ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > majolica
Op de verpakking van de majolica potjes staat dat je het als onderglazuur kunt gebruiken en daarna af kunt werken met een transparant. Maar nu lees ik in verschillende stukjes dat majolica voor een andere techniek gebruikt wordt. Dus mijn vraag is eigenlijk, kun je majolica nu wel of niet goed gebruiken om bijvoorbeeld serviezen te beschilderen. Dus tekeningen maken op biscuit borden/serviezen. Of moet je dan toch andere onderglazuurverf hebben????
Tweede vraag is hoe hoog moet ik stoken om het vaatwasbestendig te maken??
Tweede vraag is hoe hoog moet ik stoken om het vaatwasbestendig te maken??
2 antwoorden
-
Hallo Edith,
Majolica is een techniek;op een nog ongebakken wit of transparant glazuur wordt kleurpigment geschilderd.Een voordeel van deze techniek is dat lichte kleuren zoals b.v. geel goed zichtbaar blijven omdat ze niet bedekt worden door een transparant glazuur. Een transparant glazuur over onderglazuur,zeker wat dikker aangebracht ,laat de kleuren toch wat verbleken of verdwijnen(uitzonderingen;zwart,bruin,blauw).
Toch is majolica ook een verzamelnaam voor onder, opglazuur en kleurmiddel voor glazuren.Dus je kunt het
gewoon gebruiken voor je servies.Als je eerst een patroon wil tekenen kom je dus uit op onderglazuur techniek bedekt door transparant glazuur.
Voor servies zou ik aan porselein of steengoed denken.
Groeten Rob
-
Hoi Edith,
Er word het meest op aardewerk beschilderd maar dit is voor mijn mening absoluut niet vaat wasser bestendig ook al word dit wel vaak verteld.
(het servies is voor even leuk) maar dan gaat het over het algemeen toch craqueleren.
Ik zelf stook 1220 gr en hoger.En ik heb na vele proeven en daar is echt wel even tijd in gaan zitten de kleuren van aardewerk kunnen behouden(de toch wat fellere & heldere kleuren) op steengoed temperaturen.
En met gebruik van de vaatwasser en magnetron is het uitstekend in tact gebleven (en nog steeds).
Een tip : de meeste majolica's kunnen ongeveer tot 1200 gr.C gestookt worden, als je ze zelf maakt van kleur pigmenten dan hoger.
Of je koopt het kant en klare product Clay Bright (dit is vloeibare majolica met hele mooie kleuren en deze blijven zelfs mooi op 1260 gr. C. te koop bij Cock Keramiek te Bergschenhoek.
Neem even een kijkje op www.suuskeramiek.com onder het blokje functional art daar zie je werk in kleuren die steengoed gestookt zijn.
Veel plezier met decoreren...
Groetjes, Susanne
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.