ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Felle kleuren op 1250

Hoe kan men met glazuur felle kleuren bekomen, als men bakt op 1250°C?
Bijvoorbeeld fuchsia, felgroen, oranje, enz...
gevraagd

8 antwoorden

• Hallo Catharine,

Op 1250 kan je gebruik maken van glazes stains of pigmenten.Toevoegen aan een transparant glazuur.

Of je bakt biscuit op 1250 en je glazuurt lager.

Rob
    beantwoord
  • Hoi Catherine,

op 1250 is dat erg moeilijk tenzij je de raad opvolgt van hoog biscuit stoken en lager glad branden(glazuurstook)

Ik stook mijn fel gekleurde werk op ongeveer 1220/1230 graden en de rest van mijn werk op 1260.

de felle kleuren namen toch wat af op de hele hoge temperaturen.

En 1220 heeft toch leuke eigenschappen.

bezoek www.suuskeramiek.com en onder het blokje functional art vind je wat van deze felle kleuren terug.

groetjes Suus
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Beste Catherine,

Zoals Rob aangeeft krijg je de beste resultaten met kleurpigmenten.
    Ook het glazuur waarin je dat gebruikt is van invloed.
    Zelf werk ik met het volgende glazuur
    850 gram cornish stone
    150 gram krijt
    1/2 % bentone toevoegen
    ongeveer 400 cc water toevoegen

succes
    Hans
    beantwoord
  • Hans is dit een glazuur voor 1220, want ik kan dat niet uitrekenen, ben een volslagen leek op het gebied van de segerformule

Groeten,Geo
    beantwoord
  • Dag Geo,

Dit glazuur kun je gebruiken tuseen 1200 en 1250

groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hans bedankt dat kan voor mij nog wel eens handig zijn want ik heb nogal wat temperatuurverschil in mijn oven, en dit lijkt een vrij simpel glazuur ga het direct proberen

Groeten, Geo
    beantwoord
  • Met een basis glazuur van 50% nepeline Syenite 25% kwarts en 25% krijt verkrijg je een prima transparant die heel goed is in te kleuren met glazestains probeer verschillende stains ook te mengen voor een apart resultaat.

suc6 Frans
    beantwoord
  • Hans

Geprobeerd in de gasoven,kegel 1250 was om. Het glazuur was mooi stabiel en de kleuren(rood, geel, groen) allemaal goed gebleven. Ziet er dus goed uit. Zal het glazuur van Frans ook nog eens proberen.

Groeten, Geo
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.