ALGEMEEN > Diversen > Krasvast en eetbaar maken . Coating of poederglazuur?

Hallo allemaal,

Gisteren een vingerling v220 op de kop kunnen tikken.
Ik wil de oven gebruoiken voor het af glazuren(coaten) van gesublimeerde borden om deze wel krasvast en dus "je kan er van eten met mes en vork" te maken. Bij keramokos hebben ze hier coating voor, en ook decal. Gaat mijn experiment lukken denken jullie?
Heb ik genoeg aan alleen een coating voor over de transfer, of toch ook poederglazuur?
Het zal hierbij gaan op potseleinen borden voorzien van een polyester coating ivm sublimatie inkt.

Dank!
gevraagd

28 antwoorden

  • Miloe, absoluut geen inkt gaan mengen met oxides. Ten eerste sloop je daar je printer mee, je inkt gaat zo niet door de printkop heen. In de zwarte toner van een laserprinter zit standaard al oxide, dus daar hoef je niets aan te doen. Wat er in de sublimatieinkt zit, weet ik niet. Ik zou de laatste optie die je daar hebt, uittesten.
    beantwoord
  • Beste Miloe. Je hopt van de ene naar de andere vraag, zonder de ene eerst even af te ronden en af te sluiten. Het wordt wel een beetje een rommeltje zo, niet dan?
    Ten tweede, het transfergebeuren, want daar gaat je vraag over, toch? De coating waar jij het over hebt, is coating om zelf transfers te maken in combinatie met transferpapier. Voor transfers op keramiek te zetten heb je zoiezo eerst een glazuurlaag nodig waar je transfer in kan zakken. Ik denk dat het goed is om eerst te verdiepen in het hele transfer-gebeuren. Hier (http://www.wickerhoff.com/transfers.php) vindt je wat info.
    Of ik begrijp jou niet. Dat kan ook.
    beantwoord
  • Ik heb gewoon een hoop vragen inderdaad hihi.
    De coating die ik bedoel van keramikos is een coating die over de opglazuur of transfer moet.
    Dat rijst bij mij de vraag of dit gaat zijn wat ik wil, namelijk of dit hard genoeg is om het krasvast te maken waardoor er van gegeten kan worden.
    Dit was voor mij eigenlijk al een afgesloten hoofdstuk omdat voor zover ik weet dit niet mogelijk is daar sublimatie inkt de hitte niet aan kan.
    Keramikos zegt echter dat dit wel.kan met keramische inkten, waarbij ik in een zoekopdracht uitkom op mijn sublimatie printer.
    Ik kan niet met zekerheid zeggen of porselein in de transfer wereld geglazuurd is, ik weet alleen dat er een polyester coating opzit die, onder warmte, ervoor zorgt dat de inkten vergassen en opgesloten worden.
    Helaas weten leveranciers zoals keramikos dit ook niet, en leveranciers van de sublimatie wereld weten weer niets over glazuur.
    Vandaar mijn vraag hier, en ik had ook nog geen noodzaak gezien de andere af te sluiten gelet op de reacties die er tot nu toe zijn geweest.
    Bij wickerhoff heb ik ook gekeken inderdaad, maar het jammere hier vindt ik dat ze vooral moeilijke en dure termen gebruiken voor decal wat gewoon voor de hobbyist al te verkrijgen is voor heel weinig.
    Decal zoals hun bedoelen is ook niet krasvast, en wordt onder de 200 graden afgebakken, iets wat veel te laag is voor mijn coating of glazuur waar ik nu naar zit te kijken( en waarvan ik dus denk nodig te hebben).
    Ik weet alleen niet of ik 1 van beide nodig heb of allebei.

    beantwoord
  • Aha, nu snap ik een beetje het verhaal. Dank je voor de duidelijke uitleg. Ik denk dat je gewoon proeven moet gaan nemen. 200 graden is wel erg laag. Dan heb je iig geen krasvaste laag. Wat het probleem is is dat glazuur vaak boven de 1000 graden gestookt moet worden. En dan is je decal waarschijnlijk al verbrand, toch?
    beantwoord
  • Hai marceln, Nou, u bedankt voor uw reactie! Niet meer als normaal dat ik het een beetje probeer uit te leggen toch!
    Had ik ook van te voren kunnen bedenken, maar dat vind ik wat lastig als ik nog helemaal "groen" ben haha.

    Ik denk dus inderdaad ook dat decal dan allang verbrand is,daarom begreep ik niet zo goed wat wickerhoff dan bedoelde, terwijl ze het wel hebben over water transfers( wat ik ken als waterslide decal).
    Toen ben ik dus gaan zoeken " waar maken ze keramiek transfers dan van" , ik ben in de veronderstelling dat als anderen het doen het mogelijk moet zijn toch :-)
    Toen kwam ik bij keramikos uit, die hebben het dus over transfer(keramiek transfer) wat je dus kan beschilderen met opglazuur of beprinten met fotos.
    Aha, dat laatste is wat ik zoek haha.
    Nou ben ik er nog niet van overtuigd dat mijn sublimatie printer inderdaad keramische inkt heeft, maar deze werden wel in 1 zin samen genoemd, dus voor mij het proberen waard.
    Maar dan blijf ik alsnog zitten met het idee dat de transfer op inderdaad de temperaturen die benodigd zijn en die u noemt, allang verbrandt zijn.
    Nou is dat natuurlijk ook te testen, maar zijn er dan misschien nog dingen waar ik aan moet denken of aanschaffen om de kans van slagen gewoon zo groot.mogelijk te maken?
    En een hele stomme vraag... bestaan er ook harde porseleinen borden alleen dan zonder glazuur? Dat ik dus echt vanaf kaal ga beginnen zeg maar,ter vergelijking van het bord die in principe benodigd is voor de subli printer, dus met een polyester coating.

    Of is het gewoon de coating, het poeder glazuur en de transfer bestellen en proberen maar? Wat denkt u?

    beantwoord
  • Beste Miloe. Zeg maar jij tegen mij :-). En ten tweede, de enige stomme vragen zijn diegene die niet gesteld zijn.... Kijk eens na wat de ingrediënten zijn van de inkt van je printer. Als er enige ijzeroxide in zit (net zoals de toner van een oude laserprinter ook ijzeroxide aan boord heeft) of pigmenten die de temperatuur kunnen verdragen van ong 800 graden (de temperatuur waarop normaal een transfer gestookt wordt) zou het kans kunnen hebben.
    Een kaal porseleinen bord zou ik zeker als basis nemen, met een al geglazuurd bord, weet je niet waar je mee werkt. Anders eens een "biscuitje" plaatsen of iemand een aantal borden kan gieten voor je. Dan weet je wel wat je hebt.
    En dan inderdaad maar proeven nemen. Das het enigste wat je uitsluitsel kan geven op je ideeën.
    beantwoord
  • Hi marcel, Oke, heel duidelijk!
    Heel erg bedankt voor je fijne en duidelijke uitleg, is zelfs voor een groentje zoals ik te begrijpen. Ik ben evengoed ook van plan eennlaser kleur printer naast de subli printer te bestellen voor andere doeleinden, maar die bevat dan sowieso denk ik de ijzeroxide?
    Kan die er altijd bijpakken om ook te testen natuurlijk. Als ik hem dan toch heb! Ik ga me nog eens verdiepen in de termen die je noemt haha en dan fikken maar haha!

    Heb de vingerling voor 50 euro kunnen kopen, dus dat is geen bedrag waar ik nou mee de mist in ga als het wel mislukt.
    Met de dingetjes erbij 100 euro dan uiteindelijk, maar wel een super leuke proef!
    Goh, word helemaal enthousiast. Nogmaals heel erg bedankt!
    beantwoord
  • Hay Miloe. Het schijnt met een kleurenlaserprinter niet te lukken omdat die niet de goede stoffen bevatten, zelfs zwart wil dan niet. De oude lasrepriners werken op een iets andere manier als de nieuwen, waardoor de oudere zwart/wit laserprinters nog ijzeroxide nodig hebben om het goed te laten werken.

    Ik heb een paar linkjes voor je opgezocht:
    Onze eigen Klei-forum: http://oud.klei.nl/forum/o/2738/Keramiek%20transfers
    Hoe glas, keramiek en metaal decoreren: www.paperspecials.nl/.../information&information_id=14
    Making your own decals, Google:https://www.google.nl/search?q=making+your+own+decals+for+ceramics&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=MrlfV4aIGOza8AeIjpGYBQ

    Die oven is idd geen miskoop voor 50 euro, als ie het goed doet.
    Succes.
    beantwoord
  • Hi marcel! ( en anderen!) Op goed geluk toch nog maar een post erbij hier.
    Keramikos heeft wat moeite op hun mails te reageren, en als ze mailen, weten ze het eigenlijk niet. Ik hoop op nog wat advies hier! De subli is inmiddels binnen, ik wil gaan testen het weekend. Door middel van testen zal uitwijzen op mijn idee lukt, maar dat ik in ieder geval het juiste heb om op te printen( transfer?), dit af te lakken( cover coat?) en het bord hard te maken(poeder glazuur?). Bestel ik dan het juiste? Wederom bedankt!
    beantwoord
  • Hallo Miloe. Print jij direct op het bord of gebruik je transferpapier? Anders heb je dat ook nog nodig.
    beantwoord
  • Hai marcel, dat is dus de transfer die ik nodig denk te hebben... ik vraag me af of ik.niet rechtstreekt kan printen met de wublimatie op sublimatie papier, dat inbakken en vervolgens poeder glazuur erover maardat behoort ook tot de testen.
    Het idee wat ik nu voor me heb:
    - printen met een kleuren laser op transferpapier en printen op transfer met sublimatie inkt.
    - covercoat over het geprinte transfer
    - transfer op het bord
    - bakken
    - poeder glazuur op het gebakken bord
    - glazuur afbakken

    Of

    - printen met sublimati inkt op sublimatie papier
    - 1 vel met de cover coat en 1 vel zonder cover coat
    - papier met inkt op het bord
    - bakken
    - glazuren
    - glazuur bakken.

    Ik zag gister ook deze link, www.ceramicprinting.com/.../, alleen schijnen die op de hele technologie zelf( dus de algehele techniek) een.patent te hebben( twijfel of dat uberhaupt wel kan) maar ziet er ook interessant uit.
    Hun gebruiken alleen een lamineer erbij, en zoe dat ze vanaf een ricoh printen, kom er alleen niet achter wat voor inkt ze nou gebruiken.
    Ik weet dat de techniek conform jou eerdere links wordt gebruikt voor watervast maken,maar dat is inktjet inkt, en een ricoh werkt niet met inktjet inkten, maar met gel, wat volgens mij weer laser is.
    Overigens is een ricoh OF standaard gel inkt OF subli inkt, als je de 2ene gebruikt kan het niet meer voor de andere, wat dat betreft zou ik denken dat ze toch subli inkt gebruiken( gezien het bedrijf wat ze uitoefenen). Heb jij hier nog ideeen of een theorie over?
    beantwoord
  • Ik zou je eerste voorstel (transferpapier) gebruiken. Sublimatie papier ken ik niet, maar als je dat eronder zou laten zitten tijdens de bak, ben ik bang dat je afdruk vervormd door de verbranding van het papier. Naast de laserkleurenprinter (de rede heb ik boven al aangegeven) zou ik ook een afdruk nemen van een oude laserprinter, of anders een copiermachine op transferpapier. Waar ik met alles alleen bang ben, is de hechting op het porseleinen bord. Met de lage temperatuur zou het kunnen dat het niet hecht. Ik denk dat je iets moet toevoegen voor de hechting. Lucien sprak eerder over oxide hechten aan keramiek door een zoutoplossing te sprayen over de oxide. Misschien als hij meeleest kan die daar raad over geven.

    Over het tweede stuk kan ik geen advies over geven, ik weet daar niet veel over. Het valt of staat met de stof cq pigment die in de beide technieken gebruikt worden.
    beantwoord
  • Houd het zeker in mijn achterhoofd. Zal nog eens kangs de bruna lopen voor een ouderwetse laer printer(alhoewel) maar kan ik eventueel verschil vergelijken.
    Ik had begrepen met de oxide dat dit slleen voor rood bruin was?
    Ben bang dat alles dan gaat verkleuren.. maar idd, wie weet hoor ik daar nog meer over.
    De oxide is in dit geval de kleur van het transfer toch?
    Met een zoutoplossing denk ik gelijk aan een pak keuken zout aanlengen met water, maar dat zal vast niet zo eenvoudig werken?

    Inderdaad, subli gaat maar tot max 300 graden dacht ik, dus dikke kans dat het papier verbrand.
    Kan ik eventueel nog de test doen om het gewoon op subli temp in te branden en daarna echt door te bakken conform de richtlijnen van keramiek.
    De transfer van keramikos geeft volgens mij 780 tot 10nogwat aan temp aan.

    Ah, proeven zijn in ieder geval leuk om te doen haha, wie weet.
    Met al je tips en adviezen.moet ik er vast wat zinnigs uitkrijgen uit die oven haha!
    beantwoord
  • Ik denk dat dat moeilijk wordt, ik denk dat je een oude laserprinter alleen op Marktplaats zal vinden. De oxide in een oude laserprinter wordt gebruikt als pigmnent maar is ook nodig om vorm te geven aan je print. Door magnetisme "plakt" de oxide in negative vorm tegen de rol (drum) aan (de drum is postief geladen) , de papier is negatief en ontvangt zo de "print" van de drum. De kleur van de oxide is inderdaad bruin,maar kan ook zwart zijn, afhankelijk van hoeveel oxide er gebruikt wordt.
    Hier is een linkje van welke printers van HP geschikt zijn voor decals: h30434.www3.hp.com/.../1788717#M16053

    Zoutoplossing? Ja, zo eenvoudig is het wel. Lucien schreef eens "water met zout aanmaken totdat het water geen zout meer opneemt." Dan heb je vloeibaar pekelzout.

    Dat is inderdaad de juiste temperatuur. Ben benieuwd!
    beantwoord
  • Ha. Krijg nou wat. Soms kan het dus ook heel simpel.
    Die zoutoplossing spuit ik dan het bord mee in voordat het transfer eropgaat?
    En dan transfer coaten met de cover coat, erop en afbakken?

    Ga nog eens kijken naar die hp printers, waarschijnlijk zal het dan een vervanging worden aangezieb ik nu een brother dcp heb helaas.

    Wederom bedankt!
    beantwoord
  • Ik denk dat dat zo goed is, maar misschien is overheen spuiten ook al voldoende. Het gaat erom dat de zoutoplossing zorgt dat de oxides en/of pigmenten zich binden met de klei. Op lage temperatuur (tot, ik geloof 1100 graden) vind oxide zich niet met klei omdat er geen glasvorming plaats vindt (sinteren). Let op, Miloe, voor mij is dit ook nieuw. Ik kan je alleen ideeën geven over hoe ik er over denk.
    beantwoord
  • Nou marcel , als dit voor jou nieuw is,ben ik gewoon oerdom haha.
    Moet echt nog even de termen enz leren.
    Heb in ieder geval een heel stuk achtergrond info, heel blij met al je hulp!

    Als de testen gedaan zijn zal ik de bevindingen eens plaatsen hier!
    beantwoord
  • Nee, absoluut niet. Iets nieuws uitproberen en niet weten hoe, is niet dom. Het vergt lef om "out of the box" te denken en zo met iets nieuws te komen. En met het risico dat het helemaal niets wordt..... Dat is lef hebben! Succes en ben benieuwd!
    beantwoord
  • Ik wil je aanraden 'Ceramics en print' (derde druk) van Paul Scott eens te lezen. Een prima wegwijzer!
    Veel succes!
    Gerrit Sman
    beantwoord
  • Betreft zoutoplossing ( pekel van keukenzout ):
    Zout is natriumchloride. Het chloor verdampt en het achtergebleven natrium gaat een verbinding aan met zuurstof, wat we kennen als Natriumoxide en een sterke alkali is, een basevormen, een smeltmiddel en zal kleurvormende oxides door sintering aan de scherf hechten. Er zijn 3 manieren van aanbrengen.1- De scherf overspuiten met dit pekel en de gewenste oxide erover spuiten. Dit geeft een mat effect. De overtollige ( te dik )kleuroxide kan men er na de stook wegborstelen. 2- De kleurvormende oxides in minder geconcentreerde pekel mengen wat een diepere satijn glans geeft of 3- Op een dun aangebracht kleuroxide met pekel overspuiten. Werken met plasticfolie handschoenen type pompstation.
    beantwoord
  • Lucien, dank je wel voor de uitleg! Als ik het goed begrijp, kan alleen optie 3 voor mij,aangezien ik "print" op het keramiek?
    beantwoord
  • Miloe, dit gaat op als je met zuivere kleurvormende oxides wil printen.
    Let wel, als je gaat printen op glazuur gaat dit ook het smeltpunt van het glazuur naar omlaag halen. In dit geval optie 2
    beantwoord
  • Oke... daar moet ik me nog even in verdiepen, want dat mengen zie ik niet voor me, aangezieb ik print met een gewone printer, en zout in de printer lijkt me geen goede.
    Of bgrijp ik het verkeerd?
    beantwoord
  • Zware metalen dan weer wel ? Hier kan ik je verder helpen.
    beantwoord
  • Nou, op dit moment loop ik een beetje vast haha, want al die termen zeggen me dus echt helemaal niks... bij oxides denk ik aan kleur,in mijn geval inkt, dan wel printer inkt,danwel sublimatie inkt.
    Vandaar dat ik dus dacht optie 3, dus gewoon mn ding dien met printen, bord inspuiten met de zoutoplossing, print erop en afbakken.
    Wordt het dan wel of geen cover coat op het transfer?

    Euh... ik loop even vast haha!
    beantwoord
  • Marcel, thanx. Ik zag het ook al niet zitten om het te mengen ofzo icm een printer. Misschien als ik ht echt zelf ga doen, zonder printer... ga hem in ieder geval zeker onthouden.

    Subi inkt is eigenlijk gewone inkt alleen zodanig van samenstelling dat deze door hitte verandert in gas vorm, waardoor de pigmenten achter blijven en de rest verdampt. Zoiets geloof ik haha.
    Heb ook borden extra besteld, dus testen doe ik zeker.
    Ik zal de zoutoplossing iig we aanmaken, en dan gewoon proeven doen denk ik.
    Printen met laser kleur print op transfer, cover coat en bakken en daarna glazuur erop.
    Nog een test maar dan het bord in spuiten met de zoutoplossing.

    En allebei de testen maar dan met subli inkt op het transferpapier en cover coat en dan glazuur en zoutoplossing.

    En wil nog de test doeb om gewoon direct op sublinpapier te printen en dit met en zonder cover coat te doen, met zoutoplossing.

    Heb maar 4 borden haha dus moet nog wel wat halen.
    beantwoord
  • Zorg dat je goede en heldere notitie`s maakt. Stel je voor dat het lukt en dat je niet zorgvuldig hebt genoteerd hoe je iets gedaan hebt. Zonde, niet dan?

    Aha, duidelijk. Wat is de maximum temperatuur van de subi inkt?
    beantwoord
  • Ik heb het sublimeren en zo eens allemaal bekeken via youtube en zo, maar ik ben bang dat het niet gaat lukken. De sublimatiepapier moet onder druk worden gehouden als deze op het voorwerp wordt gedrukt. De inkt (precies zoals jij vertelde) gaat onder druk en hitte (rond de 400 graden) zich binden met het voorwerp, in gasvorm, maar alleen met voorwerpen die "man-made"zijn en dus olie bevatten. Op een natuur product zoals katoen, werkt het niet. Zoals ik begrepen heb, dient een keramiekvoorwerp voorzien te zijn van een glazuurlaag en een poly( denk polycarbonaat) laag. De inkt gaat zich dan binden met die laag en de afdruk zet zich vast.

    Je mist waarschijnlijk de druk om de afdruk vast te zetten, en misschien de snelheid van opwarmen en dan de bindlaag om de afdruk vast te zetten op het keramiek.

    Nietemin, je weet niet hoe een koe een haas vangt dus proberen is de enige manier om te weten of het werkt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.