Weet iemand de oorzaak van dit euvel?
gevraagd

14 antwoorden

  • Kijk eens hier wat lager : Instelling Roderveld ( Lut 29 - 6 - 10 )
    en vergelijk dit met uw werkwijze.
    beantwoord
  • Lucien: heb het gelezen, doch het is mij nog niet geheel duidelijk.
    Heeft het ook te maken met de stand van de eerste plaat die met een klein steuntje al meteen boven het brandergat zit? En waarvan jij zei dit te vervangen door een silicium-carbide plaatje (dat laatste zegt me overigens ook niets?)?
    Of is het beter deze plaat helemaal niet te plaatsen?
    beantwoord
  • Ginie, om eerlijk te zijn; ik vind die oven maar een miskleun. Maar goed, probeer er het beste van te maken. Controlleer of de vlam langs alle kanten van de ovenplaat ongeveer gelijk de oven binnenkomt én of bij 1 Bar. ( drukmeter ) de vlam niet terugslaat naar buiten toe ( dit zou mogelijk moeten zijn tot 1,5 Bar. ) En zoals bij deze constructie is een silicium-carbide ovenplaat een stuk beter ( maar wel duurder ). De afstand tussen onderkant ovenplaat en bodem zou naar schatting toch minstens 5 cm moeten zijn. En haal de ovenplaat er eens uit en voer de druk op tot 1 Bar. De vlam mag ook niet terug naar buiten slaan op deze druk. Indien dit wel zo is, betekend dat de schouw-opening te klein is.
    beantwoord
  • Dat is mooi balen van de oven, weer 450,00 euro betaald voor iets wat niet deugt!
    Maar goed Lucien, waar kan ik die silicium-carbide ovenplaat kopen?? Bij Keramikos in ieder geval niet.
    beantwoord
  • Ginie, probeer eerst de andere adviezen uit die ik je heb gegeven. Als die niet voldoen, gaat de sil.carbide plaat ook niet helpen ( geeft enkel een betere warmte-overdracht en zal minder snel barsten. Zoek onder google: refractaire materialen. Carburandum. Ovenbouw .
    beantwoord
  • Lucien ik zal je adviezen die je me hebt gegeven a.s. zondag proberen uit te voeren. Je hoort nog van me.
    Nogmaals bedankt voor al je goede raadgevingen!

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Dag Ginie,
    Ik had dezelfde problemen als jij met mijn Roderveld (zie eerdere berichten op het forum) en welke aanwijzingen (ook die van Lucien) ik ook probeerde niets hielp. Het duurde lang voordat de oven op de 800 graden was om vervolgens daarop te blijven hangen, het gas raakte alleen maar op of bevroren, ook al stookte ik met twee gastanken.
    Erg balen dus. Ik wilde de oven niet wegdoen, omdat het op zich een fijne oven is, een voorlader waar je makkelijk je spullen in kan plaatsen/uithalen en af en toe een kijkje in kunt nemen om te controleren of je werk al roodgloeiend is.
    Nadat ik in Frankrijk binnen no-time een roderveld op hout op temperatuur zag komen, heb ik mijn roderveld met succes omgebouwd tot houtoven.
    Ik heb daarvoor op de onderbak een muurtje opgebouwd van vuurvaste chamottestenen, waar ik via marktplaats ben aangekomen, het brand(er)gat afgesloten met vuurvastplaatje. Voor weinig een gebruikte kachelpijp bij de kachelwinkel gekocht en er boven op gezet, afvalhout/in de oven en de fik erin gestoken. Binnen een uur was de eerste stook 900 graden. Wat een heerlijkheid! Weg met dat gas, vond het altijd al een beetje eng.
    Misschien is het ook wat voor jou als alles wat je met gas uitprobeert niet lukt
    Succes
    Groet
    Lenne
    beantwoord
  • Lenne, dat je gastank(-en) bevroor is duidelijk dat je NIET CORRECT mijn schema hebt opgevolgd. Dit wijst op een totaal verkeerde ingestelde gasstraat.
    En een Trabant is ook een prima karretje, zeker als je er een paard voor spant. :-)
    beantwoord
  • Lenne bedankt voor je tip. Aangezien wij hier rond het huis voldoende ruimte hebben zou het een goede optie zijn het ding om te bouwen op hout, mocht het met de aanwijzingen van Lucien weer niet lukken.
    beantwoord
  • Lucien nadat we een stukje van de hoeken van de bovenste ovenplaat hebben afgehaald, alsmede een klein stuk in het midden van beide platen, is de trek een heel stuk beter geworden en slaat de vlam niet meer terug naar beneden.
    En met de aanwijzingen die jij me gegeven hebt Lucien, is het prima verlopen!
    Bedankt voor je goede advies!!

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ginie, leuk om dat te vernemen. Heb je ook al mijn systeem voor het afstellen van de gasstraat al gevolgd ? Bevroren gasflessen behoren dan ook tot het verleden... en een stuk zuiniger.
    beantwoord
  • Hallo Lucien, sorry dat ik nu pas reageer maar mijn dochter uit Amerika is op bezoek.
    Waar kan ik het afstellen van de gasvlam vinden Lucien,
    want we hebben inderdaad last van bevroren gasflessen.
    beantwoord
  • Ginie, zie onder op deze rubriek: Instellen brander Roderveld 25 - 5 - 2010
    beantwoord
  • Lucien ik heb het gevonden.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.