ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku en reductie

Na de stook kun je gaan reduceren, een reductie van één uur na het branden tot 1000° , hoe kun je dat verkrijgen, normaal in een zaagselton, maar die kun je toch geen uur aan de praat houden, of toch.
Ook las ik dat je brandbaar materiaal, hier houtkrullen, in de oven zelf kunt gooien, vooral voor groot werk,
gevraagd

8 antwoorden

  • Waar heb je dan een uur reductie voor nodig, Lucienne??
    beantwoord
  • Na het bakken , dit staat in het "glazuurboek", stookt° tot 990° + reductie na het bakken - 1 uur.

    Hoe begrijp ik dat ?
    beantwoord
  • Men zal daarmee bedoelen dat de gladbrand van raku in totaal een uur zou kunnen duren en men bedoelt daarmee waarschijnlijk de bak tot 990 graden en daarna nog even de laatste graden een reductie in de oven.

    Er zijn ook mensen die de gladbrand van raku binnen 45 min. kunnen realiseren en daarbij genomen de reductie in het zaagsel zit je ook ongeveer op een uur.

    De tijdsduur van raku-stoken is niet goed te meten.
    Belangrijk is dat je glazuur "gaar" is.

    beantwoord
  • Thanks, voor de reactie, ik moet het proberen !!
    beantwoord
  • Lucienne, zelfs de temperatuur is onbelangrijk. Je kan zoals Marrie schrijft een gladbrand doen binnen het uur. Wat ze bedoeld met ' gaar ' als het glazuur gaat glimmen als olie ( kijk via schouwopening en met behulp van een zaklamp op het werkstuk richten ). Men kan een ' primaire reductie ' doen en gebeurd nog in de oven. Na het uitsmelten, de gasdruk opvoeren tot er een vlamkegel uit het schouwgat komt. 1 minuut max. vasthouden en dan in de rookvat ( secundaire reductie ) om deze reductie vast te houden. Het rookvat moet zeer goed kunnen sluiten. Leg een rooster op de bodem van het rookvat en werk met stro, hooi of papiersnippers als rook-materiaal. Houtzaagsel zou ik afraden om reden dat dit het egaal craqueleren verstoord.
    beantwoord
  • Beste Lucien, dit weekend heb ik een mooie stook gedaan,de vlam kwam inderdaad uit de pijp toen ik de druk naar 1 bar opdreef. Heb wel 10min reducerend gestookt, dus dat was helemaal niet nodig, weeral iets dat ik geleerd heb. Ook was de zaagselton niet voldoende in brand geweest, te weinig zwart, er was veel materiaal dat niet opgebrand was. Heb ook te weinig genoteerd omtrent mijn glazuur, er waren twee mooie komvormen (al zeg ik het zelf) die helemaal dof waren, kan ik die nog redden ?

    beantwoord
  • Lucienne, dofheid van het glazuur kan te wijten zijn aan: 1- de glazuur niet voldoende uitgesmolten 2- Gereduceerd gestookt voordat het glazuur is uitgesmolten. Je kan deze werkstukken herstoken. ( 0,5 bar )
    beantwoord
  • dank je voor de reactie, Lucien, het is toch aangenaam als je iemand met ervaring kunt raadplegen.

    Mijn doel is ooit eens een houtoven te stoken, maar ik begin klein, het is boeiend om met het vuur te werken, misschien tot een volgende keer !
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.