ALGEMEEN > Stoken > Werken in ovenruimte, giftige dampen?

Hoe giftig zijn de dampen die blijven hangen in een ovenruimte?
Als ik een biscuit stook doe, neem ik aan dat de dampen die vrijkomen niet giftig zijn.
Maar als ik een glazuur stook doe (aardewerk of steengoed) lucht ik altijd zo'n 15 minuten.
Tot welke temperatuur (tijdens het afkoelen) blijven er giftige dampen ontsnappen. (het opstoken gebeurd altijd 's nachts dus daar heb ik geen last van).
gevraagd

9 antwoorden

  • Nadat de oven z'n eindtemperatuur heeft bereikt en daarna gaat koelen komen er volgens mij geen schadelijke stoffen meer vrij.De vloeibare glazuur stijft op en de porien sluiten zich dan.
    Gedurende het hele opstookproces zullen er wel allerhande gassen ontsnappen de een onschuldig anderen weer giftig ventileren is dan ook noodzakelijk.
    beantwoord
  • Helamaal eens met het bovenstaande en dit geldt ook voor het biscuit stoken.Het is een must om altijd goed te ventileren of het nou om een biscuit of een glazuur stook gaat.En waar het, het ergste mee is is die potjes kant en klare glazuren daar zitten allerlei gommetjes en plakmiddelen in en als die verdampen is het niet alleen de geur die terrible is maar er komen ook dampen en gassen vrij.

    Kortom altijd ventileren.
    groetjes aan iedereen en de beste wensen.
    Suus
    beantwoord
  • Het is verstandig om rekening te houden met de gezondsheidsrisico's als je gaat bakken.
    Wat ook belangrijk is om je werkplaats en gereedschap goed schoon te houden en restjes klei op te ruimen.Droge klei schijnt een stof af te geven die erg ongezond is.Alles nat afnemen en dweilen,iedere keer weer.Een van mijn goede voornemens voor 2006.
    beantwoord
  • droge klei in de werkruimte is voornamelijk lastig maar niet giftig. het is kleistof. een kleikorrel is in vergelijking met een zandkorrel , let op : kleiner dan 0,002 mm in diameter maar let op : het zijn schijfjes dus is hun hoogte nog kleiner !
    Een longarts, KNO-arts zal ze misschien tegenkomen bij onderzoek maar dat is onbekend.
    Hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt
    beantwoord
  • Hallo Ans en welkom op het forum,

    "Here are my 5 cents" dit een engelse uitdrukking en houdt ongeveer in "neem mijn antwoord voor wat het waard is". Ik neem weleens een kijkje op U.S.A. forums en hier wordt gesteld dat droge kleistof de stof silicose afgeeft!

    Om die reden wordt aangeraden de boel goed schoon te houden en ook kinderen uitsluitend onder supervisie te laten kleien met gewone klei.Op bovengenoemde forums wordt gesteld dat het een onderschat probleem is wat op den duur een silicoselong kan opleveren!
    Groeten Rob
    beantwoord
  • Hoi,

    Betekent dit dat werkstukken die gemaakt zijn en staan te drogen een gevaar opleveren?
    Dus moet je deze zo snel mogelijk bisquit bakken?
    Of zie ik dit nu verkeerd?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Werkstukken die reeds gemaakt zijn en droog leveren geen gevaar op.
    Waar je voorzichtig mee moet zijn is de stof die vrijwel altijd aanwezig is.
    Dat kan van klei zijn maar ook van glazuur en engobe enz enz.
    Houd je werkplaats zo schoon mogelijk en als je gaat schuren of glazuren gebruik een stofmasker.

    Ik heb iemand gekend die aan silicose leed en daar word je echt niet vrolijk van.
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    Boodschap is duidelijk.
    Ik zal vaker een dweil door mijn hok halen.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Dag Frans en anderen,

    schuren vind ik een doodzonde,
    Als het echt noodzakelijk is, als er dus geen voorafgaande bewerking in leerhard stadium mogelijk is,
    dan schuren met stofafzuiging.
    Een stofmasker is goed (P2 is de norm voor een fijnstofmasker) maar niet voldoende.
    Het gevaarlijkste kleistof dat silicosis veroorzaakt blijft nl lang zweven in de lucht.
    Ben je klaar met schuren zet je het stofmasker af en je ademt de stofdeeltjes in.
    Wat is silicosis ook wel stoflongen genaamd.
    Een klein kwartsdeeltje (silicium) komt ondanks je afweersysteem van trilhaarepitheel terecht in de longen.
    Daar zet het zich vast in een longblaasje.
    Het lichaam reageert op deze indringer door het in te kapselen met bindweefsel.
    Daardoor wordt de longcapaciteit langzaam maar zeker minder.
    Het is een langzaam proces wat vele jaren kan duren, tijdens dat proces neemt de capaciteit om zuurstof op te nemen steeds verder af.
    Stof is dus een sluipmoordenaar.

    NB een stofzuiger in de werkplaats is het ergste wat je kunt doen. Het fijnste en gevaarlijkste stof komt nl door de filters heen.
    Alleen een industriele stozuiger met fijnstoffilter is veilig.

    Dit ter aanvulling van de info over stof die al in deze discussie staat.

    groeten
    Hans

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.