ALGEMEEN > Stoken > Stoken in tuinhuis
Hallo,
Ik ben per toeval op deze site terechtgekomen en vind hem werkelijk fantastisch. Ik ben zelf van België en volg sedert 4 jaar een beeldhouwopleiding aan de kunstacademie. Ik ben altijd al in keramiek geïnteresseerd geweest en vind dit een mooie aanvulling naast de beeldhouwopleiding die ik momenteel volg. Vorige week heb ik me zelfs een keramiekoven aangeschaft en ben van plan om volledig autodidact alles uit te zoeken op het vlak van keramiek. Mijn 1ste vraag was: ik ben een groot tuinhuis in hout met betonnen vloer. Persoonlijk ben ik geen voorstander om zo'n oven in mijn atelier te plaatsten want deze ruimte is aan mijn huis verbonden. Wat vinden jullie ervan om de oven in het tuinhuis te plaatsen met de venster open ter verluchtig. Ik ga de oven op zo'n 30 cm van de wand plaatsten. Moet het tuinhuis verder geïsoleerd worden of zou dit volstaan?
mvg,
Carole
Ik ben per toeval op deze site terechtgekomen en vind hem werkelijk fantastisch. Ik ben zelf van België en volg sedert 4 jaar een beeldhouwopleiding aan de kunstacademie. Ik ben altijd al in keramiek geïnteresseerd geweest en vind dit een mooie aanvulling naast de beeldhouwopleiding die ik momenteel volg. Vorige week heb ik me zelfs een keramiekoven aangeschaft en ben van plan om volledig autodidact alles uit te zoeken op het vlak van keramiek. Mijn 1ste vraag was: ik ben een groot tuinhuis in hout met betonnen vloer. Persoonlijk ben ik geen voorstander om zo'n oven in mijn atelier te plaatsten want deze ruimte is aan mijn huis verbonden. Wat vinden jullie ervan om de oven in het tuinhuis te plaatsen met de venster open ter verluchtig. Ik ga de oven op zo'n 30 cm van de wand plaatsten. Moet het tuinhuis verder geïsoleerd worden of zou dit volstaan?
mvg,
Carole
11 antwoorden
-
Hallo Carole,
Op zich is er niets mis met een thuinhuis, toch heeft het wat nadelen.
Wees voorzichtig met tocht. Dit kan je resultaten beinvloeden.
Als het een ongeisoleerde ruimte is,dan kan ook vocht voor problemen met de oven onderdelen, relais en electronica zorgen.
Je kunt de oven prima plaatsen in een aan het huisverbonden ruimte, als je maar niet gaat werken in een ongeventileerde ruimte na een stook.
Veel plezier,
Cor -
Dank je voor je snelle reactie Cor. Dus in een ruimte stoken die verbonden is met het huis is geen probleem. Ik ben nogal bang voor de reukhinder vooral wanneer er met glazuren gewerkt wordt. Mijn atelier is 6mop6 en is verbonden met onze veranda, een ruimte waar wij heel veel zitten. Mag de oven eventueel geplaatst worden naast een venster in kipstand? Volstaat het indien ik de ontvlambare producten in een kast opberg?
mvg,
Carole -
Ik wil niet eigenwijs doen, maar ik zou altijd stoken in een ruimte die niet direct aansluit op een woonruimte: de gassen die vrijkomen bij stoken zijn mogelijk schadelijk en niet bepaald reukloos. Goed ventileren is altijd vereist. Dus als het op enige afstand kan... Als het tuinhuis normaal droog is (isolatie niet nodig) en regelmatig gestookt wordt, lijdt de oven er niet onder. Wat een nadeel zou kunnen zijn, is dat je verder moet lopen met je (ongebakken) produkten.
-
Hallo Carole.
Als je wil stoken in een tuinhuis en dat huisje is helemaal van hout, dan is het verstandig om de muren, op de plaats waar de oven komt te staan, te voorzien van gipsplaat. Gipsplaat is brandveilig.
Dan zou je, je oven tenminste in een hoek kunnen plaatsen en zal hij niet zo veel ruimte innemen....
-
hallo,
Dit had ik al in gedachte. Van gipsplaat heb ik wel nog niet gehoord. Ik ben naar de doe- het- zelf gegaan en daar raadde men mij speciale platen aan die vuurbestendig zijn. Het enige probleem is het prijskaartje. Die platen zijn immers razend duur. Daarom dacht ik om enkel een deel van het plafond en de wand waar de oven tegen komt te staan van zulke platen te voorzien. Waar kan je die gipsplaten verkrijgen? Ik zit ook met een vochtprobleem in dat tuinhuis, wat logisch is denk ik. Zou ik daar ook iets aan moeten doen? ik heb al gelezen op de site van Bentrup (computerbesturing) dat de besturing onder de 8° C problemen kan vertonen. Ok kan die computer wel loskoppelen, maar vraag me af of vocht en koude niet ongunstig zijn voor de oven zelf. Ik heb de oven 3 w geleden gekocht en durf nog niet te stoken, want ik ben hier echt nog niet uit. -
Hoi Carole,
Ik heb zelf ook een tuinhuisje dat dienst doet als atelier. Het is wel een stuk kleiner dan die van jou, maar ik heb er 2 ovens staan en een draaischijf.
Ik heb de ovens gewoon in een hoek staan en als ik een van de twee ga stoken, rijd ik hem een beetje uit de kant; geen probleem. Of het echt heel erg goed is voor de ovens betwijfel ik, maar ik heb geen andere optie; ik moet er wel bij zeggen, dat het hout van mijn atelier ongeveer 5 cm dik is, dus echt vochtig wordt het er niet.
Als ik jou was zou ik snel wat gaan stoken; ik zou niet kunnen wachten als er een nieuwe oven op me zou staan wachten......
Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel van je.
Groetjes,
Karin -
Carole.
Ik heb mijn ateliertje achter het huis en is van hout. (Het is wel geisoleerd)
Mijn kleine oven ( 50 liter) verschuif ik, net als Karin.
De grote ( 200 liter) is niet te verplaatsen. Daarom heb ik de grote oven ook in een hoek geplaatst. ( 30 cm. vanaf de muur)
Op aanraden van Keramikos, waar ik de oven heb gekocht, heb ik gipsplaat tegen de muur bevestigd. (brandveilig) Het hoeft dus ook alleen maar in de hoek, waar de oven geplaatst wordt. Gipsplaat kan niet tegen langdurig vocht. In Nederland kun je gipsplaat kopen bij bijv. Formido of Gamma, bouwmarkten, dus.
Gipsplaat is niet echt duur. Ik was met 4 platen klaar.
Voordat ik mijn ateliertje had, heb ik een paar jaar met de kleine oven, gestookt in de berging. De berging zit vast aan het huis. Het ging toen alleen om biscuit brand. En inderdaad, je kunt het stoken ruiken. Je moet dus goed luchten. het veroorzaakt ook een aanslag op je ramen.....( en de rest...... poetsen dus.....) Als ik in jou situatie was, had ik nét als Karin allang mijn oven uitgeprobeerd!!!! Dat is immers zó leuk.......Ik denk, als je de mogelijkheid hebt om de oven 1 meter van de muur af te zetten je nergens bang voor hoeft te zijn.
Stook je toch lekker een keer overdag en blijf je er een beetje bij???? Geeft een hoop vertrouwen in je nieuwe oven, want dan zie je, dat hij het goed gaat doen.
Ondertussen kun je dan uitzien naar wat isolatiemateriaal met gipsplaat? Ik heb geprobeert een foto toe te voegen.....
Voor meer informatie mag je me mailen.
groetjes Marrie
http://www.marriekeramiek.mysites.nl -
oeps, haha - je ziet nu dubbel...
foutje...
maar...de foto staat erop...
wederom groeten Marrie -
hallo,
Vriendelijk bedankt voor jullie uitleg. In België hebben we ook een Gamma en ik me morgen bevragen.
mvg,
Carole -
Hoi Marrie,
Ik neem aan dat je oven links op de foto de oven is die je niet kunt verplaatsen? Ik heb ook ongeveer dezelfde formaten ovens als jij en ik heb gewoon bij de Praxis een paar wieltjes gekocht met doppen, die kun je onder het frame van de oven plaatsen in plaats van de doppen die er nu onder zitten. Ze zijn per stuk te koop en hebben allemaal een maximale belasting (even uitrekenen). Ik kan dus mijn beide ovens verplaatsen; ook de grote.
Misschien kun je er iets mee.
Groetjes,
Karin -
Karin.
Nou, voor dat kleine oventje is het misschien wel handig hoor, om er wieltjes onder te zetten...
En ik vond het ook een heel goed idee van jou.
Zoals je ook al zei, of het goed is voor de oven, dat weet je niet.
Ik denk dat de oven het prettiger vind om op zijn zelfde plekkie te blijven staan, maar nét zoals je óók al aan gaf..... soms moet je wel wat.......
Groetjes: Marrie.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.